2. zahariada
3. radostinalassa
4. mt46
5. varg1
6. panazea
7. kvg55
8. leonleonovpom2
9. wonder
10. iw69
11. missana
12. planinitenabulgaria
13. rosiela
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. bojil
6. mt46
7. ambroziia
8. vidima
9. dobrota
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. penata555
4. varg1
5. sekirata
6. panazea
7. marana69
8. notfun
9. dolce91
10. tanyaivanova

Прочетен: 1668 Коментари: 4 Гласове:
Последна промяна: 14.01 21:01


.
.
АКАД. ЙОРДАН ИВАНОВ ЗА БЪЛГАРО-СРЪБСКИТЕ ОТНОШЕНИЯ
Учител на няколко български поколения историци и литератори, безспорно е академик Йордан Иванов, виден наш учен - филолог, историк, археолог, нумизмат, фолклорист, етнограф и библиограф. Й. Иванов е професор в Софийския университет по българска и славянска литература и гостуващ-лектор в редица европейски университети. По време на моето следване в Софийския университет трудно можехме да се докопаме до неговите документални издания и изследвания (“Български старини из Македония”, “Българите в Македония”, “Богомилски книги и легенди”, “Северна Македония” и др.) В библиотеките имаше най-много по един екземпляр, за който трябваше да се чака ред, а в антикварните книжарници също не можеха да се намерят, тъй като те бяха сред забранените заглавия. В началото на 70-те години започна да излиза поредицата „Българско историческо наследство“, издание на Издателство „Наука и изкуство“.
Първо заедно с „Историята“ на проф. Васил Златарски бяха отпечатани съчиненията на проф. Марин Дринов и фототипно документалните изследвания на акад. Йордан Иванов „Български старини из Македония“ (1970) и „Богомилски книги и легенди“ (1970). Както бяха отпечатани съчиненията на проф. М. Дринов и акад. Й. Иванов, така и бяха отново върнати в складовете на издателството и заплашени от претопяване във вторични суровини. Страхът от истината все още не беше преодолян. Успях да си ги доставя чрез приятели от самите складове, четири-пет години по-късно. След преодоляването на някои грешки по македонския въпрос, издателството пусна отново фототипно издание на друга скрита до тогава книга на Й. Иванов „Българите в Македония“ (1986).
/.../
Цочо В. Билярски
/.../
ХРИСТОФОР ЖЕФАРОВИЧ
Ето още един българин, който е живял и работил сред сърбите и чиито книжовни и гравьорски произведения са оставили важни следи в политико-националното възраждане на сърби и българи.
Доскоро не се знаеше нищо положително за потеклото на Жефарович. Едни го изкарваха сърбин, други предполагаха, че е българин, а трети го смятаха за грък или куцовлах, докато не бе открито завещанието му, пазено в руския Синодален архив. Дело № 326 в тоя архив е надписано: „1754 г., септември 7 ден. По донесението на колегията на иностранните дела, дело за имота, оставен в Москва на хранение в синодалната ризница от свещеника българин Жефарович."
Жефаровичи били от Дойран, Македония. Още през първата половина на XVIII в. едни от тях се изселили във Виена, а други останали в родния си град. В Дойран останал братът на Христофор Жефарович поп Продан и сестра му.
Един сродник или брат на Христофор, именно Георги Жефарович, работел във Виена като живописец и се поминал на 1752 г. Данаил, племенник на Христофор, бил изучен от последния и по-късно, 1783 г., получил дворянска титла в Австрия. Неговият син бил професор минералог в Краков, Грац и Прага и се поминал в последния град в 1850 г.
Христофор Жефарович бил йеромонах. През последните 13 години на своя живот той живял главно във Виена и се занимавал с писателство, живопис, гравьорство и търговия на книги. Търгувал главно сред австрийските сърби, но имал връзки и с Белград и Букурещ. През 1745–1746 г. е ходил през Солун в Йерусалим. Жефарович е бил вещ художник, имал обширни познания и владеел освен български, сръбски, черковнославянски още гръцки, латински и немски език. Своите съчинения той обнародвал на руско-черковнославянски език, който се смятал тогава за свещения оня старославянски език и който трябвало да стане книжовен език на православното славянство на руси, сърби и българи.
От Жефарович са известни следните негови печатни (повечето гравирани на бакърени плочи) дела, излезли във Виена: 1) „Букваръ от Христофора Жефаровiча Зографа"; 2) Стихотворение в чест на възшествието на престола, на Мария Терезия; 3) „Стематографiя", 1741 г.; 4) „Поученiе святителское къ новопоставленному iepeю", 1742 г.; 5) Привилегии, дарени на сърбите от австрийските императори, 1744 г.; 6) „Описанiе святаго божiя града Iерусалима", 1748 г.; 7) „Правила молебная" (посмъртно издание), 1765 г.
На 1753 г. Жефарович заминал за Москва и там се поминал същата година, 18 септември, в Богоявленския манастир.
Славата на Жефарович е свързана с неговата „Стематография". Назначението на „Стематографията" е било да опише короните, гербовете на някогашните южнославянски области, да припомни за тяхната стара слава и да даде ликовете на видните южнославянски владетели и светци. А понеже съчинението е било посветено на Арсений IV, патриарх „всех Сербов, Болгаров, Западното поморiа" и пр. и предназначено да се продава главно сред австрийските сърби, авторът се е старал да изтъкне повече сръбското минало и дори да отбележи, че книгата била написана на „славено-сербски език", макар и езикът й да е руско-черковнославянски. При все това Жефарович не е забравил и своя еднокръвен български народ и е застъпил неговото минало с редица ликове. За любовта, която Жерафович е проявявал към своите българи, говори ясно и посвещението в „Стематографията", написано от Павел Ненадович, бъдещия знатен Карловецки сръбски митрополит: „Благопочтенному господину Христофору Жефаровичу иллирико-рассианскому общему зографу, ревнителю отечества Болгарскаго..."
Освен образите на сръбски владетели и светци поставени са и ликовете на българските светци: Св. цар Давид Български (брат на Самуил), Св. Методий, Св. Кирил, Св. Климент Охридски, Св. Петка, Св. Георги Софийски.
Българският герб в „Стематографията" е представен в следния вид: под корона стои щит, а на щита изписан коронован лъв, изправен на задните си крака вляво, и под герба четиристишие. Гербът на областта Македония е еднакъв като тоя на България, само че докато за българския лъв е казано, че е светъл, за македонския – червен. За българите авторът добавя, че идели от р. Волга, че били отлични ловци, па повтаря следната характеристика, заета от средновековните хроники и по-късните хералдични сборници: народъ вишше сылами неже разумом славенъ, отчасти и грабителства склонении, т. е. че българите се славели повече с физическата си мощ, отколкото с ума си и че отчасти били наклонени към грабеж...
„Стематографията" със своите няколко издания и със своите образи е будела родолюбивото чувство на южните славяни и е дала образците за сръбския и българския държавни гербове, както и за някои царе и светци. От „Стематографията" бе взет и възпроизведен ликът на Стефан Душан в книгата на Стаматович „Славеносербскому род у и обществу". Печатът на Кара Георги и знамената на първото сръбско въстание носят гербовете на сръбските области според „Стематографията". Печатът на княз Милош също така. Все от „Стематографията" е взета формата на сръбския държавен герб и узаконен чрез Конституцията от 1835 г. Ако и в основата си да няма нищо историческо, а е фантазия на Жефарович и на неговите предходници Мавро Орбини, Витезович и др., тоя герб стана свещен белег на сръбската държава. Той представя кръст, в четирите ъгъла на който са посветени четири огнива (чакмака). Обяснението на герба е: Сърбия, за да запази кръста, е трябвало да мине през много огньове. Народът обяснява другояче герба и чете неговите четири огнива, които изглеждат на четири букви С, с/с/с/с така: само слога србина спасява или само слога спасе срба и пр.
Когато в 1882 г. Сръбското княжество бе обявено за кралство и гербът бе променен, кръстът с огнивата бе поставен на гърдите на разперен двуглав коронован орел.
Българският държавен герб също така е зает от „Стематографията" на Жефарович. За това е помогнало отчасти и посочването на Паисиевата история, дето се казва за българите: „Знаменiе на печатъ царски имеяли изображенiе львово." На 1841 г. Ив. Богоев (Богоров) напечатал в Одеса „Лики на болгарските царе Йоанна Асеня и Йоанна Шишмана и Болгарскиа лев", които заел и преработил според „Стематографията". На 1844 г. бе напечатана за пръв път българската история на Паисий под наслов „Царственик" и на стр. 77 бе даден образ на българския герб според Жефарович: „Знамение на болгарских хоругвах" и пр. По-късно тоя герб се явява на разни щампи, докато най-сетне и бива приет на Учредителното събрание 1879 г. като държавен.
„Стематографията" е повлияла у нас и в друга посока. На нашите зографи тя е послужила като ерминия при изображение на югославянските светци. Това най-добре личи в иконографията на Рилския манастир.
1926 г.
Й. Иванов
http://www.sitebulgarizaedno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=518:jordan-ivanov-za&catid=29:2010-04-24-09-14-13&Itemid=61
В нощта на 25 февруари 2015!!!
Подля ли вода евреинът Калфин на циганин...
На герба на България и Казан стои дракон, не лъв.
Това с лъва не знам на кого и кога му е хрумнало, но нещо около църквата ми се струва да е било.
Демократичният герб е лъвът на "Пежо" украсен с едни финтифлюшки. Изпразнена от съдържание шарения.
На герба на България и Казан стои дракон, не лъв.
Това с лъва не знам на кого и кога му е хрумнало, но нещо около църквата ми се струва да е било.
Вероятно лъвът е избран, защото е символ на царственост...
Демократичният герб е лъвът на "Пежо" украсен с едни финтифлюшки. Изпразнена от съдържание шарения.
2. М. Тачков - Ако бях премиер
3. Дела
4. Деспи...
5. Стойнев
6. Светлана
7. Блогът на Стойнев
8. Блог. бг - правила
9. М. Тачков - Любовна балада
10. Публикации - сп. "Пламък"
11. "Изповедта на една компаньонка"
12. Плагиатска "стихосбирка"
13. "Добри да бъдем"
14. Най-хубавата
15. Молитва
16. Меджик
17. Две и 200
18. Да се завърнеш... Редактиране...
19. За държавата, цените, политиците и бюрократите
20. Всеки стих е път към Теб
21. Н. Николов
22. 22. Защо някои другари не са ми драги
23. Западният либерализъм е по-разрушителен от комунизма
24. Контрол чрез глада. Монсанто
25. Да бъдем максимално живи
26. М. Тачков - "Светлей, Училище"
27. М. Тачков - Светоглед
28. М. Тачков - Аз обвинявам
29. 29. Противоречия в автохтонната теория
30. Славянизация