Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.12.2015 22:51 - Пирамидата на потребностите и дъното на пирамидата
Автор: mt46 Категория: Бизнес   
Прочетен: 2642 Коментари: 6 Гласове:
19


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
.
                          Пирамидата на Маслоу

image
www.spisanie8.bg/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B0/3490-%D0%BE%D0%B1%D1%80%D1%8A%D1%89%D0%B0-%D0%BB%D0%B8-%D1%81%D0%B5-%D0%BF%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%BC%D0%B0%D1%81%D0%BB%D0%BE%D1%83.html
Нова теория за дъното на потребителската пирамида   image

С всеки изминал ден все повече компании насочват своята продукция към най-бедните потребители. Въпреки че звучи нелогично, множество изследвания показват, че точно тази група от хора са склонни да харчат най-висок процент от годишния си доход за ненужни стоки, които често попадат в кагорията "лукс". Тези хора нямат склонност да пестят и често закупуват неща, които реално не могат да си позволят.

Защо обаче световната индустрия като цяло обръща все повече поглед и внимание към тази на пръв поглед финансово неблагонадеждна клиентела. Обяснение дават две теории - добре известната теория на Маслоу за личната мотивация и една нова, но вече нашумяла теория за "Дъното на пирамидата".

От икономическа гледна точка с термина "Дъното на пирамидата" се обозначава най-голямата и в същото време най-бедна обществена прослойка.
Тя се състои от 2.5 милиарда души по света, които живеят с по-малко от 2.5 долара на ден.

Според Business Fundas концепцията за "дъното на пирамидата" се използва конкретно от хора, които развиват нови модели на бизнеса с отношение към демографията и често свързани с използването на нови технологии.

В света на икономиката най-известната теория за мотивацията на човека е тази на американския психолог Ейбрахам Маслоу. Но след последните проучвания някои поправки в тази теория показват на бизнеса как да увеличи фирмените си постъпления.

Теорията за дъното е известна също с името "основата на пирамидата". Тя грабва вниманието на огромна част от корпорациите, понеже има потенциал в развитието на големи продажби с малко вложения.

Въпреки че в основата на теорията стои пирамидата на Маслоу, идеята, че бедните клиенти носят най-много печалби е развита изключително интересно. „Дъното на пирамидата” притежава същите елементи, както и „Пирамидата на потребностите на Маслоу”, но идеята на самите елементи се различава. Те са 5 на брой и ще ви ги представим, като започнем от върха.

Нужда от самоусъвършенстване
Това се отнася както за Вас, така и за компанията Ви. Нуждата да прочетете още една книга, да научите повече езици или да се запознаете с нови технологии. Това е върхът във вашето развитие, където Вие се стремите да сте по-добър с всеки изминал ден.

Самочувствие
За Вас от значение са самоуважението, признанието от страна на другите хора. Постигането на успех винаги трябва да бъде последвано от признание и висока оценка.

Социални нужди
Всеки човек притежава нуждата от общуване и привързаност. В този етаж на пирамидата се проява необходимостта на човек да се грижи за другите и да показва своето внимание към тях, като очаква същото към себе си.

Екзистенциални нужди
Те са жизнено необходими всеки. Пирамидата говори за нуждата от безопасност и подслон. Говорим не само за физическа безопасност, но и за финансова, лична и емоционална такава.

 И ако до тук виждахте приликите с труда на Маслоу, вече се откроява една съществена разлика.

Физиологични нужди
Според Маслоу човек първо би осигурил незаменими за ежедневния ни живот неща. Естествено, той споменава и елементи като дишане и хранене, които трудно могат да се избегнат, но „Дъното на Пирамидата” твърди, че човек би предпочел да си купи нова масичка за кафе, пред това да има нормален водопровод. Според новата теория, манията за пазаруване на долната прослойка от обществото, може да накара човек да замени секса за нова дреха или да се лиши от лекарства, заради по-хубав маникюр.

Всъщност кой е потребителят на дъното на пирамидата?

Той има видимо разграничено поведение в сравнение с всеки друг вид потребител. Консуматорите от по-горните нива на пирамидата намират удовлетворение от един продукт, ако поне един от следните три фактора са покрити: основно задоволяване, следствено задоволяване и целево задоволяване.

Потребителят търси задоволство от вътрешния пръстен, който е в основата на теорията. Поради ограничената си финансова възможност тези хора са много съвестни, що се отнася до облагите, които получават от определен продукт или услуга. Вероятността един продукт да бъде успешен е много по-голяма, ако той задоволява желанията на хората от тази прослойка.

Въпреки че в момента най-големите консуматори, които са и най-платежоспособни, са младежи между 20 и 30 години, за кратко наричани 20+, компаниите обръщат погледат към най-долната прослойка на обществото. Приоритетите на тези хора са много интересни.
Те биха предпочели да похарчат парите си за стоки, които спадат в графа "лукс", отколкото да ремонтират своя дом или да подобрят санитарните условия в него. Не е в природата им да инвестират или да се опитват да увеличават авоарите си. В Дарави (Индия), например, 85% от населението притежава телевизор, само 20% притежава каквото и да е средство за комуникация (телефон, GSM или компютър) и само 20% има източник на чиста питейна вода в собствената си къща.

Как теорията работи на практика?

Това може да бъде обяснено лесно със следния пример: повечето компании за козметика продават възможно най-малките разфасовки на техния продукт, като така той става достъпен за "долната" прослойка. Въпреки че като цяло клиентът плаща повече, той предпочита да дава тези пари на порции. Това е един вид всекидневен лизинг.

След първите проучвания на "основата на Пирамидата" много бутикови марки променят своята пазарна стратегия. Сега вместо да предлагат 10 ризи по 1000 долара например, те продават 100 ризи по 100 долара всяка.
www.manager.bg/%D0%B1%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B5%D1%81/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D1%82%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%B7%D0%B0-%D0%B4%D1%8A%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%B1%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BF%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B8%D0%B4%D0%B0


ПП: Интересна е пирамидата на Маслоу... 
Мисля, че лишаването на хората от нормални условия за задоволяване на физиологичните и социалните нужди е геноцид...




Гласувай:
19


Вълнообразно


1. mt46 - http://www.spisanie8.bg/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B0/3490-%D0%BE%D0%B1%D1%80%D1%8A%D1%89%D0%B0-%D0%BB%D0%B8-%D1%81%D0%B5-
02.12.2015 22:58
"През 1943 година американският психолог Ейбрахам Маслоу (1 април 1908 г. - 8 юни 1970 г.) публикува труда си A Theory of Human Motivation („Теория на човешките мотивации“), в който описва основните потребности на хората в пет нива.
Маслоу вярва, че потребностите от по-ниските нива са по-силни от тези от по-високите и че всяка потребност от по-ниско ниво трябва да бъде сравнително добре задоволена, преди да се премине към задоволяване на потребност от по-високо ниво. Така например човекът, чиито физиологични потребности и нужда от сигурност са задоволени, ще има мотивация да задоволи и социалните си потребности, докато гладният бездомник ще е напълно обзет от мисълта да си намери храна и подслон.
Върхът на пирамидата е трудно изследван, защото според психолога дотам са достигнали едва 2 процента от човечеството. Там нарежда самия себе си до известни личности като Айнщайн, Майка Тереза, Ганди, Бетовен, Линкълн и Рузвелт.

Всъщност самата пирамида липсва в конкретния научен труд на Маслоу, но през годините, при преподаването на неговата теория и популяризирането ѝ, в масовото съзнание йерархията на човешките потребности е визуализирана като триъгълник, стълбица и най-вече като пирамида. Благодарение на Маслоу бизнессредите разбрали, че на подчинените трябва не само да се плащат пари, но и да им се дава пространство, в което да могат да се себереализират.

Според някои съвременни психолози и икономисти пирамидата на Маслоу прекалено опростява човешките мотивации, а самата теория не е доказана съвсем убедително.
Критиците на Маслоу обикновено дават като пример гладуващи творци, които създават произведения на изкуството въпреки недоимъка, смели алпинисти и просветлени отшелници, които живеят в противоречие с изложената схема.
Та нали хората изпитват потребности на различните нива и удовлетворяването им може да бъде извършвано произволно и да се променя в процеса на живота и обстоятелствата, които възникват пред всяка отделна личност? А отделни потребности могат изобщо да изчезнат.

По-късно възникват нови теории за мотивацията, които или се базират на пирамидата на Маслоу, или я отричат напълно. Тази прословута пирамида е обръщана, рязана на парчета и превръщана в сложни диаграми..."
цитирай
2. kvg55 - Българите сме в основата на пира...
02.12.2015 23:10
Българите сме в основата на пирамидата
и крепим на раменете си политиците,
които никога няма да стигнат до върха й,
защото нямат такива интереси.
цитирай
3. gosho568 - Интересни данни за потребителя, ...
02.12.2015 23:16
Интересни данни за потребителя, които те карат да се замислиш и направиш равносметка от какво най-много всъщтност има нужда един човек... Поздрави!
цитирай
4. mt46 - Малцина се стремят към духовни върхове...
03.12.2015 20:49
kvg55 написа:
Българите сме в основата на пирамидата
и крепим на раменете си политиците,
които никога няма да стигнат до върха й,
защото нямат такива интереси.

цитирай
5. mt46 - Благодаря!... Поздрави!...
03.12.2015 21:13
gosho568 написа:
Интересни данни за потребителя, които те карат да се замислиш и направиш равносметка от какво най-много всъщност има нужда един човек... Поздрави!

Човек може да живее добре с малко и с много. Зависи какви са разбиранията му...
цитирай
6. pando - Римска поговорка
07.12.2015 19:38
На алчния всичко му липсва,на бедния му липсват малко неща, интелегетния си има всичко...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mt46
Категория: Изкуство
Прочетен: 19257392
Постинги: 3709
Коментари: 45241
Гласове: 149399
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930