Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.09.2017 19:49 - ЕМОЦИОНАЛНО...
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 1790 Коментари: 0 Гласове:
8

Последна промяна: 14.09.2017 19:51

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                                ЕМОЦИОНАЛНО…

 

     За пръв път от три години, когато жена ми донесе в къщи една зима грип от Музикалното училище и ме зарази, това лято отново бях болен. Грипът тогава изкарах за два-три дни, сега боледувах около месец. Не бях сериозно болен, но се лекувах, нямах сили както обикновено обаче. Причината за заболяването ми бе продължителен отрицателен нервен синдром, който срина имунната ми система. А тя бе добре и ще дам пример. Тази пролет при разходките ми из Родопите – всеки ден валеше дъжд! - се прибирах вечерта мокър, завивах се добре, на сутринта се събудах сух и здрав. Макар  и малко болен сега отново не мирнах – бях малко на Осогово, на Кървав камик и  на Милевец, работих много по градината. Нямах достататъчно сили обаче и това ме безпокоеше. Преди дни започвах и свърших една много тежка работа, която ми възвърна вярата, че ще се оправя съвсем. Наистина силите и здравето ми се възвръщат, макар и бавно.

   Когато ми беше най-зле поработих в работилницата си, където изработих няколко предмета от дърво. Те са предназначени за подаръци за мои близки, които имат наскоро празник, за външни хора, на които ще окажа внимание, защото заслужават. Вече нямам сили както преди, но прецизността в това, което правя и уменията ми не са се принизили и се получи така, ча четиири от подаръците, които съм приготвил са толкова красиви, че не ми се подаряват. Но ще отидат по предназначение. Други заготовки от дърво, на коите ще предам душа стоят в преси, за де се залепят добре. Ще ги довърша и тях. Обичам дървото, работата над него ме стабилизизира психически. Имам нужда от това, защото винаги съм пренапрегнат като опъната струна.

    И още едно приятно преживяване имах. Чух изпълнение на Четвъртата Смфония оот Шостакович, която е програмна и описва голодомора в Украйна. Музииката й за мен е символ на случилото се в Русия по време на живота ми и загова тази симфония я възприемам много емоционално, тя отзвучава после с дни от мен. За мен тя е велика колкото Първата сиимфония на Брамс. Познаването на музиката на този титан минава през запознаването с историята на Русия от 1905 г. до рухването на СССР, така както да се разбира музиката на Бах е възможно само за теологически образованите хора. Симфонията бе изпълнена от филфармонията на Амстердам с диригент Нелсонс. Признавам това изпълнение за по-добро дори от записа на големия руски диритеент Рождественски, най-добрия интерпретатор на Шостакович.

   И още една емоция имах, която ее положителна, но ме размисли и натъжи. Имам нова страхотна мини дърводелска машина. Преди да започна да си строя къщата си купих такава, но каква радост бе тя за мен тогава: Пред мен бяха плановете ми за строежи, оставаше да ги реализилам, машината, която купих готава щеше да ми бъде помощник. Сега тазии прекрасна машина ще ми послужи, разбира се, но ако я имах преди 30 години съвсем друго щеше да бъде преживяването. Активната част от живота ми, както немците казват вече е форбей.

    Съжалявам за бъркотиите в Блог. бг, причинени от руските хакери, заради които текстовете в блога бяха унифицирани, идва ми ум думата обезличени. Няма и възможност вече да се пишат чернови. За такива като мен, които поместват снимки е ужасно трудно да се присбособим к новите изисквания, може би точно е да кажа обструкции и пречки. На няколко пъти готови постинги с по 40 снимки ми пропадат, докато бях в Гърция бе още по-зле. Имам над 2000 прекрасни снимки от планините на България и не мога да ги публикувам, по-точно не се оосмелявам да се ядосвам отново. Дано да се уреди този проблем, защото това положение отблъсква хората от Блога, освен това то пречи на контактите между блогърите, на развитието му. Ако накой примат напише две изречения, които не правят смисъл, те могат да се публикуват без никакъв проблем, ако някой иска да помести нещо по-сложно, което ппави смисъл, трудностите са големи, а то може и да се изгуби преди да бъде публикувано. Така повече не може, админиистраторите на блога трябва да вземат някакво решение.

    Предстои ми първото пътуване след като бях болен, в понеделник ще пътувам за Осогово. Аз познавам планината в основни линии, но сега искам да се запозная с долините на всичките й реки, покрай които минават пътища и прехвърлят ридовете в изворните иим области. Никога няма да забравя красотата на долината на река Елешница, която извира от вр. Руен. След 1990 г. на билото, граничещо с тогавашна Югославия ме арестуваха за втори път и свалиха под с. Сажденик, но аз отново отидох в управлението на Гранични войски и се оплаках, че граничните офицери пазят далавераджиите, които тогава се възползваха от ембаргото, а такива като мен, които не правят пакости връщат,за да осигурят безпрепятственото придвижване на мошениците с големите раници с по две пластмасови туби по 12 л. бензин, други с коне, натоварени с 4 пластмасови туби по 24 л.

    Сега отново ще бъда по тази долина, надявам се пътеката до Руен да стои. Река Елешница е най-дългата и голяма река на Осоговската планина. Голяма мъка усещам, когато посещавам този обезлюден край на България. Какви курорт могат да бъдат направени по тези места, какви места има за посещения! А вместо това – напуснати махали, чието име може да се разбере само от надписите на камъните по гробовете на почииналите. Тези планинци, каакто и останалите покрай границите ги сполетя отнемане на собствеността им и прогонване от родните им места, но и още нещо – направата на клеон и въвеждането на три гранични ивици, които затрудниха не само роднините на останалите селяни да идват при тях, но и самите селяни, които за да изкарат добитъка си на паша, войниците трябваше да отварят порталите, а ако те нямаха такова желание имаха готов отговор:

    - Днес не можете да отидете на пасището, имаме  обстановка. Това означава нарушители, които в момента ги гоним. Само че това не е така, означава че вечерта е минала в безумно пиянство за офицерите от заставата.

    Осогово не принадлежи към тези планини, които са силни за мен, но приликата с Балкана е очевидна и поради това ще се поразходя и из нея по-подробно.

     Последното ми пътуване обаче за това ще е по моя тертип - ще посетя две долини и планината над тях, където са селата Дрангово и Кирково. Там усещам силата на тези място, където са живели траки и са оставили част от културата си, после византийци, оставяйки и те нещо от културата си, най-вече разрушени от иманярите римски мостове за да търсят злато в тях и разрушени от остготте крепости. Тук се е водиила и борба между вери, имало е насилствено помохамеданчване. Днес турците и помаците са разделени по долини на реките. Напр. по реките Дранговска и Къпиновска, които са с огромна площ живеят помаци, по реката, идваща от с. Кушла пък живеят турци. Въвеждам едно уточняване, което малко хора знаят. Горе в полупустиниите на Източни Родопи осядат турски скотовъдци заради войните, които в ХVІІ и ХVІІІ век вооди Турци и които губи. При тези ужасни климаатични условя там не са живели хора.  Територията се пресича обаче от стотици риимски пътища. По тези римски пътища турските скотовъдци навлизат в планита със стоката си и покрай местата с извори и паша наблизо строят махали в тази неприветлива полупустиня с много жескок климат. В ниската част на Родопа, където земята е била плодорода и климатиичните условия по-благопрятни са живеели българи. В този смисъл турците по доланата на реката към се. Кушла считам за заселниции тук, може би хпреди векове изгоноли българите от тези хубави места. А какво стана със селата и махалитее на турците горе в полупустинята след възродителния процес съм описавал достаа пъти в блога си.

    Преди две лета тръгнах към махалите на с. Дрангово под билото на Родопа в наша територия. При извора на един от притоциите на р. Дранговска има разкошен водопад, но синът на една немощна баба, който косеше сено за животните й ме върна, защото при водопада трайно се заселила мечка. Попитах има ли мечета мечката или няма, той отговори отричателно. Това означава мечок, който си е избрал това място да живее там. И се върнах. Сега ще опитам да отида отново при водопада, но след като събера оперативна информация за мечката. Макар и толкова отдалено от страната, в тези места все още живеят хора, а обяснението съм го давал многократно: Ислямът задържа хората в планината! Това не важи само за махалите Кьорава, Кръстава или за голямото село с многобройни махали Токачка. Този процес сега го яхна ДПС и благоарине на тези мекерета помаците, които понятие от политика си нямат, дават гласа си за подкрепниците на Путин и  за олигарсите ни. Примар за подмяна. Пред турците тойя пенис не върви, помаците са електората на ДПС  по Родопа.

    Снобите пътуват да Гърция да си починат, но аз малко се притеснявам за тях. Да не вземат да се се задълбочат много в тази почивка и да починат съвсем. Ако между тях имаше познаващи родината си можеха да посетят много места тук, преди да пресекат границата. Едно от тях е комплекса на траките до с. Бенковски. Тук светините на траките не са на високо по скалтите на Родопа, а са на земята. Тук е най-големият пещерен комплекс на България, намипащ се над с. Пещерна, тук има останали много римски останки и по-малки тракийски светилища покрай реките, тук е един от най-красивите върхове на Родопа, Гюмюрджинският стежник, сега наречен Вейката. България тук е особено красива, но туй нещо май го знам само аз. И още една жена е имало, за която има оставена пламетна плоча, че много е обичал масива на вр. Вейката. А той е огромен като площ, много е висок, от юг прилича на Пирин. Вижда се Бялото море, Олимп, Гюмюрджинското блато, където българите са ловили сулини, вид миди за ядене. От Гюмюрджинското езеро на север хората са с български етнос, те са двуезични. Помаци са всичките, и Плевнелиев произлиза от тях. Езерото е голямо като море, но цветът на водата му е доста по-тъмен от този на морето. Има съвсем малка връзка с морето, по която преминават рибите, за да си хвърлят хайвера в топлата вода.

   По тези места ще бъда след седмица – две. Базите ми са двете гранични застави, не защото могат да се ползват, а защото до тях има път и чешми. 




Гласувай:
8



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12182304
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031