Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.03.2021 23:32 - Славянското заселване на Балканите
Автор: mt46 Категория: История   
Прочетен: 3069 Коментари: 16 Гласове:
17

Последна промяна: 26.03.2021 23:38

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 .
.
.
           image   Разселване на славяните към 6 век

Славянското заселване на Балканите е продължителен процес, продължил близо два века – от около 519 г. до 8 век, когато южните славяни от т.нар. българска група (славини) се влели като държавотворен народ в Дунавска България.

 


Предистория

Разселването на славяните от прародината им започва през 2 век и продължава до 6 – 7 век. При разселването си славяните са като отделни племена, което свидетелства, че още в прародината им е съществувала известна диалектна и племенна диференциация помежду им. Общославянското езиково единство престава да съществува през 6 – 7 век.

Заселването на славяните на Балканския полуостров започва още преди V век. Сведения за това се откриват у византийските писатели-историци Прокопий Кесарийски и Йоан Ефески. Славяните заселват до VII век постепенно целия Балкански полуостров, като стигат до Пелопонес и егейските острови, а по-късно славянски маси са прехвърлени и в Мала АзияМарин Дринов също счита, че славянската колонизация на Балканите е станала не изведнъж, а постепенно в течение на 300 години, понеже тя започва от III в., преди великото преселение на народите, и завършва през VII в. Това заселване обаче няма характера на мирна колонизация. Славянските племена се намират във фаза на военна демокрация и нахлуват на Балканския полуостров, като извършват нападения за плячка. Срещат слаб отпор поради постоянните войни на Византия с персиараби и др. Така славяните постепенно се заселват на Балканския полуостров в компактна маса.

Разселване на юг

Заселването на славяните Балканския полуостров в общи линии става на две главни вълни. Разселването започва интензивно през 4-ти и приключва към 7 век. Oт Карпатите до Пелопонес Балканският полуостров е плътно заселен от племената определени впоследствие като южни славяни, групи от тях достигат дори до егейските острови и предна Мала Азия. Освен в съвременните южнославянски нации и в днешните румънскиунгарскиалбанскитурски и гръцки народи тече немалко славянска кръв (виж и Балкански езиков съюз).

Първа вълна

След разпадането на Хунската държава (453) славяните започват да преминават през проходи в Карпатите и през втората половина на 5 век се настаняват в Трансилвания.

След като остготите се насочват към Италия (488), славяните заемат области по поречието на Долен и Среден Дунав. През 6 век те започват да нахлуват през Дунав в балканските земи.

Основната група славяни – т.н. славини, идват от централните части на старите славянски земи и се заселват в областите по поречието на Долен Дунав от няколко посоки: по течението на реките Прут и Серет, заобикаляйки Карпатите, откъм Днестър, а също така и от Трансилвания през проходите на Южните Карпати. За това свидетелства богатата славянска топонимия в днешна Румъния, както и многобройните славянски заемки в румънски и унгарски. Тези заемки свидетелстват и за това, че славяните, които са ги оставили, са предци на българските славяни, поради наличие на рефлекс št < *tj, *kti и žd .

 През 6 век тези славяни заселват компактно територията на днешна Румъния. Теофилакт Симоката в началото на 7 век нарича земите, населени от тези славяни Склавиния (Σκλαβηνία), според византийското название на тези славяни склавини.

Друга група славяни, познати под името анти, идват от източните части на старите славянски земи и заселват източната част на днешна Молдова, днешна Бесарабия, откъм Днепър, до устието на Дунав и на юг отвъд него. Първото отбелязано в историята славянско нападение през Дунав вероятно през 519 г. е извършено именно от антите по време на император Юстин I (518 – 527).

Втора вълна

Трета група славяни идват от западните части на старите славянски земи където са обитавали т.н. венети и се настанява през 6 – 7 век в северната част на днешна Унгария и в Панония. Това са предците на словенцитехърватитесърбитечерногорците и бошняците. Тези славяни минават през Западните Карпати и достигат до Източните Алпи, откъдето се спускат на юг и се смесват с племена, идващи откъм Черно море.

Втората вълна славяни, преселили се на юг, внася двойственост в южния праславянски макродиалект, чиито следи са запазени и в днешните южнославянски езици.

Окончателно заселване

През 7 век южните славяни стават преобладаващото население на Балканския полуостров. Постепенно те заемат плътно МизияТракияРодопитеБеломорието, някои от егейските острови и цяла Македония, която през 7 и 8 век започва също да се наричана Склавиния. Южните славяни заселват и днешна Албанияадриатическия бряг на днешна Гърция и дори Пелопонес. Славяни са заселени и в предна Мала Азия.

Обособяване на групите

Нееднородният произход, както и различното време на заселване на южните славяни на Балканския полуостров обуславят обособяването на 3 племени групи, от които в периода 7 – 9 век се образуват главните племенни общости:

  • Източна група (или Българска група),
  • Западна група (или Сърбо-хърватска група) и
  • Северозападна група (Словенска група), където южнославянското племе хорутани (населявали цяла Каринтия) се прелива в западните славяни.

От 7 до 10 век източната южнославянска (българската) племенна група последователно става част от Първото българско царство и образува заедно с прабългарите и остатъците от тракиготи и пр. българската народност през Средновековието, а славянският език става официален в голямата държава. През същото време при южни славяни от западната група (като сърби и хървати) са поставени наченките на средновековна държавност, чието начало не е изяснено от историческата наука задоволително. Северозападните южнославянски княжества (дн. Словения) са подчинени от аварите, към 791 – 796 г. те са покорени от Карл Велики, включени във Франкската империя и християнизирани от Рим. Южните славяни говорят близък, но не и общ славянски диалект, макар че техните диалекти могат да бъдат групирани в един общ южен праславянски макродиалект, от който произлизат днешните южнославянски езици. С разцвета на българската култура и държавност източната част от западните южнославянски племена (дн. сърби) попадат под силното ѝ езиково и културно влияние, като от 9 до 11 век те са част от нея, така официалният език на църквата и властта през средновековието в тези земи е фактически старобългарски, което остава трайни характеристики и в народностния говор. В Хърватия по адриатическото крайбрежие глаголицата съставената на основа на старобългарския език се запазва като азбука чак до края на 19 век. Днес тя още се използва там в църковнославянския, а също и като локално писмо на католическата епархия Крижевци в Хърватия.

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%8F%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%BE_%D0%B7%D0%B0%D1%81%D0%B5%D0%BB%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5_%D0%BD%D0%B0_%D0%91%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5

ПП:
 Знаете ли защо днешните националисти, патриотари и параисторици мразят славяните?...





Гласувай:
18



Следващ постинг
Предишен постинг

1. kvg55 - mt46,
27.03.2021 00:12
Аз не знам.
Езикът ни е близо до славянския. Въпреки размотаването ни по света, къде може да се каже, че има запазен оригинален български език?
цитирай
2. silviia - .
27.03.2021 00:48
Не, не знам и не мога да си го обясня. Защо? Много ми е интересно. Може би ги смятат за по-низша категория хора??? Аз не смятам така. Славяните са, общо взето, добри хора, толерантни в по-голямата си част, с доста широки сърца, обичащи и уважаващи децата. Никак не са по-лоши от други народи.
цитирай
3. krumbelosvet - О, сериозна работа
27.03.2021 05:19
Wikipedia
цитирай
4. dobrodan - Мне, мисля, че има много за уточняване по темата.
27.03.2021 10:11
Първо, близостта на славянските езици с латинския не може да бъде обяснена с последващото заселване на славяните на Балканите.
Второ, по скромното ми мнение Пръстенът от Езерово е датиран от V-ти век пр. н. е., а смятам, че този език вече е доста близък до славянския.
Трето, руският неособено "славянски" език незнайно защо е близък до този на южните славяни и това не може да стане само с църковна литература.
Да си припомним и балто-славянските езици.
Да си припомним и почти комичното объркване на слави, склави, и склавини......и езиците им.
Определено Уикипедия следва да бъде коригирана.
цитирай
5. zdravgr - Археология
27.03.2021 12:06
Да не би в някой български музей да има славянски артефакт. Ако български археолог беше намерил дори едно славянско село в България щеше да има Димитровски и безброй други награди. Така, че за мен славянството в България свършва до прага на археологията..
цитирай
6. kirk - Тя, Дунавска БГ случайно да е изначална
27.03.2021 12:44
"8 век, когато южните славяни от т.нар. българска група (славини) се влели като държавотворен народ в Дунавска България"
Тя, Дунавска БГ случайно да е изначална? Предпоставяме, че тя винаги си е била тамока, а?! Да, ама - НЕ!!! Никъде не са се вливали никакви славяни... За това, че са недържавнотворни пише още Фр. Енгелс... Сестрата на Карло Маркс!!! И братята му Гручо, Харпо, Чико, Зепо и Гумо... и пр. Хи-хи-хи!
цитирай
7. mt46 - Езикът ни е един от славянските езици и по това спор не може да има...
27.03.2021 23:13
kvg55 написа:
Аз не знам.
Езикът ни е близо до славянския. Въпреки размотаването ни по света, къде може да се каже, че има запазен оригинален български език?

цитирай
8. mt46 - Аз се досещам, предполагам...
27.03.2021 23:15
silviia написа:
Не, не знам и не мога да си го обясня. Защо? Много ми е интересно. Може би ги смятат за по-низша категория хора??? Аз не смятам така. Славяните са, общо взето, добри хора, толерантни в по-голямата си част, с доста широки сърца, обичащи и уважаващи децата. Никак не са по-лоши от други народи.

1. Защото са алчни и недостатъчно образовани исторически и лингвистично...
2. Това е новата пропаганда, за която се плаща от Запад...
цитирай
9. mt46 - Мисля, че ти трябва да се коригираш...
27.03.2021 23:20
dobrodan написа:
Първо, близостта на славянските езици с латинския не може да бъде обяснена с последващото заселване на славяните на Балканите.
Второ, по скромното ми мнение Пръстенът от Езерово е датиран от V-ти век пр. н. е., а смятам, че този език вече е доста близък до славянския.
Трето, руският неособено "славянски" език незнайно защо е близък до този на южните славяни и това не може да стане само с църковна литература.
Да си припомним и балто-славянските езици.
Да си припомним и почти комичното объркване на слави, склави, и склавини......и езиците им.
Определено Уикипедия следва да бъде коригирана.

Руският език си е чисто славянски език, който е много близък и до българския...
Склави, склавини, славини, словени... са различни наименования на славяните или на славянските племена, в което не виждам нищо комично...
цитирай
10. mt46 - Разбира се, че има артефакти!...
27.03.2021 23:21
zdravgr написа:
Да не би в някой български музей да има славянски артефакт. Ако български археолог беше намерил дори едно славянско село в България щеше да има Димитровски и безброй други награди. Така, че за мен славянството в България свършва до прага на археологията..

цитирай
11. mt46 - :)
27.03.2021 23:22
kirk написа:
"8 век, когато южните славяни от т.нар. българска група (славини) се влели като държавотворен народ в Дунавска България"
Тя, Дунавска БГ случайно да е изначална? Предпоставяме, че тя винаги си е била тамока, а?! Да, ама - НЕ!!! Никъде не са се вливали никакви славяни... За това, че са недържавнотворни пише още Фр. Енгелс... Сестрата на Карло Маркс!!! И братята му Гручо, Харпо, Чико, Зепо и Гумо... и пр. Хи-хи-хи!

цитирай
12. silviia - ?
29.03.2021 20:33
А Западът защо плаща за това? Каква е крайната цел?
цитирай
13. mt46 - ...
29.03.2021 23:29
silviia написа:
А Западът защо плаща за това? Каква е крайната цел?

Заразяване на българскито съзнание със славянофобия и русофобия...
цитирай
14. silviia - :)
29.03.2021 23:44
Не ми се сърди, Марине, ама това не е толкова лошо! :)
цитирай
15. mt46 - Аз съм против манипулациите - и старите, и новите... Историята не бива да се политизира и изнасилва...
30.03.2021 21:49
silviia написа:
Не ми се сърди, Марине, ама това не е толкова лошо! :)

цитирай
16. shtaparov - Реални "славяни" (С...
31.03.2021 12:42
Реални "славяни" (СКЛАВИ!) до VI в. в Европа няма- по това време те още са живеели в Азия. Исторически извори определено сочат,че те са дошли на Балканите по заповед на Българи и авари,а не по своя воля! Ако е имало тук-таме нещо,което да иглежда като направено по "тяхна" воля,то е било от името на аварския каган- не от тяхно име!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mt46
Категория: Изкуство
Прочетен: 19168612
Постинги: 3687
Коментари: 45099
Гласове: 148932
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031