Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.08.2015 23:10 - За завистта
Автор: mt46 Категория: Изкуство   
Прочетен: 5651 Коментари: 19 Гласове:
28


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
.
.
.

Приказка за завистта
Светослав Минков


Живееха двама съседи: Стоян и Иван. Стоян имаше магаре, а Иван нямаше.

„Хубаво нещо е да си имаш магаре“ — мислеше си Иван, като гледаше магарето на съседа си.

Загнезди се тая мисъл в главата на Иван, впи се като пиявица в мозъка му и започна да го измъчва непрестанно. Но сиромах човек беше той и не можеше да си купи магаре.

Стоян беше грънчар. Имаше си малка грънчарница и правеше от глина чудесни грънци и стомни, които шареше с жълта и зелена боя, а после ги товареше на магарето си и ги носеше за продан в близкия град.

Иван пък беше калпакчия и умееше да шие хубави калпаци. Но не се радваше той на майсторлъка си. Замислено беше лицето му и някак тъжно гледаха очите му. Оживяло му беше на сърцето магарето на неговия съсед. Винаги когато Стоян минеше с магарето си покрай дюкяна на Иван, калпакчията оставяше работата си, залепваше се на прозореца и дълго гледаше щастливия си съсед, който крачеше гордо подир дългоухото сиво животно.

— Ех, да можех и аз да си имам такова едно добиче! — въздишаше Иван и стоеше като прехласнат, докато грънчарят и магарето му се загубеха от погледа.

А пък то, пустото му магаре, да приличаше поне на вол, на крава или на кон, хайде, както и да е. Но то беше като всички други магарета и дори по-грозно от тях: старо, дръгливо, с увиснала опашка и с клепнали уши — тъй да се каже, на магарешка вещица приличаше.

Но когато човек се захласне в нещо, очите му виждат и грозното хубаво. Минаваше ден след ден, а Иван не преставаше да мисли и да въздиша за магарето на Стоян. И лека-полека у него се събуди завист към съседа му.

Тъкмо тогава се случи това, което ще разкажем по-долу.

Една привечер, както Иван си седеше и отупваше с пръчка един нов калпак, вратата на дюкяна му се отвори и вътре влезе непозната жена, забулена с черна забрадка. Приближи се тая жена до калпакчията и му рече:

— Добър вечер, Иване!

Погледна Иван жената и като продължаваше да тупа калпака, отвърна:

— Добър вечер!

А гостенката седна на едно трикрако столче и каза:

— Виж какво, Иване, дошла съм да ти помогна. Аз съм Съдбата. Светът е нареден така, че на човек все нещо не достига. Кажи ми едно твое желание, което ще те направи щастлив, и аз ще го изпълня веднага!

Като разбра кой е дошъл при него, калпакчията изпусна пръчката и калпака и скочи от одъра.

— Значи, ти си Съдбата? — извика зарадван той. — Благодаря ти, че си се сетила за мене и си дошла да ми помогнеш!

— Кажи ми едно твое желание, което ще те направи щастлив, и аз ще го изпълня веднага! — повтори гостенката.

В това време Иван съгледа през прозореца своя съсед, който се връщаше с магарето си от града.

— Виждаш ли тоя човек? — рече калпакчията. — Моля ти се, убий магарето му!

И още преди да изрече той тия думи, магарето на грънчаря се залюля и падна на земята, изпъна нозе, изблещи очи и издъхна, поразено сякаш от мълния.

— На̀ ти сега магаре! — извика усмихнат Иван. — И аз нямам магаре, но и ти не ще имаш!

И в същия миг през главата на калпакчията мина като светкавица мисълта, че и той можеше да има магаре, стига да бе пожелал това. Какво беше спечелил от туй, че магарето на съседа му бе умряло?

— Сбърках! — рече Иван. — Моля ти се, съживи магарето на Стоян, пък и на мене дай едно като неговото!

Но в дюкяна нямаше вече никого. Чудната жена бе потънала сякаш вдън земя.

chitanka.info/text/8903-prikazka-za-zavistta

ПП: Завистта, алчността, глупостта са страшни движещи сили...
М. Тачков



Гласувай:
28


Вълнообразно


1. kvg55 - Ха-ха, завистта ни е национална ...
20.08.2015 23:18
Ха-ха, завистта ни е национална черта.
Не че другите народи завиждат по-малко,
но при нас е особено болезнено.
цитирай
2. mrazekoff - И завистта и
21.08.2015 05:51
простотията на народа ни са възпяти от нашите велики писатели... "Нане Стоичковата върба" от Елин Пелин е прекрасен премир за това. Наро, който умее да се надсмива над своите недостатъци и грехове е велик народ и аз се радвам, че нашия народ е имено такъв.
цитирай
3. katan - Светослав Минков,
21.08.2015 09:07
един от любимите ми автори!
Поздрави за точно тази Приказка, Маринче!
цитирай
4. vilish - " ... Завистта, алчността, глупостта са страшни движещи сили..."
21.08.2015 09:35
И разрушителни!
Четейки подобни текстове, разбираме и приемаме посланията, поуките, а живеенето ни е сякаш в друга реалност, друг свят, подчинен на различни правила и ценности...
И все пак, фактът, че се обръщаме все по-често към мъдростта, неоспоримо доказала правотата си, към природата, музиката и поезията, има надежда! :)
Поздрави, Марине! Хубав ден!
цитирай
5. zaw12929 - Поздравление за позицията!
21.08.2015 17:16
Завистниците са столичанчета , дето имат завет "Я не сакам да съм добре, а... Вуте да е зле!"
но и ние вече с тази насаждана омраза, за къде сме!?
цитирай
6. mt46 - Да, това е известна шопска поговорка...
21.08.2015 21:25
zaw12929 написа:
Завистниците са столичанчета , дето имат завет "Я не сакам да съм добре, а... Вуте да е зле!"
но и ние вече с тази насаждана омраза, за къде сме!?

цитирай
7. mt46 - Благодаря за отзива, Вили!...
21.08.2015 21:27
vilish написа:
И разрушителни!
Четейки подобни текстове, разбираме и приемаме посланията, поуките, а живеенето ни е сякаш в друга реалност, друг свят, подчинен на различни правила и ценности...
И все пак, фактът, че се обръщаме все по-често към мъдростта, неоспоримо доказала правотата си, към природата, музиката и поезията, има надежда! :)
Поздрави, Марине! Хубав ден!

Поучават се, които могат... Лека вечер!... :)
цитирай
8. mt46 - Благодаря, Катанче!...
21.08.2015 21:30
katan написа:
един от любимите ми автори!
Поздрави за точно тази Приказка, Маринче!

Св. Минков има и други интересни приказки, разкази... Той поставя началото на българската научна фантастика...
цитирай
9. indiram - :-)))
21.08.2015 21:33
... не прочетох - извини ме, уморена съм от "плантацията" - но заглавието е достатъчно за да кажа две-три думи.
Как са ме възпитавали родителите ми, не знам, но тази думичка "завист" - за мое лично щастие, стои далеч от мен.
Живи и здрави!
цитирай
10. mt46 - Да... Ще добавя и Алеко, Вазов, Ст. Михайловски...
21.08.2015 21:35
mrazekoff написа:
простотията на народа ни са възпяти от нашите велики писатели... "Нане Стоичковата върба" от Елин Пелин е прекрасен пример за това. Народ, който умее да се надсмива над своите недостатъци и грехове е велик народ и аз се радвам, че нашия народ е именно такъв.

Погрешно някои смятат, че ние не виждаме грешките, недостатъците си...
цитирай
11. mt46 - Мда...
21.08.2015 21:38
kvg55 написа:
Ха-ха, завистта ни е национална черта.
Не че другите народи завиждат по-малко,
но при нас е особено болезнено.

При други не се забелязва, но като погледнем историята, доста войни са се водили от завист и от алчност...
цитирай
12. indiram - Понякога от умора човек не може да ...
21.08.2015 22:05
Понякога от умора човек не може да заспи... Прочетох притчата.. Аз знам друга - ще използвам имената на твоите герои:
... Казали на Иван, че ще му дадат магаре, да си превозва каквото има, обаче при условие, че и на Стоян ще дадат магаре - въпреки, че си има...
И, казал Иван: не, не ща... Не искам магаре щом и на него ще дадете... по-добре без магаре, отколкото Стоян да има още едно, т.е. две...
...
Поздрави!
цитирай
13. stela50 - Да... страшни движещи сили... унищожителни...
21.08.2015 23:35
Благодаря за срещата с любим писател и мъдра приказка.
Чудесен пост ! Поздрави !
цитирай
14. monit - Завист
21.08.2015 23:41
Хората ,които завиждат виждат само опаковката ,а не съдържанието !
цитирай
15. mt46 - И аз не харесвам завистта, но съм я изпитвал върху себе си, дори от роднини...
21.08.2015 23:58
indiram написа:
... не прочетох - извини ме, уморена съм от "плантацията" - но заглавието е достатъчно за да кажа две-три думи.
Как са ме възпитавали родителите ми, не знам, но тази думичка "завист" - за мое лично щастие, стои далеч от мен.
Живи и здрави!

цитирай
16. mt46 - Благодаря ви!... Поздрави!...
22.08.2015 00:00
12. indiram - Понякога от умора човек не може да ...
22:05
Понякога от умора човек не може да заспи... Прочетох притчата.. Аз знам друга - ще използвам имената на твоите герои:
... Казали на Иван, че ще му дадат магаре, да си превозва каквото има, обаче при условие, че и на Стоян ще дадат магаре - въпреки, че си има...
И, казал Иван: не, не ща... Не искам магаре щом и на него ще дадете... по-добре без магаре, отколкото Стоян да има още едно, т.е. две...
...
Поздрави!
цитирай

Изтрий
13. stela50 - Да... страшни движещи сили... унищожителни...
23:35
Благодаря за срещата с любим писател и мъдра приказка.
Чудесен пост ! Поздрави !
цитирай
17. mt46 - Да, понякога е така...
22.08.2015 00:04
monit написа:
Хората ,които завиждат виждат само опаковката ,а не съдържанието !

цитирай
18. metlichina - да...
22.08.2015 13:49
Любовта и завистта са като светлината и тъмнината, несъвместими. ... Завистта е злокачествена язва за душата...
цитирай
19. iwant - поучителна приказка, но си мисля...
24.08.2015 12:47
Защо Иван просто не си поиска магаре от Съдбата?
Така и двамата щяха да имат и всичко щеше да е наред ;)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mt46
Категория: Изкуство
Прочетен: 19253635
Постинги: 3708
Коментари: 45240
Гласове: 149397
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930