Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.09 22:33 - Финансизмът и човечеството
Автор: mt46 Категория: Бизнес   
Прочетен: 728 Коментари: 2 Гласове:
18

Последна промяна: 29.09 22:37

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
.
.
.

Геополитиката като битка за бъдещето на човечеството

от Димитър Чуровски в Избор на редактора · 29/09/2017 · 18:17

 

image

imageДимитър Чуровски e завършил философия в СУ “Св. Климент Охридски“. Защитава докторска дисертация по психология на труда. Работи в два изследователски института, а научната му кариера в България завършва като старши научен сътрудник по социална психология. От 26 години живее в Лондон и работи в частния сектор.

 

 

Понятието „геополитика” обикновено се определя като дейност, отразяваща влиянието на географията, икономиката, природните ресурси, демографията и други фактори върху политиката, и по-специално върху външната политика на държавите, или като “наука за контрол и управление на пространството”. С други думи, геополитиката изучава зависимостта на външната политика на отделните държави и международните отношения като цяло, в зависимост от политическите и икономическите системи, както и в зависимост от военно-стратегическата ориентация на страните. Следователно, геополитиката се фокусира върху ролята и контрола на моретата и океаните, особеностите на териториите и влиянието им при формирането на политиката.  По този начин понятието „геополитика” се явява като разширен синоним и конкретизация на понятието „международни отношения”.

Тези определения обаче пропускат един съществен компонент – битката за бъдещето на човечеството, която е особено значима и ожесточена след разпада на световните империи в края на Първата световна война и се изразява в противоборство на идеологии, целящи световно господство – комунизъм, националсоциализъм и финансизъм. Това не е случайно, защото по принцип политиката е практическа дейност. На този етап от развитието на социалното познание моделите за бъдещата организация на обществото се разработват и предлагат от социалната философия.

СОЦИАЛНА ФИЛОСОФИЯ И ГЕОПОЛИТИКА

 

 

Социалната философия е наука, която обобщава познанието на хуманитарните и социалните науки, изучаващи различни аспекти на обществото и опитващи се да разкрият и обяснят най-общите принципи, връзки и взаимоотношения в него. Самото общество е твърде сложна, комплексна и постоянно развиваща се система от социални взаимодействия между отделните индивиди и множество от различни човешки общности. Социалната философия няма изградена единна теория. На сегашния етап от развитието си тя се представя от десетина философски школи: от класическия марксизъм и неомарксизъм до по-нови теории за индустриалното и постиндустриалното общество, информационното общество, имперския глобализъм и др. От своя страна политиците се опитват да операционализират някои от тези концепции в конкретни политики.

Опитът от 20 век показва, че обяснителните схеми са по-малкият проблем на философските школи. Големите провали започват с изработването на моделите на обозримото бъдеще. Концепцията за колаборативното общество  е опит за очертаване границите на една възможна парадигма на социалната еволюция, произтичаща от анализа на историческото развитие и протичащите социални промени.

През 20 век в условията на относително добре развит промишлен  капитализъм и социално познание бяха предложени и частично внедрени няколко идеологически модела за реорганизация на обществото, с претенции един ден да бъдат превърнати в световен модел – болшевизъм (комунизъм), националсоциализъм (фашизъм) и финансизъм. Комунизмът е модел за организация на бъдещото общество, базирано на идеята за национализация на средствата за производство и изграждане на безкласово общество. Болшевишката идеология е разработена от Ленин в резултат от интерпретация на възгледите на двама влиятелни критици на капитализма – Маркс и Енгелс. Тази школа от социалната философия е известна под името Исторически материализъм и има за цел да изгради един по-справедлив от капитализма обществен строй.  Националсоциализмът е расистка идеология, формулирана от Хитлер върху традициите на немската геополитическа школа и гравитираща около идеята за „жизненото пространство” и твърде погрешната интерпретацията на философията на Фридрих Ницше за свръх-човека (Ubermensch). Всъщност разликата между двете идеологии е, че комунизмът абсолютизира ролята на колектива, а нацизмът изопачава ролята на личността. Опитите тези идеологически модели за организация на обществото да се превърнат в световни модели, бяха определени от болшевиките като „Световна революция”,  а от нацистите – като „Нов ред”  или изграждане на „Хилядолетен райх”. Тези две политически идеологии внесоха драматични промени в обществото през първата половина на 20 век, но имаха кратък живот и преминаха в историята като провалили се социално-инженерни проекти.

Най-дълбоки промени в обществото през втората половина на 20 век оказа една безименна, тиха и пълзяща революция, извършена от финансовия елит, който промени капитализма, превръщайки го от промишлен във финансов. За разлика от предходните две политически идеологии, тази идеология е икономическа по природа и може да се определи като финансизъм. Самата революция беше осъществена посредством добре планирани и реализирани две законови промени: а) създаването на ФЕД като централна банка на САЩ, представляваща картел от няколко частни банки с правото да печатат собствени долари и да ги предоставят на правителството срещу 10% лихва; б) премахването на златния стандарт и превръщането на долара в определено от закона платежно средство. След налагането на долара като световна валута (също добре планиран акт), финансовият капитализъм се превърна в световна система, а финансизмът – като доминиращата идеология днес.

image

Финансовият капитализъм е принципно различен от промишления капитализъм. Промишленият капитализъм е икономическа система, самоорганизираща се посредством „невидимата ръка” на пазара (Адам Смит), осъществявано посредством частични кризи, чрез които се определя правилната посока в развитието на икономиката, „подборът на кадрите”, както и посоката на самото обществото като система. Това е аналог на позитивните и негативни мутации при биологичната еволюция. При финансовия капитализъм тази „невидима ръка” е подменена с решения на финансовия елит, налагани с периодично провокирани национални и световни кризи, преразпределящи генерираното богатство в ръцете на самия финансов елит. Това се осъществява посредством добре разработени и функциониращи финансова система и капиталов пазар. Тази подмяна на саморегулацията със субективни решения ускорява социалните процеси, но ги тласка в погрешна посока, защото решенията се вземат от субективния фактор, представен от финансовия елит и в негов интерес, а не в интерес на обществото като цяло.

Подмяната на обективно възникналия механизъм за саморегулация на икономиката с осъзнати и целенасочени действия от страна на финансовия елит доведе до кардинални промени във всички сфери на обществото.

1.Преди всичко парите се превръщат от средство за размяна на стоки в инструмент за контрол на политиката. Така например в областта на управлението се оформи една елитна група от финансисти, която стои над избираните правителства и е в състояние да ги контролира посредством финансови механизми. Това беше демонстрирано убедително още с първата преднамерено предизвикана криза от 1907 г., която имаше за цел да принуди правителството да приеме закон за създаването на централна банка в САЩ и провокирането на Голямата депресия от 1929 г., за да се създадт условия за премахване на златния стандатрт. След приемането на долара за световна валута на международната конференция, състояла се в Бретон Уудс през 1944 г., това влияние се разпростря практически върху целия свят. Така репрезентативната демокрация на промишления капитализъм беше подменена с фасадна демокрация и плутократичен механизъм за управление на обществото.  По този начин се формира едно анонимно задкулисие което де факто определя стратегията в развитието на обществото, без да поема отговорност за последиците от решенията си, а избраните политици вършат текущата работа по управлението на страните. Отговорността е твърде размита и практически не се поема от никого (в случая – от финансовия елит в задкулисието), защото формално той не участва в управлението, а при избираните политици – защото имат мандат от 4-5 години и в най-лошия случай някои от тях може да не бъдат преизбрани, но и за тези случаи има решения.

Във всяка държава обикновено има две конкуриращи се и почти идентични партии, готови да поемат властта и разпределят националния бюджет. Тези партии периодично си разменят местата на управляващи и опозиция, с което се изчерпва и отговорността. Разбира се, това е без значение за финансовия елит, защото той контролира и двете партии. Така например по времето на Тони Блеър пропастта между богати и бедни нарасна значително в сравнение с тази от времето ма Маргарет Тачър. Това значи, че в условията на финансовия капитализъм може да има лява и дясна фразеология, но няма леви и десни партии. Има също така практика на „въртящите се врати”, когато провалил се политик получава висока длъжност в частния сектор, а от там се изпращат „специалисти” в държавното управление. Тази форма на управление беше определена като „либерална демокрация”, като тя се представя от политкоректните анализатори за идеален управленчески модел и най-висша форма на демокрация, дори за край на историята, но това е просто лицемерна манипулация.

image

2. В областта на икономиката най-съществената промяна беше подмяната на териториално базираната колониална система, състояща се от метрополия и колониални държави. Тази система беше контролирана посредством административно и военно присъствие. Новата система на зависимост се основава на финансови механизми за експлоатация на човешките и природните ресурси на бившите колонии, осъществявани директно от финансовия елит. За народите от бившите колонии остава само илюзията, че са демокрации, защото избират своите правителства. Самите правителства обаче предварително са поставени в зависимост и се превръщат в съучастници и посредници в експлоатацията на ресурсите на страните, а самите народи са оставени да живеят с два долара на ден.

3. Постепенно, в резултат от едновековното съществуване на финансовия капитализъм, бяха подменени моралните ценности на гражданското общество – свобода, равенство, братство – с алчност, егоизъм, корупция и лицемерие.
/.../

http://www.memoriabg.com/2017/09/29/geopolitikata-kato-bitka-za-budeshteto-na-chovechestvoto/




Гласувай:
18
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. kvg55 - Разбираем анализ.
01.10 12:19
Разбираем анализ.
цитирай
2. mt46 - Да. Но малцина четат подобни текстове...
01.10 15:58
kvg55 написа:
Разбираем анализ.

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mt46
Категория: Изкуство
Прочетен: 8537523
Постинги: 1943
Коментари: 31787
Гласове: 95512
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Октомври, 2017  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031