Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.06.2018 20:36 - Раждането на цифрите /откъс/
Автор: mt46 Категория: Технологии   
Прочетен: 5254 Коментари: 18 Гласове:
27


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
.
.
.
Раждането на цифрите
/приказка в стихове/

Някога, в незнайни времена,
нямало е цифри и числа.
   Хората били по-прости,
   земни, бедни, безвъпросни...
Появил се Умният човек.
Той вървял по път нелек.
   Бил ударен тежко от елен.
   Легнал на поляната, ранен.
И си казал: "Аз съм сам, един.
Мъчно е сами да се спасим..."
   Драснал с пръст една черта
   върху влажната земя...
И на земното кълбо
се родила цифрата ЕДНО.

   Друг човек дошъл и спрял,
   щом ранения видял.
Той погледнал към земята
и черта поставил до чертата.
   Казал: "Аз и ти сме двама!
   Раната не е голяма.
Имам две ръце. Полека
ще те пренеса, Човеко..."
   От спасителни ръце
   се родила цифра ДВЕ...

А жена добра и хубава
Умния човек лекувала.
   Щом зараснала му раната,
   той се върнал на поляната.
И до втората чертичка
е поставил пак едничка...
   Казал: "Третата черта
   е за светлата добра Жена.
Ражда тя живот, нали?"...
Тъй се появила цифра ТРИ...

   Кученце дошло самичко,
   драснало с краче чертичка
точно до чертите три.
"Хей, не ме забравяй ти!
   Ще съм твой приятел, друже.
   Честно, вярно ще ти служа..."
А човекът му подал храна:
"Кученце, за теб е тя."
   И в очите им искри засветили. -
   Ето я и цифра ЧЕТИРИ...

Ожаднял Човекът скоро,
изкачил се по-нагоре.
   И видял съвсем наблизо
   да тече вода от извор.
Чул водата да му шепне:
"Протегни към мене шепи!
   И напий се до насита.
   Доста скиташ из горите.
Щом си жаден, пак ела
ти при бистрата вода!
   До четирите черти
   и за мен една сложи!"
Той поставил пак черта.
И погледнал своята ръка.
   "Колкото са чудните черти,
   толкова са пръстите, нали?
Всичко тук си има ред..."
Появила се и цифра ПЕТ...

   Чудно птиче долетяло,
   песен хубава запяло.
Чул човекът песента,
засвирукал си с уста.
   И добавил пак чертичка.
   "Тя за теб е, мила птичка...
Колко светъл ден е днес!"
Станали чертите ШЕСТ...

/.../

Тъй, във времена далечни,
се родили цифрите чудесни...
   А след цифрите дошли числата...
   Хората започнали да смятат...
Радвали се те като деца.
И открили нови чудеса...

Марин Тачков


ПП: Ако имате редакционни забележки, може да ги напишете...
Който желае, би могъл да съдейства за отпечатването на новата ми стихосбирка за деца... Благодаря!...




Гласувай:
27



Следващ постинг
Предишен постинг

1. kvg55 - mt46,
18.06.2018 20:46
Много добро. Достойно за учебника по смятане.
цитирай
2. mrazekoff - Прекрасна
18.06.2018 20:50
Приказка! Най-истинските, най-съкровените думи са тези, които произнасяме към малките деца. Тези думи зареждат, възпитават и дават любов към тези, които вървят след нас! Поздравления за хубавата приказака!
цитирай
3. rosiela - Ей, и за учебникар,
18.06.2018 20:58
и за нумеролог ставаш. Това в духа на шегата. Хареса ми.
цитирай
4. elineli - Само
18.06.2018 21:40
топло сърце може да пише за деца. Много ми харесаха, Връхче! :)
цитирай
5. lexparsy - Поздравления за цифровата приказка
19.06.2018 00:54
   Ами да, така е лесно за децата да запомнят цифрите, ако се довърши до 9…, но хайде моля не забравяй и първата цифра… 0 :-)
   Сетих се че като дъщеря ми я посрещаха в 1 клас на дъската бяха изписани от 1 до 10. А като питах учителката какво е написано, каза че са цифрите… а аз викам – Ама там липсва една цифра, а пък има едно число… :-)))
   Но и все пак цифрите са преди хората и си имат своите скрити символики, и мистерии, и взаимовръзки, така умишлено херметично прикрити, и така неадекватно изопачени в „науката“ нумерология, че аз лично се дразня… Това е дълга тема…

Успех стихосбирката ти желая и вдъхновена седмица.
цитирай
6. zax - Много добро.
19.06.2018 07:18
Много добро.
цитирай
7. vesever - Марине, прекрасно е, много добър ...
19.06.2018 08:25
Марине, прекрасно е, много добър замисъл, и трогателно и мило също, откъдето и да го погледна, много ми хареса :)
Поздрави и успехи със стихосбирката!
цитирай
8. mt46 - Благодаря!
19.06.2018 21:46
kvg55 написа:
Много добро. Достойно за учебника по смятане.

цитирай
9. mt46 - Благодаря ти за хубавия отзив! Радват ме добрите думи...
19.06.2018 21:47
mrazekoff написа:
Приказка! Най-истинските, най-съкровените думи са тези, които произнасяме към малките деца. Тези думи зареждат, възпитават и дават любов към тези, които вървят след нас! Поздравления за хубавата приказака!

цитирай
10. mt46 - Някога бях много добър и по математика...
19.06.2018 21:49
rosiela написа:
и за нумеролог ставаш. Това в духа на шегата. Хареса ми.

цитирай
11. mt46 - Сърдечно ти благодаря! :)
19.06.2018 21:50
elineli написа:
топло сърце може да пише за деца. Много ми харесаха, Връхче! :)

цитирай
12. mt46 - Благодаря!
19.06.2018 21:55
lexparsy написа:
   Ами да, така е лесно за децата да запомнят цифрите, ако се довърши до 9…, но хайде моля не забравяй и първата цифра… 0 :-)
   Сетих се че като дъщеря ми я посрещаха в 1 клас на дъската бяха изписани от 1 до 10. А като питах учителката какво е написано, каза че са цифрите… а аз викам – Ама там липсва една цифра, а пък има едно число… :-)))
   Но и все пак цифрите са преди хората и си имат своите скрити символики, и мистерии, и взаимовръзки, така умишлено херметично прикрити, и така неадекватно изопачени в „науката“ нумерология, че аз лично се дразня… Това е дълга тема…

Успех стихосбирката ти желая и вдъхновена седмица.

Разбира се, че съм написал и за другите цифри, включително 0. Поставил съм я в края, защото мисля, че нулата се е появила след останалите цифри... :)
Поздрави и благоприятни дни!
цитирай
13. mt46 - Благодаря!
19.06.2018 21:57
zax написа:
Много добро.

цитирай
14. mt46 - Благодаря ти за хубавия отзив, Веси! Поздрави! :)
19.06.2018 21:58
vesever написа:
Марине, прекрасно е, много добър замисъл, и трогателно и мило също, откъдето и да го погледна, много ми хареса :)
Поздрави и успехи със стихосбирката!

цитирай
15. lexparsy - Извини ме за опита ми да те поправя Марин
19.06.2018 22:09
mt46 написа:
....
Разбира се, че съм написал и за другите цифри, включително 0. Поставил съм я в края, защото мисля, че нулата се е появила след останалите цифри... :)
Поздрави и благоприятни дни!

Ако мислим философски Единицата се ражда в Хаоса - Нулата... за това е последваща...
А в десетичната система за да започнем нов разряд, след десетте цифри, след единица пишем 0 – 10, а след това 1,2,3… до 19, и т.н. :-) Съгласен ли си? :-)
Това е моето виждане разбира се и го казвам с уважение към конструктивния дебат.
цитирай
16. mt46 - Благодаря ти за мнението!
20.06.2018 20:07
lexparsy написа:
mt46 написа:
....
Разбира се, че съм написал и за другите цифри, включително 0. Поставил съм я в края, защото мисля, че нулата се е появила след останалите цифри... :)
Поздрави и благоприятни дни!

Ако мислим философски Единицата се ражда в Хаоса - Нулата... за това е последваща...
А в десетичната система за да започнем нов разряд, след десетте цифри, след единица пишем 0 – 10, а след това 1,2,3… до 19, и т.н. :-) Съгласен ли си? :-)
Това е моето виждане разбира се и го казвам с уважение към конструктивния дебат.

Но мен ме интересува как на практика /в действителност/ биха могли да се появят цифрите. Затова и смятам за логично нулата да се е появила по-късно...
цитирай
17. stela50 - Прекрасни са всичките ти творби за деца...
21.06.2018 21:32
свежи, забавни, оригинални... и не само.
Надявам се да да стигнат до децата скоро и най-новите...
Пожелавам успех от сърце !
цитирай
18. mt46 - Благодаря ти за добрите думи! Поздрави!
23.06.2018 20:49
stela50 написа:
свежи, забавни, оригинални... и не само.
Надявам се да да стигнат до децата скоро и най-новите...
Пожелавам успех от сърце !

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mt46
Категория: Изкуство
Прочетен: 19117104
Постинги: 3677
Коментари: 44991
Гласове: 148721
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031