2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. deathmetalverses
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
Прочетен: 1587 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 02.03.2017 20:24
Искахме американски училища – имаме ги
Споделено от мрежата · 01/03/2017 · 15:24
от Свилен Петров
Реакциите срещу изстъпленията в българското училище онагледяват в колко инфантилно, зомбирано и глупаво общество сме се превърнали. Имаме пожар, който гори перманентно – вместо да потърсим палещата клечка, се чудим с какъв шланг да гасим – дълъг ли, къс ли, пожарната ли да викаме, пожарогасител ли да изпробваме… И заемаме геройски обвинителни пози, когато нещо около потушаването не сработи. Клечката, глупаци, клечката е важна!
След смъртта на четвъртокласничка и убийството в Борисовата градина, дело на тогавашен ученик, министърът на образованието Николай Денков каза, че ще засили охраната в училищата и видеонаблюдението. Щели да се търсят и възможности за постоянно осигуряване на школски лекари. Медиите пък започнаха да броят колко точно са психолозите в училищата и преоткриха, че са малко. Нищо ново няма в тези реакции – нито като последователност, нито като идея.
Единствено училищните доктори биха имали смисъл – за да оказват помощ на място, а и да поемат част от функциите на пренатоварените лични лекари. Всички други “мерки” са изключителни глупости. Нима психолозите ще спрат агресията? Та нали тя се шири и там, където вече има психолози. Какво точно би направила охраната, ако четвъртокласник реши да срита друг в корема, и може ли въобще класните стаи да се пазят като Кербала?
При всеки подобен случай през годините съответният министър излизаше и обясняваше как ще въвежда паник бутони и видеонаблюдение… И всеки път никой не забелязва, че бутоните и камерите регистрират престъпленията, но не ги предотвратяват (нима камерите в Борисовата градина спряха убийството?) Освен празна суета и имитация на действия тази бутафория е причинена и от искрено неразбиране защо, по дяволите, се случва всичко това.
А истината е проста. Случва се, защото цялото ни общество 25 години се движи по улея на най-крайния, сектантски пазарен модел – с атомизацията, отчуждението, издигането на парите в култ и другите му присъщи атрибути. Родителите работят до изнемогване, няма кой да се грижи за децата, малчуганите прекарват по 8 и повече часа в училище (забелязахте ли, че инцидентът с четвъртокласниците се случи следобед – в занималнята), родителите все повече прехвърлят отговорности на учителите, но може ли учителят да бъде родител?
След като “социалната институция”, респективно държавата изместват семейството, децата ще растат такива, каквито са днес – на общо основание. Всъщност българското училище най-после се превърна в такова, каквото 25 години го желаехме – американско. Е, мислехме, че ще е като в Бевърли Хилс, а то излезе като в Бруклин – с решетките, ножовете в час, кръвта в коридорите, битите учители…
Но четвърт век вървяхме в тази посока и сега не бива да има учудени.
Първото, което следва да направим, е да признаем общата ни глупост. А второто – се огледаме, да се покаем за няколкото създадени от нас изгубени поколения и смирено да се погрижим за следващите. Защото нищо не може да бъде спасено сега и веднага, всичко, което може да се направи, ще е най-рано за след 25 години.
Длъжни сме. Никой в България не обича да мисли с такъв хоризонт, но друг избор нямаме. България трябва да се отърве от този краен пазарен модел на развитие и да въведе социални форми, които съществуват в доста иначе капиталистически държави.
Конкретно в образованието трябва да се ликвидира принципът “парите следват ученика”. Заради него училищата търпят 14-годишни престъпници. А изграденият вече бандит знае – няма да го изгонят, защото парите вървят след него.
Източник: transmedia.bg
www.memoriabg.com/2017/03/01/iskahme-amer-uchulishta-imame-gi/
* * *
Научихме ли си добре уроците?
Защо си умножаваме пороците?...
Марин Тачков
02.03.2017 13:31
Как да го правят?
Толкова е просто - правят точно обратното на централизирания модел, движен от оценките, който западния свят използва.
22 факта за образователната система във Финландия:
Финландските деца не започват училище, докато не станат на 7 години;
В сравнение с други системи, те рядко имат изпити или домашни, докато не навляат в тийнейджърските си години;
Децата не се оценяват (изобщо), през първите шест години от образованието си;
Във Финландия има само един задължителен тест, който учениците държат когато навършат 16 години;
Всички деца, умни или не, се обучават в една класна стая;
Финландия харчи около 30 на сто по-малко за един студент от Съединените щати;
30 процента от децата получават допълнително помощ, по време на първите си девет години в училище;
66 на сто от учениците отиват в колеж - Най-високият процент в Европа;
Разликата между най-слабите и силните ученици е най-малката в света;
Класовете по научите дисциплини са ограничени до 16 ученици, така че всеки да може да извършва практически експерименти в час;
93% от финландците завършат средно образоване, което е със 17,5% по-висок процент, отколкото в САЩ;
Учениците в началната степен имат общо 75 минути междучасия на ден, спрямо средно по 27 минути в САЩ;
Учителите прекарват само 4 часа на ден в класната стая и имат по 2 часа на седмица за "професионално развитие";
Финландия има толкова учители, колкото учители има в Ню Йорк, но с много по-малко ученици. 600,000 са учениците във Финландия, в сравнение с 1,1 милиона в Ню Йорк;
Училищната система е 100% държавно финансирана;
Всички учители в Финландия трябва да имат магистърска степен, която е напълно субсидирана;
Националният образователен план дава само общи насоки;
Учителите се подбрат, от най-добрите 10% от завършилите педагогика;
През 2010 година, 6600 кандидати се бореха за 660 места в началните училища;
През 2008 г., средната начална заплата за финландска учител е $ 29 000;
Учителите са със същия статут, като лекарите и адвокатите;
В международно, стандартизирано измерване през 2001 г., финландски деца отчетоха върхови или много близо до върха резултати в областта на науката, четенето и математиката;
2. М. Тачков - Ако бях премиер
3. Дела
4. Деспи...
5. Стойнев
6. Светлана
7. Блогът на Стойнев
8. Блог. бг - правила
9. М. Тачков - Любовна балада
10. Публикации - сп. "Пламък"
11. "Изповедта на една компаньонка"
12. Плагиатска "стихосбирка"
13. "Добри да бъдем"
14. Най-хубавата
15. Молитва
16. Меджик
17. Две и 200
18. Да се завърнеш... Редактиране...
19. За държавата, цените, политиците и бюрократите
20. Всеки стих е път към Теб
21. Н. Николов
22. 22. Защо някои другари не са ми драги
23. Западният либерализъм е по-разрушителен от комунизма
24. Контрол чрез глада. Монсанто
25. Да бъдем максимално живи
26. М. Тачков - "Светлей, Училище"
27. М. Тачков - Светоглед
28. М. Тачков - Аз обвинявам
29. 29. Противоречия в автохтонната теория
30. Славянизация