Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.01.2018 18:10 - "Комунизмът" в българската история
Автор: mt46 Категория: История   
Прочетен: 4084 Коментари: 14 Гласове:
18


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
.
Проф. Искра Баева: Управляващите винаги искат да видят собственото си героично отражение в огледалото на историята
Автор: Анастас Добрев

image

 

- Проф. Баева, вие първа бихте камбаната, че в новите учебници по история за X клас комунизмът е представен като по-голямо зло от османското владичество. И това съвсем основателно взриви общественото мнение. Какво ще научи непредубеденият десетокласник, прибягвайки през историята на България „от неолита до Бойко Борисов“?

 

- До голяма степен скандалът беше изкуствено предизвикан с неверни твърдения. Неверните тези са, че има голям пробив в програмите по българска история, където едва ли не „комунизмът” влизал за пръв път в училище. Тази теза се върти от времето на Плевнелиев по медиите.

 

Този бивш член на БКП положи всестранни усилия да отрече собственото си минало, да се представи като пръв борец срещу „комунизма” и с тази цел съдаде група хора, които организираха публични лекции за „престъпленията на комунизма”, направиха неформално учебно полагало със същата цел, а през последните месеци същите хора бяха наложени от политически фактори в ГЕРБ на Министерството на образованието и науката като експерти, които да контролират изработването на програмата по история на България.

 

Всъщност периодът на социализма се изучава в българското училище от 1996 г. до ден днешен непрекъснато, при това на три равнища – в началното обучение, в прогимназията и в гимназията. Така че твърдението за пробив е невярно (сега май е модерно да се казва, че е фалшива новина).

 

Другата „победа”, провъзгласена от новите емисари, беше, че най-после са се преборили за термина „комунизъм”. Имат основание да обявят победата си, защото наистина целият период от 1944 до 1989 г. днес вече е наречен „комунизъм”. А това е комично недоразумение. Какъв комунизъм е „народната демокрация” от 1944 до 1948 г.? Какъв комунизъм е чистият сталинизъм от 1948 до 1953 г.? За комунизъм наистина започва да се говори в 20-годишната програма, приета през 1962 г., според която през 1980 г. трябваше да влезем в „комунизма”. И понеже нищо подобно не се случи, се наложи новият генерален секретар на КПСС Леонид Брежнев да измисли развитото социалистическо общество, за да отдалечи „призрака на комунизма” отвъд хоризонта. И така комунизмът си остана някъде в далечното бъдеще.

 

Затова ми се вижда смешно да го възраждаме днес, като го обявяваме за олицетворение на нашия реален социализъм. Има научно понятие за този период, формулирано от хора, които наистина изследват периода, а не играят ролята на политически цензори, и то е – държавен социализъм от съветски тип. Защото усилия за социално развитие на обществото са полагани, но не от свободно организираното гражданско общество (по Маркс), а с помощта на държавата, овладяна от управляващата комунистическа партия.

 

Що се отнася до оценката за социализма като най-мрачния период в цялата българска история, това е може би най-ярката проява на опита за политизация на образованието. Защото тя повтаря модела за намеса на БКП в историческото образование от годините на социализма – партията тогава декретира, че капитализмът е най-лошият период и по този начин представя своето управление като спасително за обществото, а всички негови недостатъци бяха извинявани с лошото наследство. Сега сякаш сме в подобна ситуация.

 

Но не бива да забравяме, че очернянето на буржоазията и капитализма беше характерно за първите две десетиления на социализма, след което започна реабилитация на професионалната история и се появиха първите сериозни исторически изследвания за тогавашното близко минало. А сега нас вече ни делят почти три десетилетия от краха на социализма, а политическият императив продължава да ни диктува да избелваме образа на настоящето като очерняме близкото минало. Това не говори добре за днешните ни политици, а и за историческата колегия, която сякаш не смее открито да заяви протеста си.

 

И накрая – какво ще научи десетокласникът от препускането през над 1300-годишната ни история за една учебна година? Страхувам се, че нищо няма да му остане в главата. Освен... и тук има една голяма надежда – тя е в учителите, които смятат професията си за кауза и са готови да направят историята близка и жива за своите възпитаници. Но в реализирането на тази кауза те едва ли ще се ръководят само от програмите и учебниците.

 

- Как така се случи, че осъмнахме с пренаписана история на България, без да се усетим? И какво е това – пореден опит за идеологизация и политизация на историята, усвояване на средства или обикновена некадърност? И ако се прави с умисъл – какво се цели?

 

-  Пак ще кажа, че някои може и да са се събудили и изведнъж да са разбрали, че историята е пренаписана, но ние добре знаем, че този процес започна още през 1992 г. Тогава, в средата на учебната година, Министерството на образованието изтегли всички учебници по история от училище и остави учителите да преподават както преценят и както могат. Веднага след това пак министерството поръча на избрани историци да напишат нещо като учебници, наречени „Записки по история”, които да заместят учебниците.

 

И така, със „Записки”, поръчани от правителството на Филип Димитров, се изучаваше историята в училище чак до 1996 г., когато са написани първите нови учебници, при това за пръв път те са алтернативни. През 1995 г. министърът на образованието акад. Илчо Димитров обявява конкурс за написването на нови учебници (това означава не само текстове като в „Записките”, а и с методическа част), като единствените указания бяха те да обхващат цялата история, включително и станалото след 1989 г., началото на прехода.

 

И тези първи алтернативни учебници – мисля че бяха одобрени три по история на България, даваха различни гледни точки за историята ни, включително и за социалистическия период. Но при следващите програми и конкурси за учебници – през 2000 г. и през последните години, указанията вече бяха доста стриктни – както по заглавията на уроците, така и по термините, които трябва да бъдат използвани. Та така, бавно и полека бяха пренаписани учебниците по история, като свободата на интерпретация постепенно се стесняваше. И разбира се, целта е чисто политическа – да се наложи виждането на днешната власт за миналото. Нищо ново под слънцето.

 

- Не е ли твърде рано да се дава оценка на исторически периоди като комунизма и прехода, по които няма съгласие в обществото и мненията са поляризирани? Възможен ли е обективен разказ за най-новата ни история?

 

- Не, не е рано, никога не е рано да се пише история, защото описването на миналото никога не свършва. Всяко поколение дава своята гледна точка за миналото и по този начин предлага своята истина/истини и това е хубаво. Колкото повече гледни точки има за едно събитие, толкова по-добре можем да го опознаем.

 

Чисто обективна и „единствена истинска история” просто няма, защото историята се прави от хора с различни цели, пише се от хора с различни виждания, а всички ние сме субекти и имаме своя гледна точка. Затова можем да се доближим до обективността, само ако се запознаем с колкото се може повече различни гледни точки и сме склонни да ги видим и чуем, а не да налагаме само своята. При това този по-общ принцип не се отнася само за най-новата ни история, а за всички периоди. Нима не продължават и до днес острите спорове за Стамболов, за Стамболийски, за битките в и около ВМРО, да не говорим за Самуил или за произхода на (пра)българите например.

 

Така че не само може, а и трябва да пишем историята на социализма, а и на прехода. Но не и да мислим, че това е окончателната истина и да се опитаме да я налага ме другите. Днешните наши писания за нашата история говорят колкото за описваното минало, толкова и за нашето време, за това какво сме търсили и намирали в миналото. И ще бъдат използвани от бъдещите историци и като извори. Така, както днес четем и използваме „Строителите на съвременна България” на Симеон Радев – разказ на очевидец, който ни е показал и скритите кътчета на историята (клюката, без която много моменти не могат да бъдат обяснени), онези, които не можем да намерим в документите.

 

- Как ще се отразят поколенческите и идеологически разминавания в оценките за най-новата ни история върху децата? С други думи – ако бабите им описват положителните страни на предишния строй, а в училище им го представят като връх на човешкото зло – как ще се ориентират за истината?

 

- Не мисля, че разминаванията се нещо лошо, тъй като по-интелигентните деца по този начин сами ще научат разликата между официалната история и личната, идивидуалната точка, ще се научат на критично мислене. Така ще бъдат принудени сами да търсят истината, ще разберат, че не бива безкритично да се доверяват на чуждото мнение, налагано им отгоре.

 

Признавам, че ние сме минали през този етап, когато учехме история, в която не вярвахме, и търсехме други, алтернативни източници на информация. Истината не е лесно нещо, постигането й е трудна работа и това не е лошо. От малки децата трябва да се научат да търсят и да се борят за истината.

 

- Като историк приемате ли приравняването на комунизма към фашизма и националсоциализма?

 

- За мен това е политическа теза, ще се изразя още по-конкретно – политкоректна, родена в еуфорията от края на Студената война. Победителите в Студената война се чувстват свободни, а и задължени, да осъдят победения противник и в идейно отношение. И най-въздействащият подход е да го приравнят с най-лошото от близката история – фашизма и националсоциализма.

 

Ни най-малко не искам да защитавам или отричам престъпленията, извършени в Съветския съюз и в бившите социалистически страни, но няма как да се съглася с приравняването на комунизма като идеология с фашизма и националсоциализма. Най-малкото защото комунизмът залага на интернационализма, на класовата борба, на освобождаването на експлоатираните, докато фашизмът и националсоциализмът залагат на крайния национализъм, на стремежа към световно господство на германската нация. Това е точно обратната идеологическа насоченост.

 

Съвсем друг е въпросът как прекрасните цели на комунизма се реализират на практика след Октомврийската революция в Сталиновата държава. Тук е дълбокото разминаване между теорията на комунизма и практиката на социализма, за която споменах в началото.

 

Същевременно, не може да не се признае, че има и общи неща между фашизма и социализма – в държавната организация, в еднопартийната система, в стриктното организиране на обществото и т.н. Така че има подобия, но все пак комунизмът като идеология не е довел да световна война, защото целта му е революция, а не завоевателна война както е при фашизма и приложението му в германския националсоциализъм.

 

- В хода на дебатите около новите програми по история се появиха медийни заглавия от типа „БСП си иска партизаните в учебниците“. Трябва ли да „изхвърлим“ партизанското движение от историята, само защото се свързва с БСП?

 

- Очевидно фактът, че партизанското движение е инспирирано от комунистите и несъмнено е свързано с началото на Германо-съветската война от 22 юни 1941 г., е изиграло роля в желанието то да се изтрие от историята. И отново виждаме не опит да се разяснят историческите факти, а да се извърши механична замяна – изчезва партизанското движение, а на негово място идва горянското движение. А тъй като и двете са част от българската история, честният подход е да присъства и едното, и другото, за да се види цялата пъстрота на нашата история, различните гледни точки, истинските политически борби.

 

Вместо това имаме пак изчистена политически правилна гледна точка за
историята – виждането на днешните победители. Но, както показва историята - победители са временни, местата лесно могат да се разменят. Затова е добре да познаваме цялата история, а не само удобната й половина.

 

- Защо се допуска политиката да вземе връх над историческите факти в новите учебни програми по история и има ли външни влияния върху образователния процес у нас? Не е тайна, че от години ДПС, която е проводник на определени чужди интереси, оказва силно влияние върху системата, текат пари от чужди фондации...

 

- Изглежда желанието на управляващите, независимо кои са те, винаги е било да се оглеждат в огледалото на историята и да виждат себе си там в героична роля. Затова не вярвам, че ще излезем от този омагьосън кръг – на политическа намеса в историята. Те винаги го правят там, където могат – в образователната система, която зависи от политическата воля на управляващата партия/партии.

 

Единственият случай в годините на прехода, когато това не беше дадена палитическа насока, беше при акад. Илчо Димитров, но това беше по-скоро епизод, отколкото правило. И все пак това беше правителство на БСП, наследник на провалилата се през 1989 г. партия и чувството за вина още беше силно – така си го обяснявам. За ДПС не мога да кажа как влияе върху образователната система, тъй като единственото, от което се интересува, е „възродителният процес”, а той е в учебниците от 1996 г.

 

- Навремето социалистическите учебници си поставяха за цел да формират нов тип човек, закърмен с идеалите на социализма и безрезервно предан на Партията. Това завърши с крах. Какъв тип човек целят да формират сегашните учебници?

 

- Да, тогава образоватената система имаше и възпитателни функции, докато след 1989 г. се отказа от тях. Превърна се само в образователна институция. Не зная доколко това е добре, съмнявам се. Защото едновременно с идеалите на социализма тогава се пропагандираха и идеите на хуманизма. Докато сегашната т.нар. деидеологизация доведе до отказ от каквито и да било идеали, до налагане на консуматорството като правило в обществото, а всичко то превърна човека в консуматор на материални стоки, човек, който не мисли и не се нуждае от духовни блага.

 

Възпитанието остана само за семейството, а като имаме предвид колко семейства осъществяват връзки само дистанционно, защото родителите са принудени в чужбина да търсят препитание за семействата си, трябва ли да се изненадваме от моралния срив, който изживява днешното българско общество. И отново ще повторя – твърде много зависи от живата връзка между младите хора и учителя. Той може да им вдъхне високи идеали, а може и да ги научи как по-успешно да консумират. Въпрос на желание, ценностна система и нагласи.

 

- Историята сочи, че диаболизирането на определени исторически периоди поражда нездрав интерес и дори симпатии към тях. Да не се окаже, че днешните пламенни „антикомунисти“ зорлем ще направят комунизма симпатичен в очите на младите?

 

- Не зная какви ще бъдат резултатите днес, но си спомням изживяното от моето поколение – единствената истина за миналото, която ни налагаха тогава, ни накара да престанем да вярваме на всичко официално и да търсим истината другаде. До такава степен, че повярвахме безрезервно на западната пропаганда, след което ни си наложи трудно и болезнено в годините на прехода на свой гръб да разберем, че не всичко, което са ни разправяли в годините на социализма, е било лъжовно и не всичко, което ни внушаваше западната пропаганда, е истина. Така че предполагам, че и днешните млади могат да потърсят алтернативната истина. Такава тенденция вече забелязвам у някои младежи, бунтуващи се против повсеместното днешно лицемерие.

 

- Историята е особено хуманна наука, защото учи човечеството как да избегне грешките от миналото. Идеологическата злоупотреба с нея не ни ли подготвя за неизбежна катастрофа, ако приемем, че в миналото е нашето бъдеще?

 

- Съгласна съм, че история е хуманна наука, преди всичко защото се занимава с действията на хората. Но основната й функция е да ни предпреждава за грешките от миналото. А политиците обикновено са толкова уверени в себе си и своята истина, че не търсят съветите и предупрежденията, идващи от историята. Но, все пак, надявам се, че бъдещето ни не се определя само от политиците, че историята не се учи само в училище от училищни програми и орязани учебници, че животът е по-силен и ако има воля за борба и за бъдеще, българският народ ще намери своя път. Ако пък не...

 

- С историята е свързана и една важна годишнина, която отбелязваме тази година - 140 г. от Освобождението на България. Каква символика съзирате във факта, че навръх честванията през март българският премиер кани у нас турския президент Реджеп Ердоган на помирителна среща с ЕС, но не и руския държавен глава Владимир Путин, който представлява Русия - нашата освободителка?

 

- Имам политически и исторически отговор. Политическият е, че за нашия много популярен, харесван и хвален сред ръководителите на ЕС премиер политиката е по-важна от историята. Усилията му да играе ролята на посредник между ислямизираща се Турция и затруднения от процесите в Близкия изток ЕС го карат да прави всякакви компромиси, например да не спазва правата на човека, като връща на Ердоган политически бежанци. Тази роля е толкова важна за него, че не забелязва колко е неадекватно да бъдеш посредник между една общност, към която формално принадлежиш, и външна сила – можеш да играеш такава роля, само ако си външен и на двете страни. С други думи, не се чувстваш истинска част от ЕС. Всъщност по този начин Бойко Борисов влиза в ролята на Тодор Живков, който няколко пъти се опитва да замени Брежнев в неудобни ситуации.

 

Историческият ми отговор е, че тази замяна на визитите по време на кръглата годишнина от началото на модерната ни държава – вместо представител на страната, която е воювала за нашата свобода, да поканиш представител на страната, която е воювала, за да запази нашите земи в състава на своята държава, е ярък пример за пренаписването на историята.

 

Натрапващи се исторически паралели...

image

image

 

http://glasove.com/categories/na-fokus/news/iskra-baeva-intervyu

*   *   *
Може би духът ще се затлачи
от безсъвестни пренаписвачи?...
М. Тачков

 




Гласувай:
23



Следващ постинг
Предишен постинг

1. merlin68 - Аз пък чух, че в новите учебници и ...
24.01.2018 19:06
Аз пък чух, че в новите учебници и дума нямало да става за фашизъм в България, за антифашисти, за съпротива срещу германските части у нас. За политическите арести, за убитите без съд и присъда интелектуалци и леви политици, за избитите деца, подпалените къщи и набучените на кол глави... Или иначе казано, неофашизма взима връх и също както на времето в тоталитарния социализъм в историята не влизаха лагерите, днес учениците пък ще пропуснат фашизма. Въобще история на реваншизма.
Разбира се, аз не съм запознат лично, просто това са впечатления от това което съм чул и прочел, като излязат учебниците, вече ще е ясно.
цитирай
2. kvg55 - mt46,
24.01.2018 19:06
Интересно интервю с един доказан историк. Историята обаче обича да си прави шутки и да се "повтаря", което се доказва от двете снимки. Освен това Баце се е побъркал от международните си "ангажименти".
цитирай
3. leonleonovpom2 - Здравей, Марине!
24.01.2018 19:10
Вярно, обективно, точно!
Изчетох внимателно целият материал!
Да, поколенията на 50-те, 60-те и 70- те години се възпитаваха в училищата на хуманизъм!
Подписвам се, така беше!
Сега този хуманизъм липсва, мръсна дума е едва ли не
Не, че консуматорството не беше познато тогава, но в никакъв случай то не беше водещо и в отношенията между хората
Ето и тук се носят хвалби-какви къщи имали, какви коли, какви пари А на такива от раз се вижда, че в главата им има само мухи!
За съжаление, но не и неочаквано, точно от учителската гилдия има такива представители.... Ами възпитанието в хуманизъм, ако не от тях, учителите, от кого да дойде?

Хубава вечер, Марине!
цитирай
4. ikra - Поздрави и от мен :)
24.01.2018 21:39
Злото си е зло - по-малко или по-голямо - няма значение. Смятам, че върху злото трябва да се акцентира, а не върху периода, в който е извършва.
Защото злото се проявява под една или друга форма във времето - неговите носители може да са с различни имена, да носят различни дрехи и да карат по-луксозни коли, но пагубният ефект, който носят със себе си е един и същ - гнет върху народа.
Спокойна вечер на теб и твоите читатели!
цитирай
5. schumpov - За разлика от Плевнелиев, друга...
24.01.2018 22:54
За разлика от Плевнелиев, другарката Баева е останала вярна не своята Партия. Както е казано няма бивш негър, бивша проститутка и бивш комунист. Другарката баева се гордее с комунистическата си просветна дейност в комунистически ( сталински ) хуманизъм и гьобелсова пропаганда.
цитирай
6. get - - м"Да. . . ? Снимките са п...
24.01.2018 22:57
- м"Да ...?
Снимките са показателни!
Преди с великия комунистически брат от север - сега с евро-комуниста Юнкер от запад се "млящим"!

Само "българските" кратуни, слагани ни за държавни глави, са ДОСУЩ едни и същи!

Моля не бъркайте фашизма, с национал-социализъм и комунизъм - покрай историчката, ползваща методологията на ист-мата, другарката Баева!
А, че КОМУНИЗМА, Е ПОБЕДИЛ, като ОБЩЕСТВЕНО-ПОЛИТИЧЕСКИ СТРОЙ в СССР - го ОБЯВЯВА ОЩЕ през 1939 г. ДРУГАРЯ СТАЛИН?!
Мога да дам ЦИТАТА-РЕШЕНИЕ(твърдение) ОТ ПАРТИЕН ФОРУМ - Където Сталин ЗАЯВЯВА това - желаете ли?

Но да изчакаме да излязат учебниците по история - тогава с по-голяма категоричност ще мога да гарантирам/потвърдя: нео-фашизма или нео-комунизма ПОБЕДНО ШЕСТВА из Европа?

П.П.
Мисля най-правилно е философско-моралистичното обобщение НА "ИКРА":
ТОЧНО ФОРМУЛИРАЩ, ЧЕ? - не е толкова от значение под какво име ще шества ЗЛОТО - важен е самият ФАКТ ЗА НАЛИЧИЕ/СЪЩЕСТВУВАНЕ на това ЗЛО?

Приятна вечер и мъдро утро - желая на коментиращите!
цитирай
7. germantiger - ...
25.01.2018 10:57
Нямам представа какъв историк е другарката Баева

знам каква група протектира под себе си

млади момчета-историци с поредица за военна история

в книгата за северната война е пропусната епохална битка

тази битка се знае и учи от всеки военен на ниво в академия по света

бой в който сутрин в мъгла, шведи избиват стотици руснаци в ръкопашен бой на нож/на байонет, давайки шепа шведски жертви за стотици руски

този бой е пропуснат в книгата, а той е крайъгълен и известен за историците ПО СВЕТА, в бг явно не

ще рече под искра баева са български невежи или български руски слуги за историчета
цитирай
8. germantiger - И СЕГА НАЙ-ВАЖНОТО
25.01.2018 11:00
къде беше другарката искра баева когато 45 години кому онанистите гавреха българската история

къде бяха хората като нея, когато 45 години историята беше фалшифицирано руска

защо няма съдени бг историци за лъжите поколения наред?

за лъжите които израстиха стотици хиляди бг деца?

га ядахте кифтетата другари?

сега ще лапате лайна, а то не са лайна, а ИСТИНИ
цитирай
9. apostapostoloff - Комунистическото иго беше наистина
25.01.2018 15:08
нещо страшно! Така и трябва да бъде запомнено!

Трябва също така да се проведе най- сетне цялостна лустрация- нещо, което в мемнта извършва големият политик и държавник Бойко Борисов.

Такива реакционери и бивши хора като Баева и сие нямат място в държавните учреждения и научните институти!
цитирай
10. alhimik1 - !!!!!!!!!!!!!
25.01.2018 16:27
Може би духът ще се затлачи
от безсъвестни пренаписвачи?...
М. Тачков
цитирай
11. schumpov - Елементарно Уотсън. другарката ...
25.01.2018 22:05
Елементарно Уотсън. другарката баева е такъв историк, какъвто е другаря първанов, другаря каракачанов и всички тем подобни комунисти. Като се знае как червените чрвенотиквеничета влизаха във вузовете, как после ги наместваха на работа, как и за какво ги удостояваха с научни степени и звания, разбираш защо думата интелигент придоби обидно значение. В института имах два вида преподаватели- нишчите рабфаковци и западните възпитаници като академик, доктор и професор Владимир Христов , син на поета Кирил Христов. Това бяха несъизмерими величини.
цитирай
12. leonleonovpom2 - Здравей, Марине!
26.01.2018 11:23
alhimik1 написа:
Може би духът ще се затлачи
от безсъвестни пренаписвачи?...
М. Тачков


Може би духът ще се затлачи,
ог безсъвестни пренаписвачи,
а и ...нагаждачи

Може би последниге избирателно забравят, че капиталистите бяха назначени у нас
За каква промяна говорят?
Удобна за тях ли? Кого се опитват да лъжат? Това ,че е по -хубаво за некадърници, самодоказали се през тези 30 години, не означава ,че е по-добро за всички!
цитирай
13. mt46 - Но СТАЛИН НЕ Е ИСТОРИК , НАЛИ?
28.01.2018 22:00
get написа:
- м"Да ...?
Снимките са показателни!
Преди с великия комунистически брат от север - сега с евро-комуниста Юнкер от запад се "млящим"!

Само "българските" кратуни, слагани ни за държавни глави, са ДОСУЩ едни и същи!

Моля не бъркайте фашизма, с национал-социализъм и комунизъм - покрай историчката, ползваща методологията на ист-мата, другарката Баева!
А, че КОМУНИЗМА, Е ПОБЕДИЛ, като ОБЩЕСТВЕНО-ПОЛИТИЧЕСКИ СТРОЙ в СССР - го ОБЯВЯВА ОЩЕ през 1939 г. ДРУГАРЯ СТАЛИН?!
Мога да дам ЦИТАТА-РЕШЕНИЕ(твърдение) ОТ ПАРТИЕН ФОРУМ - Където Сталин ЗАЯВЯВА това - желаете ли?

Но да изчакаме да излязат учебниците по история - тогава с по-голяма категоричност ще мога да гарантирам/потвърдя: нео-фашизма или нео-комунизма ПОБЕДНО ШЕСТВА из Европа?

П.П.
Мисля най-правилно е философско-моралистичното обобщение НА "ИКРА":
ТОЧНО ФОРМУЛИРАЩ, ЧЕ? - не е толкова от значение под какво име ще шества ЗЛОТО - важен е самият ФАКТ ЗА НАЛИЧИЕ/СЪЩЕСТВУВАНЕ на това ЗЛО?

Приятна вечер и мъдро утро - желая на коментиращите!

цитирай
14. goro6 - Бог да пази Българите от самите тях.
04.02.2018 05:44
Г-жа Баева е добър историк и е изключително безпристрастна. Объркани хора вместо да осмислят думите и, показват пристрастията си. Сталин заявил нещо и се приема като обективна даденост. Шведи избивали руснаци, по времето на соца фалшифицирали историята, а преди и след соца излиза, че са писали и пишат само истината. Покрай историята един индивид със не добра репутация намери за нужно да се подиграе с министър председателя Борисов, който със всичките си кусури има мнение съвпадащо с оценката на професор Иво Христов за дебилите. Изненадан съм, че и Гет не е преценил добре научната обективност на г-жа Баева. Колкото и да се напъвате все пак по някое време трябва да си зададете въпроса, какъв е смисъла. На "комунизма" не му пука, защото е минало. И както и да го плюете, той има железен отговор: "Да ама бяхме 9 млн."! Спрете да си чешете анти крастата и станете човеци, моля ви.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mt46
Категория: Изкуство
Прочетен: 19155283
Постинги: 3686
Коментари: 45084
Гласове: 148911
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031