Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.06.2016 22:24 - Модерното образование и бизнесът
Автор: mt46 Категория: Бизнес   
Прочетен: 2283 Коментари: 8 Гласове:
20

Последна промяна: 11.06.2016 22:26

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
.
Вместо знаещи и свободни личности, образованието ни създава новите варвари

от Людмил Георгиев в България, Избор на редактора · 08/06/2016 · 19:19

 

image

imageНавремето големият испански философ Хосе Ортега-и-Гасет казваше, че Университетът в Западната цивилизация постепенно се превръща в център за обучение на тесни специалисти – новите варвари, които въоръжени с някакви знания, вменени им като „истини от крайна инстанция“, са нечувствителни както към живота, така и към неговите реални проблеми.

Днес е повече от очевидно, че тази тенденция е отдавна завършена – не само по отношение на университетското, но и на гимназиалното образование. И това е така, защото по същия начин, по който Европейската цивилизация прие през последните 70 години неин лидер да бъде не-европейска държава, каквато са САЩ, прие и по един абсурден начин американските принципи в познанието и образованието.

А те основно са два – първо, илюзията, че същността е познаваема и е възможно тя да бъде преподавана като „истина от крайна инстанция“, която просто трябва да бъде научавана наизуст от обучаваните и възпроизведена на „изпита“ почти дословно, и, второ, че единствената цел на познанието и образованието са бизнесът и печалбата.

Тези два принципа нямат нищо общо с традиционните европейски образователни ценности, най-малкото университетските, а именно критическото преосмисляне на знанието чрез онова неповторимо съвместно преживяване между обучаващи и обучавани, което предполага и фундаменталното академично кредо – свободата! Защото само такава свобода може да формира компетентни професионалисти и свободни личности, за които животът не се свежда единствено до заплатата, кариерата и материалното съществуване, но предполага светоглед, който е чувствителен към самото битие и неговите проблеми – не само в индивидуален, но и в общностен план.

Безспорно е, че върхът в образователното безумие е тестовата форма на „проверка на усвоените знания“ както в Университета, така и в предишните нива на образователния процес. Не знам защо няма дори и помен нашата преподавателска и научна общност да се е опитала да заяви, че претенцията да събереш в един тест някакво „необходимо знание“ е абсурд, че това е не само фундаментална и познавателна, но и образователна заблуда?! Че самото формулиране на теста предполага изискването на един въпрос да има един-единствен верен отговор, тоест да си мислиш онази илюзия, че в една дефиниция си задал същността на нещото, което се опитваш да познаваш?! Самото научно познание изобилства с хиляди примери, че подобен начин на мислене е уникално безумие – например, над 200 дефиниции за култура, над 190 за социална общност, над 250 за религия, над 150 за етническа общност, и т.н., тоест всичките те носят претенцията, че задават същността на нещото, което опознаваме. Е, как тогава можеш да структурираш тест, настоявайки, че въпросът има само един-единствен верен отговор?!…

image

Очевидно отговорът е прост – американските образователни принципи се интересуват единствено от това, хората да научават и да възпроизвеждат само онова, което идеологически и политически е регламентирано, което е позволено, ако трябва да бъдем по-конкретни. Всичко друго се определя като ненаучно, значи няма място в образователния процес! Само че старите европейски принципи в познанието не носеха със себе си подобна категорична простотия, за тях по-важно от всичко беше тъкмо осмислянето на безкрайността на познанието, особено в Кантовата традиция! А подобна нагласа към познанието предполага предпазливостта както на обучаващите, така и на обучаваните, предполага трепетното приключение в образователния процес, а не отчуждението на спусканите знания като „истини от крайна инстанция“ и задължението те просто да бъдат възпроизвеждани!…

imageЩо се отнася до втория принцип – връзката между образованието и бизнеса, както напоследък ни надуват главите няколко министри, просто трябва да е ясно, че университетското образование не може да следва само и единствено печалбата, че университетското образование е много повече, отколкото подготовката на „кадри за икономиката“! Академичното образование би трябвало преди всичко да създава свободни личности, а не „новите варвари“! Но как да кажеш това на хора, които са обсебени от безумната страст да следват на всяка цена американските образователни и познавателни принципи?! Няма да те разберат, защото завършването на Университета не те прави автоматично „Университетски човек“!

За съжаление, онази българска илюзия, че за много кратко историческо време можем да достигнем „модерните държави“, копирайки ги във всичко, продължава да регулира мисленето и поведението както на нацията, така и на политическите „елити“. А ако се вгледаме в историята, поне от създаването на Третата Българска държава, можем да видим, че този неистов копнеж по „модерността“ е носил няколко исторически поражения на българския народ, включително и след 1989 год. И това е така, защото на нас все още ни липсва стремежът да открием и да формулираме собствено българския път към бъдещето – и в образованието, и в икономиката, и във всички сфери на обществения живот!…

Иначе, подобно на предишните съветска и германска епохи, днешната американска епоха също води до невежество, хаос и безумие, от които страда самата българска общност! И ще продължи да страда, сигурен съм в това!…

Друг е въпросът, че самото понятие „модерност“ и „модерна държава“ е твърде дискусионно от всякаква гледна точка, така че не може само икономическото или финансовото благополучие да се разглеждат като критерий за „модерност“! За какво е тази „модерност“, ако хората не се чувстват щастливи, ако страдат, ако се чувстват унизени, ако не са съпричастни към болките на другите?!…

image

Паметникът на братята Евлоги и Христо Георгиеви в родния им град Карлово.
За издигането му в центъра на града беше организирана дарителска кампания,
в която се включиха хора от цяла България. Монументът е дело на скулптора
Борис Борисов. (5 октомври 2014)


www.memoriabg.com/2016/06/08/obrazovanie-novi-varvari/

*   *   *
Прощавайте вие,
че мисля вечерно, безмерно! -
Дали да завия,
дали да заблея модерно...

Марин Тачков




Гласувай:
20


Вълнообразно


1. donchevav - Не пей ми се, не смей ми се. . . . :))...
12.06.2016 08:32
Не пей ми се, не смей ми се.... :))))
Поздрави, Марине!
цитирай
2. mt46 - Благодаря, Вени! Поздрави!... :)
12.06.2016 09:29
donchevav написа:
Не пей ми се, не смей ми се.... :))))
Поздрави, Марине!

Неделя е. -
Ден за почесване.
И за дремене...
М. Тачков
цитирай
3. emi1ts - Поздрави!
12.06.2016 16:43
Права е Вени!Положението е дотолкова трагично и казаното в статията е истина!За съжаление мнозинството в обществото ни се е вторачило в материалното и не се знае още колко време ще е необходимо за осъзнаването на тези проблеми!Важно и необходимо е обаче да се говори на тези теми - така се запазва надеждата повече хора да осъзнаят необходимостта от промяна!Хубави дни!
цитирай
4. mt46 - Благодаря ти!...
12.06.2016 20:48
emi1ts написа:
Права е Вени!Положението е дотолкова трагично и казаното в статията е истина!За съжаление мнозинството в обществото ни се е вторачило в материалното и не се знае още колко време ще е необходимо за осъзнаването на тези проблеми!Важно и необходимо е обаче да се говори на тези теми - така се запазва надеждата повече хора да осъзнаят необходимостта от промяна!Хубави дни!

Винаги е имало материализъм, но не бива той да се издига в култ...
Поздрави!...
цитирай
5. zaw12929 - Поздрав за важната тема
12.06.2016 23:51
Разбирам: Най сетне, сме в крак с американските идеали за „модерност“ и „модерна държава“ не само в образованието
Оказва се, че „модерност“ и „модерна държава“ е най интелигентно обзавеждане, оборудване , което се ползва и обслужва от варвари?! Накъде върви света?! То се знае, че липсата на труд, безделие произвежда деградирали личности, като морал, квалификация... отговорност
Засега все още даваме на Запада добре подготвени лекари, ИТ специалисти... емигранти. У нас не се обучават машинни инженери и... затова няма как да имаме индустрия...а какво имаме- лаптопажии...
цитирай
6. tryn - Актуално!
13.06.2016 01:01
Всичко се променя и развива – образователната система също.
Да видим накъде ще тръгне и докъде ще стигне...
цитирай
7. mt46 - Мда, влизаме в крак - предимно като обслужващ персонал...
13.06.2016 21:21
zaw12929 написа:
Разбирам: Най сетне, сме в крак с американските идеали за „модерност“ и „модерна държава“ не само в образованието
Оказва се, че „модерност“ и „модерна държава“ е най интелигентно обзавеждане, оборудване , което се ползва и обслужва от варвари?! Накъде върви света?! То се знае, че липсата на труд, безделие произвежда деградирали личности, като морал, квалификация... отговорност
Засега все още даваме на Запада добре подготвени лекари, ИТ специалисти... емигранти. У нас не се обучават машинни инженери и... затова няма как да имаме индустрия...а какво имаме- лаптопажии...

цитирай
8. mt46 - Цялата система е сбъркана. И не само у нас...
13.06.2016 21:23
tryn написа:
Всичко се променя и развива – образователната система също.
Да видим накъде ще тръгне и докъде ще стигне...

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mt46
Категория: Изкуство
Прочетен: 19155020
Постинги: 3686
Коментари: 45084
Гласове: 148910
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031