Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.02.2018 20:09 - Амазонки и сармати по поречението на Амазонка (Танаис-Дон)
Автор: didanov Категория: История   
Прочетен: 7161 Коментари: 12 Гласове:
10


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
www.bghistory.info
Река Танаис (днешна Дон) се наричала Амазонка или Амазония,според преданията записани от гръцкия историк Херодот през 5 век пр.н.е. също според други на бреговете на Меотийско море (Азовско) и по долното течение на река Дон някога живели войнствените жени амазонки.
image Първоначално те обитавали бреговете на река Термодонт по всяка вероятност река Хелис, днешната Кизил-Ирмак в Мала Азия, на южният бряг на Черно море. Преданията разказват, че част от тях, след жестоки битки попаднали в плен на гърците, и били отправени на три кораба в Елада, но по пътя успели да убият всички пазачи и след дълго лутане стигнали земите на скитите, в местността Кремна, на брега на Азовско море.(Меотида не съществува по времето на аргонавтите и на старите гръцки карти) Оттук, както разказва Хеланик, съвременник на Херодот, амазонките нападнали живеещи в близост народи и даже стигнали до Атика (Гърция). imageизточник Амазонките се считали дъщери на бога на войната Арес, били отлични ездачки, носили желязно оръжие, меч, копие, кош и лък. За своето мъжество и телосложение те се считали по-скоро за мъже, отколкото жени и даже в битките и геройските подвизи превъзхождали в много мъжете. imageизточник Нека обърнем особено внимание на Хекатей - старогръцки писател, историк, географ и политик. Принадлежи към първите историци (задно с Кадъм от Милет), които предават древните генеалогии. Хекатей се споменава като автор на два труда: географски – „Периегеза“ (Земеописание) и исторически – „Генеалогии“. „Земеописание“ е в две книги, едната за Европа, а другата – за Азия. С методите си на изложение, съчетаващи география, етнография и история, Хекатей се счита за предшественик на Херодот, а заедно с Анаксимандър – за основоположник на научната география. Относно произхода на амазонките според Хекатей те говорили на тракийски диалект! за етимологията на думата амазонка вижте тук :"Произход и етимология на амазонките" източникimage  И ето гръцко-римския историк Плутарх през първи век от н.е., ползвайки древните митове за амазонките, записал следното предание за тях на река Амазонка или Дон: «Един цар, владеещ долното течение на реката му се родил син от амазонката Лизипа, който нарекли Танаис. Танаис възмъжал и показвал велики военни способности: точно стрелял с лък и притежаващ необикновена физическа сила, превъзходно владеел меча и копието, въздържал се във всичко, странял от жените, почитал само бог Арес и накрая си дал обет за целомъдреност. Богинята Афродита, жалейки да го съблазни, много пъти му се явявала в образите на прекрасни момичета, но младия красавец равнодушно ги подминавал, твърдо спазвайки своята клетва. Решила да отмъсти за това пренебрежение, богинята го накарала да се влюби в собствената си майка. В началото Танаис мъжествено се борил със своята страст, но накрая не можел да се бори повече със себе си и желаейки да остане верен на своята клетва, се хвърлил от високия бряг на река Амазонка и оттогава реката започнала да се нарича и Танаис. (Плутарх «Танаис» гл. ХІV, 1-2.) Дори и това да е само мит или легенда, е нужно да се отбележи, че според най-новите научни изследвания , в основата на всеки мит, всяка легенда има определена доза истина. Скитите пристигнали в съвременна южна Русия от Азия около 15 век преди новата ера според Херодот. Гордият, свободолюбив народ на Сарматия се появил в сегашното Заддоние също от Азия, Мидия, по молба на скитите, за защита от техните врагове. Тези народи били родствени и говорели един и същи език, но само на различни наречия.  Скитите били земеделци, а сарматите всичките воини, дори и жените им, те били добри ездачки и се сражавали заедно с мъжете. Сарматските жени били почитани и дори се ползвали с някои привилегии. Това пишат древните автори. В осетския език са съхранени древните арийки корени на иранския език пехлеви, думата «дон» означаваща вода, и думата «дан» - река. В Осетия към имената на всички реки се добавяла «дон»: Ар-дон и др. (Исследование Н. Зейфлица. „Сборник сведений о Кавказе”, том ІІ, 1872 г.). Думата Танаис няма гръцки произход, а арийски и приета от гърците от живеещи по поречието на реката народ танаиди. На ведически санскрит, езикът на Риг-Веда, лежащ в основата на индоевропейските езици : Дану – danu — река. Реката на амазонките живеещи по южното Черноморско крайбрежие носи името Термодон(т), където ясно се вижда наставката -дон река и корена Терме- топъл, затоплящ. Това е старото тракийско име на град Солун, както и прозвища на богинята Хера и Аполон (Елида). Река със същото име Термодон се намирала в древна Беотия и се вливала в Евбейско море. (за Беотия - предгръцки градове в Беотия). Следователно хората които са нарекли реката на амазонките вероятно е говорил тракийски език, а Термодон се превежда като "топлата река".   Да се дава клетва или обет за целомъдрие от даден воин, за да може да се посвети изцяло на военни подвизи за постигането на някаква цел е било смятано за най-висша добродетел от древното Днепърско и Донско казачество. Отправяйки се в поход срещу неверниците, с цел отмъщение за техните нападения, разорения и отвличане на своите, казачеството давало обет за целомъдрие и трезвост и го изпълнявало като свещен акт. Това въздържание нямало толкова физиологично, а в основата си морално-психическо значение. Целомъдреният и трезв човек е твърд в своите убеждения, целенасочен и настойчив. Само такива хора достигат до заветната цел, а не пияници и развратници. А ако такива воини действат заедно, обединени от една обща идея, то такъв военен строй е подобен на ураган и може да съкруши всичко и всички по своя път. Такъв е бил всичкия народ Сарма (Сармати) древните заселници на Дон и родственик на партите, от гръцкото партенос – девствен. Следователно легендата описана от Плутарх, ясно и ярко описва древните заселници на река Дон. източникimage Евграф Петрович Савельев АРХЕОЛОГИЧЕСКИ ОЧЕРКИ на река ДОН. http://ru-sled.ru Превод Дилян Иванов  



Гласувай:
10



1. syrmaepon - За легендата съм съгласна, че може ...
16.02.2018 12:16
За легендата съм съгласна, че може да има основание - реките, особено големите носят имена на богове както и Дану.

"На ведически санскрит, езикът на Риг-Веда, лежащ в основата на индоевропейските езици : Дану – danu — река"

Между езика на ведите и езика на Авеста има според мен някаква разлика, още повече, че дон - река се свързва повече с иранските диалекти. В моя речник на санскрит са указани следните значения

dAnu
2 mfn. | храбрый, доблестный, отважный, победитель, завоеватель W.
m. | класс демонов (cf. dAnava) RV. ( f. , i , 54 , 7) SBr.
n. | жидкость, капля, роса (-nas patI m. du имя Митра-Варуны или Асвинов RV. viii , 256 ; 8 , 16 ; cf. Ardra- , jIra-).

dAnu
mfn. | щедрый, обильный, великодушный (Un. iii , 32) | смелый, отважный, храбрый L.
m. | процветание, преуспевание, удовлетворенность, довольство L. | воздух, ветер L.

Това значение има връзка с една от предлаганите етимологии - обилен /на храна - за рибата/ Но може да има и значение като обилен за вода.

danu
f. | имя дочери Дакши (от Кашйапы [или danAyU SBr. i , 6 , 3 , 9] , мать Данав) MBh. i , 2520 ff. Hariv. R. iii , 20 VP. &c. VarBrS.
m. | имя сына Шри (также названного Данава, первоначально очень красивый, но превращенный в монстра [kabandha] Индрой из-за того, что оскорбил его) R. iii f.


dAnuda
mfn. | сочащийся, льющийся тонкой струйкой ib.

dAnumat
(dA-) mfn. | cочащийся, жидкий ib.
цитирай
2. shtaparov - За легендата съм ...
18.02.2018 12:16
syrmaepon написа:
За легендата съм съгласна, че може да има основание - реките, особено големите носят имена на богове както и Дану.

"На ведически санскрит, езикът на Риг-Веда, лежащ в основата на индоевропейските езици : Дану – danu — река"

Между езика на ведите и езика на Авеста има според мен някаква разлика, още повече, че дон - река се свързва повече с иранските диалекти. В моя речник на санскрит са указани следните значения

dAnu
2 mfn. | храбрый, доблестный, отважный, победитель, завоеватель W.
m. | класс демонов (cf. dAnava) RV. ( f. , i , 54 , 7) SBr.
n. | жидкость, капля, роса (-nas patI m. du имя Митра-Варуны или Асвинов RV. viii , 256 ; 8 , 16 ; cf. Ardra- , jIra-).

dAnu
mfn. | щедрый, обильный, великодушный (Un. iii , 32) | смелый, отважный, храбрый L.
m. | процветание, преуспевание, удовлетворенность, довольство L. | воздух, ветер L.

Това значение има връзка с една от предлаганите етимологии - обилен /на храна - за рибата/ Но може да има и значение като обилен за вода.

danu
f. | имя дочери Дакши (от Кашйапы [или danAyU SBr. i , 6 , 3 , 9] , мать Данав) MBh. i , 2520 ff. Hariv. R. iii , 20 VP. &c. VarBrS.
m. | имя сына Шри (также названного Данава, первоначально очень красивый, но превращенный в монстра [kabandha] Индрой из-за того, что оскорбил его) R. iii f.


dAnuda
mfn. | сочащийся, льющийся тонкой струйкой ib.

dAnumat
(dA-) mfn. | cочащийся, жидкий ib.

Думата ДАНУ ще да е е древно-Българска,понеже е произвела две Български думи- ДЪНО и ТИНЯ. Няма реки без дъно и големи реки без тиня,а подобни имена са давани само на големи реки и нито веднъж- на малки.
цитирай
3. get - I-вовижте тук :"Прои...
18.02.2018 18:12
I-во
didanov написа:

вижте тук :"Произход и етимология на амазонките" източник


1. Връзката към ЕТИМОЛОГИЯ НА а-МАЗОН(ос) - не се отваря ... ?
2. Инак в късните схолии и речници писани от гърци - за четящи ги НАИВНИЦИ - етимологията се извежда - от уж ГРЪЦКА ДУМА за ГРЪД ... но инак в ОБСТОЯТЕЛСТВЕНИТЕ ОБЯСНЕНИЯ в различни "глосарии-речници" ГРЪД(та) смислово се заменя с МЪЖ - Защо така Диданов?
3. Соред Воткинс(етимолога) - името Амазонс + смисъла(МУ) идвало - ПРОЧЕТИ САМ?
"folk etymology(!) long derived from "А-" имащо смисъла на "without"(-без) + "mazos", variant of mastos(Гр.) "breast-гръд". Синонимната на масто(гр.) е подобната едно към едно КАТО БЪЛГАРСКАТА ДУМА за този женско орган "тситса"?

СУМА-ОБОБЩЕНИЕ:
Защо съществува ТОВА КОЛЕБАНИЕ-СМИСЛОВО в значението на думата А-МАЗОН.
Защото! Думата е ДВУ-СЪСТАВНА ... с ПРЕФИКСА ЯВЯВАЩ СЕ Й частицата за отрицание "А"(гр.)=Не(бг.) ... И-И-И ... кореновата МОЖ-МУЖ(даваща съвременното в бг. език МЪЖ) - което в древността е звучало с ДИФТОНГ-а - НГ/или/НЖ ... както се е запазило ВСЕ ОЩЕ В ПОЛСКИЯ ЕЗИК за същата смислова(като в българския език дума) ... звучаща МОНЖ - ето ви дифтонга НГ-НЖ, за който обяснявам?

II-ро
Това има ПРЕКИ РЕЛАЦИИ КЪМ ЕТИМОЛОГИЯ ... на уж племенно-наименование МИЗИ, което в различните му форми на изписване е звучало и като:МУЖИ - Мушки ... ет цетера ... казано на прост български МЪЖКИ=МЪЖЕ(човек) ... !

III- то
... от което МОЙ ИЗВОД - основното СМИСЛОВО СЪДЪРЖАНИЕ С КОЕТО Е НАТОВАРЕНА ДУМАТА от ШЕСТИ ВЕК ПРЕДИ ХРИСТА ... е Без(префикс)+МЪЖЕ(коренова образуваща).

IV-то
Ето ти отговор(а) за ЕТИМОЛОГИЯ НА ДВЕ ПОНЯТИЕ - за които се ТВЪРДИ "ТЕ СА ГРЪЦКИ" - но са чужди ЗАЕМКИ В ТОЗИ ЕЗИК - и имат ПРЕКИ АНАЛОГИИ в съвременен БЪЛГАРСКИ ЕЗИК ... Това ако НЕ Е НАЙ-МАЛКО СМУЩАВАЩО - Здраве му кажи :))

V-то
А относно "Тана(ис)" и Дон - не ги търсете в ЦЕНТРАЛНО АЗИАТСКИ, персийски И/или ИНДИЙСКИ ДУМИ ОБРАЗЦИ - А ги търсете в СЪВРЕМЕНЕН ДОРИ БЪЛГАРСКИ ЕЗИК - където СА НАЛИЧНИ ТЪНа и ДЪНо?

П.П.

- Именно в тази връзка СВЕТОВНИТЕ СВЕТИЛА В ЕТИМОЛОГИЯТА НЕ ЖЕЛАЯТ ДА ДАДАТ ОТГОВОР: Какъв е смисъла в името на латинския бог на Водата, Океани и Морета ... Звучал в някои изписвания и като Не-По-Тунос ... предаван, като "НЕПРОВОДИМОТО" - Не-П-Тунос :)))!
- Именно в тази връзка НЕ ЖЕЛАЯТ ДА ЦИТИРАТ писаното от Платон още в ПЕТИ ВЕК ВС - че смисъла в името на "гръцкия" бог По-Сейдон ... означавало приблизително като: Този който седи ... с допълнението върху водата :)))!

- Диданов - а ми кажи? Как така СЛЕД КАТО НАС ИЛИ ПОДОБНИ НА НАС ХОРА(говорещи език близък до нашия) Е НЯМАЛО В ТЕЗИ ВРЕМЕНА ПО ТЕЗИ ГЕОГРАФСКИ МЕСТА ... ИМАМЕ ДУМИ - които се превеждат НАЙ-ДОБРЕ ПРЕЗ/ЧРЕЗ Българския език?
цитирай
4. didanov - здравей сирма
18.02.2018 22:23
добра аналогия - ДЪНО И ТИНЯ,свързана с български думи...може би в дълбоката древност реката е наричана просто "Голямата (обилна) вода (река)". НО в разглеждания период е интересно, че носи имена на определени личности - амазонки (общо название) и син на амазонка (по-късен Бог?). Поздрави
цитирай
5. didanov - здравей Блогови КАНТ (гет) :)
18.02.2018 22:31
наистина амазонки може да е двойно съставна...
това с НЕ-П-ТУНОС е интересно, както и другото име ПОСЕЙ-ДОН има директна връзка с водата.
Колкото до мушките според Йонкин те се наричали МАЗИ-У или велики.
Според мен има косвена връзка между мизи и амазонки и вероятно това е прародителя им Кар.
Поздрави

цитирай
6. get - наистина амазонки може да е двойно ...
19.02.2018 00:11
didanov написа:
наистина амазонки може да е двойно съставна...
това с НЕ-П-ТУНОС е интересно, както и другото име ПОСЕЙ-ДОН има директна връзка с водата.
Колкото до мушките според Йонкин те се наричали МАЗИ-У или велики.
Според мен...



1. Виж във Вкишонърито https://en/wiki/Reconstruction:Proto-Indo-European/mon-
А. От протокореновата "mon-" в Индо-европейския език(прото) - се твърди ЧЕ Е ПРОИЗЛЯЗЛА и "славянската" -МОНЖ?
Б. Същата я имаме в по-старите балтийски езици и се е ... сам прочети(?):
(< *MON-g-yo-s). For the suffix, compare Old Lithuanian "жmuo" : modern Lithuanian жmogus.
В. Напълно возможно е чрез палатализация и последващо отпадане да се е стигнала ... до формите: "мога", "могъщ" ... "можещ" ... към тези си разсъждения ДАВАМ ЦИТАТ - от руското Викшиънъри за тяхната дума, ЗАЕМКА ОТ НАШАТА "църковно-славянска" (?) МОЧЬ ... за която прочети: Какво обясняват?
"Происходит от праслав. *mogti, от кот. в числе прочего произошли: др.-русск. могу, мочи, ст.-слав. "могон"(с голям юс - изписвана и звучаща, четяща се, като "он"), "мошти"!
- Разликата в ПЪРВОНАЧАЛНА ФОРМА(и) "моНГ~моНЖ" ... от там там производни: МЪЖ и МОЩ - разлика почти никаква? Отделно - същата е много близка и кореспондерища с прото-германската(синонимна) *maganа (“to be able, ability, power, might, main”). А в края на краищата ... не казваме ли на детето - когато се колебая дали е способно да свърши нещо: "Ти си МЪЖ" - тоест: Ти си МОЖЕщ?

- Така, че ЕДВА ЛИ НАИМЕНОВАНОИЕТО "АМАЗОНКИ" идва от липсата им(отстранянаването при тях) на едната от гърдите=mastos(Гр.) - за да стреляли по-лесно с лък - Както ни убеждават "мъдрите" елини в глосариите си :)) По-скоро ИДВА ОТ това че са живеели "БЕЗ-МОНЖ"(ове) ... вероятно поради изповядване на женски култ към Диана-Девата!?

- А по отношение Не-По-Тунос ... имаме гръцката ПОТАМОС(използвана да кажат: РЕКА) - което дословно превеждат: rush^спускам + вода(допълнение, обстоятелствено) - КОЕТО ОТГОВАРЯ ЕДНО към ЕДНО на българското ПО-ТЪН-а - А ПОТАМОС се среща още, И В ТАКАВА ФОРМА/употреба ПОТЪВА/Потъна!!?

По отношение на последното ПОТЪ(В/Н)А - в Суда(или Свидас) лексикона от 10-ти век, имаме препратка към тълкуване за УРВА(гр.) дадено от Стефан Византийски(от 5-ти в.) където е дадено неговото тълкуване на УРВА ... като според Ст. Византийски думата е звучала в "гръцки" език като ... Забележи(?) "връос потамос" - насреща имаме тълкуване(превод на английски): СПУСКАЩА СЕ (стръмно) СКАЛА?

- Та блоговият "Кант" в мое лице правейки "Критика на "чистия ИСТОРИЧЕСКИ" разум" - Ще да попита? ... що дирят в "класическия(уж) гръцки" от 5-ти век ... ДУМИ НЕСЪЩЕСТВУВАЩИ в гръцкия - като ВРЪХ(предавано, като ВРЪО) ... плюс втората определяща, частица-дума "потамос" в смисъл: "спускащ(се)" или още дословно българското "потъващ"?
- Към това ще направя ЗАБАЛЕЖКАТА - че ако отворим ОРТОДОКСАЛНО-АКАДЕМИЧНАТА ИСТОРИЯ НА нас БЪЛГАРИТЕ - Същите все още НИ НЯМА тук на БАЛКАНИ! ... или ако ни е имало, СМЕ ОЩЕ ПОД вида НА ... "славянски"(роднини на руснаците - жвеещи в Припятските блата :))) още и КАТО "пра-българи" - чети/разбирай "тюрки"?

- На това ВСЕ ОЩЕ ОТГОВОР НЕ МОГА ДА СИ ДАМ(или се въздържам да дам !) ... Защото ако СИ ДАМ АДЕКВАТЕН ТАКЪВ - то ще трябва ДА РЕВИЗИРАМ - доста голяма част от науката "История на България" и нас българите "славяно-тюрки"?

- Поздрав ... и ето ти ТЕМА ЗА РАЗМИСЪЛ - Откъде(КАКЪВ), народ и език са дошли наименованията на античните богове на водата Не(п)Тун ... и по-сед-налия(върху водата//ДЪНОТО) "гръцки" бог "По-Сей-Дон"!

- А амазонките ... са си точно "ГРЪЦКОТО педаване" на ЧУЖДИЦАТА В ТЕХНИЯ ЕЗИК ... За ? ... НЕ-(о)-МЪЖЕНите жени-воини, каквато е била богинята техен патрон Диана-Девата ... явяваща се един от ипостазите на Богинята майка ... с гръцкото име "Хера" а по-старо звучение-произнасеня "Кора"!
цитирай
7. get - - Драги приятелю - не желаех да те ...
22.02.2018 17:17
- Драги приятелю - не желаех да те затруднявам, поставяйки ти логическото предизвикателство - каква е етимологията в името на "не-мъжните", тоест казано по "старогръцки" "а-мазонес".

- Но, ако съществува СЪМНЕНИЕ ПО ОТНОШЕНИЕ ТВЪРДЯНОТО ОТ МЕН, че в името на тези жени-войни и жрици на девствената форма на Богинята майка - известна още и като Диана ... се е ВКАРВАЛ ПЪРВОНАЧАЛЕН СМИСЪЛ
А. Не-Мъжни ... вместо по-новото и некоректно ...
Б. "старо-гръцко" ... със значение "без-гърди" - Можеш сам с ОЧИТЕ СИ ДА СЕ УБЕДИШ В ПРАВОТАТА НА ТВЪРДЯНОТО ОТ МЕН ... След като потърсиш и намериш в АНТИЧНОТО ИЗКУСТВО - поне ЕДНО ИЗОБРАЖЕНИЕ ... на ЕДНО-ГЪРДА ЖЕНА-ВОИН ... тоест А-МАЗОНКА?
- Ако НАМЕРИШ ЕДНО ТАКОВА ... то ще бъде след КАТО СИ НАМЕРИЛ СТО ДРУГИ - ИЗОБРАЗЯВАЩИ ДВУ-ГЪРДИ ... амазонки!

- Успех в търсенето ... в подкрепа или опровергаване ТЕЗАТА (ми) - че ЗАЕМКАТА(чуждицата) В ГРЪЧКИЯ ЕЗИК е с ПЪРВОНАЧАЛЕН СМИСЪЛ - "Не-Омъжен(а)" ... а не както ЛЪЖАТ НАИВНИТЕ СИ ЧИТАТЕЛИ - "античните" гърци, „е означавало: "без-гърда" :!
- Още веднъж пожелавам успех в диренето по метода ОКО ДА ВИДИ и РЪКА ДА ПИПНЕ :)))!

П.П.
Ето ти на първо време ИЗОБРАЖЕНИЕ НА БИТКАТА МЕЖДУ "ЕЛИНИ" и "АМАЗОНКИ" от фронтона на Партенона ... и-и-и други места ... някъде от времена - къде 6-ти век пр.н.е.?

- Следва Адреса-линка, с древни картинки и скулптури на/за амазонки:
http://www.fscclub/history/fame-amazon-e.shtml

- С допълнението, че след дълго и детайлно проучване - не открих нито една с липсваща "лява" ... "мастос-гръд" ... или още както му казват по гръцки "тситса" :)))

- Апропо "тситса" и името на богинята-майка "тети(да)" са ОТ ЕДНО СЕМАНТИЧНО ГНЕЗДО - Знаеш ли?
цитирай
8. didanov - здравей гети
24.02.2018 00:12
много добре си се аргументирал че гръцката етимология на амазонките е траснформирана тракийска, може би на съвременен български език азмонките биха звучали като "мъжкарани"..на мен ще е по-интересно да направиш анализ на сарматскотоо "ойропата" дали няма някаква връзка с българския. поздрави
цитирай
9. get - @ 8. didanov - Първо "траки" - сакън//недей ... кажи(наречи) ги "палео-балканци" КОЕТО ОЗНАЧАВА ОБРАТНОТО НА ГЪРЦИ!
24.02.2018 21:41
- А това са МОИ ХИПОТЕЗИ предадени в диалогично-(сократова) форма в блога на "andorey" - Под поста му: "Глосата аргилос - мишка" ... мисля ше ти е занимателно и поучително да прочетеш?

I-во
Професора от корнуълският у-т Мартин Бернал пише: "Към 50% от лексиката на гръцкия език е с неустановен произход, а към 25% от нея е със семитски корени.". В потвърждение виж стр. 710 и следващи, в книгата „Черната Атина” … където професора твърди в раздела: „Greek Words and Names with Proposed Afroasiatic Etymologies…” … от където й е прежде казаното?
Освен професора, че същите са ЧУЖДИ и НЕРОДСТВЕНИ на местно население пише не само професора от съвремеността а и един Херодот, Страбон, Еврипид ... в античност - Но специалистите си "затварят очите" за да не им се развали рахата, при така добре" подредената "научна-истина".

От цитираното - възникват ПОНЕ ДВА ВЪПРОСА ?
1.
ИМАМЕ ОБЩНОСТ - ОЩЕ ОТ ВРЕМЕ - когато сме говорили ЕДИН ЕЗИК - КОГА?
2.
Или тези особености в ГРЪЦКИЯ ЕЗИК - настъпват в ПО-КЪСНО ВРЕМЕ ... примерно от ЕПОХАТА ИЗВЕСТНА НИ КАТО "ЕЛИНИЗЪМ"?

- За мен втората хипотеза Е ПО-БЛИЗКА ДО РЕАЛНОТО ПОЛОЖЕНИЕ С езика известен ни като "ГРЪЦКИ"? - твоето мнение КАКВО Е ?

II-ро
ПО-СТАРАТА(!) от "древно"-гръцката ДУМА ЗА МИШКА-АРГИЛОС ... ОТНОВО ПОВТАРЯМ >>>ПО СТАРАТА, КАТО ДОКУМЕНТИРАНЕ<<< дума за МИШКА в гръцкия не е АРГИЛОС а е звучала, нещо подобно на МУШ(или)МЮШ/С - Подобно, КАТО СЪВРЕМЕННО и СРЕДНОВЕКОВНО БЪЛГАРСКО ЗВУЧЕНЕ!
Ако бе само това, щях да кажа/ СЛУЧАЙНО СЪВПАДЕНИЕ - Но?

1)Звученето на същата дума за "мишка"(бг.) с малка промяна в гласните - е ПОДОБНА И В англо-саксонските езици - "маус"?

2) Подобие С НАШАТА "МИШКА ... МИШ" имаме и при МЪРТВИЯ ВЕЧЕ ЛАТИНСКИ - там звучала, нещо подобно на "му(ъ)с" ... в генетив(род. п., трето скл.) звучащо: "Мурис" - това как ще си(ми) обясните? ... Всъщност прочети си го сам ... ?

III-то
- За мъже-биячките ... при сармати "ойро+пата" - имаме много малко изворов(писмен) материал ... първата е близка форма до ЕР/АР, т.е. МЪЖ!
цитирай
10. get - @ 9. get - @ 8. didanov - Продължение ... на ... ?
25.02.2018 11:55
III-то
- За мъже-биячките ... при сармати "ойро+пата" - имаме много малко изворов(писмен) материал ... първата е близка форма до ЕР/АР, т.е. МЪЖ!
? ... ?
1.
- По отношение на ЕР-ра ... това е най-старата на/за предаване "мъжкото начало" ЕР-екцията//ЕРОС(а) ... първоначалната форма на (уж) гръцкото МЪЖ е звучало "AN+ER" ... с течение на времето е стигнала до звучение произношение "АНД+РО".
- Вероятно от ТАЗИ НАЙ-СТАРА ФОРМА при употреба частицата за МЪЖ=ЕР останала и в българския език - като словообразуваща частица ЕР+частицата(за раждане//порождение//приплод=жЪна/жЕтва/жЕна ... НА АНГЛИЙСКИ превеждащо се "Of+spring"(приплод-> или още -> при-рождение) ... стана много обстоятелствено ... та спирам за да не объркам(читателя си) - КАТО ПРАВЯ ИЗВОД=ОБОБЩЕНИЕ: В думата ни ЗА МЛАДЕЖ ... КОЙТО Е СТАНАЛ "МЪЖ за ЖЕНЕНЕ" И ЗВУЧАЩА "Ер-Ген" ... се явява ПРИМЕР ПОТВЪРЖЕДЕНИЕ за тези две протокоренови и словообразуващи частици "ЕР(=мъж) + Ген/Жен(ставам, пораждам) ... от тук и "сарматското" ОЙРО=Мъж.

2.
По отнешение на ПАТА//Пати(?) ... на първо ВРЕМЕ ЩЕ КАЖА - това Е МНОГО СТАРА КОРЕНОВА ... дала В МНОГО ОТ ИНДОЕВРОПЕЙСКИТЕ ЕЗИЦИ ... производни ... с което ПЪРВОНАЧАЛНИЯ СМИСЪЛ СЕ Е РАЗМИЛ ... но за мен ПЪРВОНАЧАЛНИЯ Е БИЛ - пасти(отговарящо на "пазити" в "славянския" български:))) ... но същата вече в късна античност явно е добила смисъл и на битка-бой ... не случайно в съвременен-"вулгарен" български имаме слово-съчетания "кюта-пата", "патар-дия=скарване/свада)" ПАТИ-ла(нци) ... или афоризми от вида: "Не питай "старило" - а патило.".
- Този кратко-многословен отговор - устроава ли те на първо време ... или да продължава с примерно КАКЪВ Е СМИСЪЛА в НАРИЦАТЕЛНОТО на/за бог Ж/Шива ... звучащо: "Pashu^patinath" ...накратко и приблизително(в превод) Хранещ+ПАЗЕЩ: биещ тези, които ни притесняват - нас неговите деца!
- Думата "ПОТък"(битка) ... е някаква близка форма, на ПАТИ ... според мен - на ОСНОВНОТО ВЪВ ВЪПРОСА ти за "ойро-ПАТ(а/и) ... но относно "сарматите", казват ЧЕ ... ТЕ СА "другата част" от народа в който влизали "меланхлените" ... а меланхлените ги наричат още трако-скити ... още и тавро-скити ... среща се и като "тира-гети"?

- Повече по въпроса за тези приплитащо-припокриващи се етноними ... можеш да прочетеш в коментар(мой) при блогъра прародината - къдете се коментира една средновековна карта?

- Поздрав!
цитирай
11. didanov - гети това е материал за дипломна работа
27.02.2018 15:57
с който съм съгласен :) поздрави
цитирай
12. get - @ дипломна работа - Давай, пиши я ... ?
27.02.2018 20:09
didanov написа:
с който съм съгласен :) поздрави


... без претенции от моя страна - дори и като научен ръководител :)))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: didanov
Категория: История
Прочетен: 2908008
Постинги: 1149
Коментари: 3364
Гласове: 5866
Спечели и ти от своя блог!
Блогрол
1. Цар Мидас, бриги и пеласги – Троя е на Балканите?
2. Българското хоро - древно писмо от живи йероглифи
3. Тракийският император Роле и паметника на цар Мида
4. Корените на българската народност
5. Българският генетичен проект
6. "Как ни предадоха европейските консули"
7. Мегалитите - трогателно свидетелство за детството на човечеството
8. ДЖАГФАР ТАРИХЫ, ПЕЛАСГИТЕ и остров КРИТ
9. Сурва Година, Сура Бога и Веда Словена
10. Древно-тракийско скално светилище под Царев връх – предшественик на Рилския манастир
11. неизвестното племе на мияците
12. Масагетската принцеса Томира и битката й с персийския цар Кир
13. Хубавата Елена в Египет
14. Склавини и анти в долнодунавските земи
15. Кои са мирмидонците?
16. Еничаринът Склаф, името Слав и робите
17. Аспарух, Мемнон и етиопските българи
18. Името на Кан(ас) Аспарух не е случайно
19. Срещата м/у Калоян и Пиер дьо Брашо
20. Амазонките на Тезей, Херодот, Дахомей, Южна Америка и Африка
21. Фердинанд I, славянин и потомък на витинските князе.
22. НОВ МЕТОД ЗА РАЗЧИТАНЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ РУНИ
23. Амазонките в древността (Тракия, Мала Азия,Либия)
24. ПОЛИСЪТ СРЕЩУ ДЪРЖАВАТА
25. АТЛАНТИ ЛИ СА МИТОЛОГИЧНИТЕ ТИТАНИ?
26. Черноморската Троя – тайната на Ропотамо
27. Брут Троянски - легендарният първи владетел на Британия
28. ЧУЖДИЦА ЛИ Е НАИМЕНОВАНИЕТО "ТРАКИ"?
29. О неразумний, защо се срамиш да се наречеш...мизиец?
30. Черноморската Троя - коя българска река е Омировата Симоис?