Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.01.2016 22:02 - "Втечненото общество" и оргията на желанията
Автор: mt46 Категория: Хоби   
Прочетен: 4077 Коментари: 14 Гласове:
24

Последна промяна: 15.01.2016 22:03

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
.
Умберто Еко: Пазаруването е булимията на обществото Барабан; 16 Юни 2015 image

 

Новото есе на Умберто Еко, озаглавено "Втечненото общество", беше публикувано от L"Espresso пред няколко дни и преведено на български от „Офнюз”. В него италианският писател разсъждава по любимата си тема – консуматорското общество.

 

Еко използва термина на полския социолог проф. Зигмунт Бауман  за „втечнената модерност”, „втечненото общество” – за липсата на устойчиви ориентири у модерния човек.

 

„Втечненото общество се формира на вълната на т.нар. постмодернизъм (впрочем термин, служещ като "чадър", под който се подслониха множество явления от различни области, като започнем от архитектурата и свършим с философията и литературата). Постмодернизмът обозначи кризата на "великата повествователна традиция", пише Еко.

 

Той преразказва теорията на Бауман, че към особеностите на постмодернизма можем да отнесем кризата на държавността  на фона на международните монополи и идеологическата криза – кризата на обществените ценности, които в миналото позволяваха на отделния индивид да усеща своята принадлежност към общност.

 

„При разгръщането на подобни кризи процъфтява неудържимият индивидуализъм, превръщащ ближния в противник, от който трябва да се пазим. Подобен "субективизъм" подкопава основите на епохата на модерността, тя вече е нестабилна и така при тотална липса на ориентири всичко се разтваря във втечнена реалност. Единственият изход за индивида - за който няма отправна точка - e създаването на видимост на всяка цена (тоест видимостта се преобразува в самостоятелна ценност) и потреблението”, разсъждава Умберто Еко. Той сравнява пазаруването с булимия: „Потреблението днес мигновено превръща купената стока в остаряла и така принуждава индивидът непрекъснато да пазарува, все едно става дума за безцелна булимия (старият ни телефон отстъпва по много малко характеристики на новия, но ние се отърваваме от стария, за да вземем участие в тази оргия на желанията).” Партийните лидери, чиято идеология е сравнена с такси, в което те се тъпчат в преследването на повече избиратели, са ренегати, към които обществото се отнася без възмущение.

 

„Има ли алтернатива?” - пита Еко - „Все още не знаем дали това междуцарствие ще издържи дълго време. Бауман отбелязва, че именно по времето на безвластието възникват движенията на недоволството. Подобни движение знаят отлично какво не искат, но не знаят какво точно искат.” 

„Трябва да осъзнаем, че живеем във втечненото общество. А това общество  изисква нов подход. Бедата е, че политиците и интелектуалците в голямата си част все още не са проумели значимостта на това явление", завършва есето.
skif.bg/index.php/baraban/535-umberto-eko-pazaruvaneto-e-bulimiyata-na-obshtestvoto



ПП: Между постмодернизъм и простмодернизъм има една буква разлика...
М. Тачков


Предстои ли европейска революция -
www.memoriabg.com/2016/01/15/predstoiashtata-evropeiska-revoliucia/




Гласувай:
25


Вълнообразно


1. kvg55 - Еко е признат мислител. За другите ...
15.01.2016 22:25
Еко е признат мислител. За другите не знам.
Така нареченото "втечнено общество" е всъщност разпадащо се общество, в което няма нищо трайно, каквото е сега буржоазното общество. Тези неща дядо Маркс и дядо Енгелс са ги обяснили, ама всеки се прави на интересен и си измисля собствени теории.
цитирай
2. germantiger - ...
15.01.2016 22:28
Така и не прочетох Името на розата - два пъти започвах и ми се "отщяваше".

Сега имам удоволствието дса чета първия банд/том на "Вилхелм Майстер" от ваймарския Аполлон Гьоте и разликата е потрес, поне за мен.

Споделям това като истинно:

При разгръщането на подобни кризи процъфтява неудържимият индивидуализъм, превръщащ ближния в противник, от който трябва да се пазим.

Потреблението днес мигновено превръща купената стока в остаряла и така принуждава индивидът непрекъснато да пазарува

... кризата на обществените ценности, които в миналото позволяваха на отделния индивид да усеща своята принадлежност към общност

......

„Трябва да осъзнаем, че живеем във втечненото общество. А това общество изисква нов подход. Бедата е, че политиците и интелектуалците в голямата си част все още не са проумели значимостта на това явление"

С този си финал Еко е жалък, за жалост!
Жалък защото адаптивно като оцеляващ приема боклука.
цитирай
3. zax - Мт, минусчето е от мен.
15.01.2016 23:10
Мт,
минусчето е от мен.

цитирай
4. tikoev - Всъщност кой управлява хората на ...
16.01.2016 00:52
Всъщност кой управлява хората на Земята? Съществува ли тъй нареченият "Нов световен ред" и какви са целите му? Създателите му дали ще го финализират преди собственият си краен завършек? Има ли други алтернативи за човечеството? Въпроси, въпроси...Безкрайно много въпроси. :)
цитирай
5. mt46 - Мда...
16.01.2016 12:55
kvg55 написа:
Еко е признат мислител. За другите не знам.
Така нареченото "втечнено общество" е всъщност разпадащо се общество, в което няма нищо трайно, каквото е сега буржоазното общество. Тези неща дядо Маркс и дядо Енгелс са ги обяснили, ама всеки се прави на интересен и си измисля собствени теории.

Маркс е обяснил доста неща, но е подценил силата на капитализма, на световния олигархичен и финансов елит...
цитирай
6. mt46 - Благодаря за мнението!...
16.01.2016 13:02
germantiger написа:
Така и не прочетох Името на розата - два пъти започвах и ми се "отщяваше".

Сега имам удоволствието дса чета първия банд/том на "Вилхелм Майстер" от ваймарския Аполлон Гьоте и разликата е потрес, поне за мен.

Споделям това като истинно:

При разгръщането на подобни кризи процъфтява неудържимият индивидуализъм, превръщащ ближния в противник, от който трябва да се пазим.

Потреблението днес мигновено превръща купената стока в остаряла и така принуждава индивидът непрекъснато да пазарува

... кризата на обществените ценности, които в миналото позволяваха на отделния индивид да усеща своята принадлежност към общност

......

„Трябва да осъзнаем, че живеем във втечненото общество. А това общество изисква нов подход. Бедата е, че политиците и интелектуалците в голямата си част все още не са проумели значимостта на това явление"

С този си финал Еко е жалък, за жалост!
Жалък защото адаптивно като оцеляващ приема боклука.

"Името на розата" е интересен и увлекателен роман. Чел съм го отдавна...
Не съм съгласен, че Еко "приема боклука". Все пак е доста трудно и изключително отговорно да се посочи реалистичен изход от положението...
цитирай
7. mt46 - Трудно е да се отговори еднозначно на тези въпроси...
16.01.2016 13:08
tikoev написа:
Всъщност кой управлява хората на Земята? Съществува ли тъй нареченият "Нов световен ред" и какви са целите му? Създателите му дали ще го финализират преди собственият си краен завършек? Има ли други алтернативи за човечеството? Въпроси, въпроси...Безкрайно много въпроси. :)

Стремеж към нов световен ред е имало и през миналия век. Проблемът е, че една или няколко държави искат да го наложат насила /с твърда или с мека сила/... Да, алтернативи има...
цитирай
8. mt46 - Нищо... Не е задължително всеки да е съгласен...
16.01.2016 13:09
zax написа:
Мт,
минусчето е от мен.


цитирай
9. get - Всъщност кой управлява хората на ...
16.01.2016 15:31
mt46 написа:
tikoev написа:
Всъщност кой управлява хората на Земята? Съществува ли тъй нареченият "Нов световен ред" и какви са целите му? Създателите му дали ще го финализират преди собственият си краен завършек? Има ли други алтернативи за човечеството? Въпроси, въпроси...Безкрайно много въпроси. :)

Стремеж към нов световен ред е имало и през миналия век. Проблемът е, че една или няколко държави искат да го наложат насила /с твърда или с мека сила/... Да, алтернативи има...

- Не е през миналият а в предхождащият го 19-ти век ... го е имало този "нов световен ред"?
- Това което се опитвам да (подс)кажа с намесата си можем да установим - ако проучим внимателно - Кой и защо докара на власт Наполеон ... войните и промяната на международното политическо статукво в Европа от това. Плюс причини и цели за създаване на така нареченият "свещен съюз".

- А за да разберем и да не се объркаме още повече от витиеватите брътвежи на Еко, пишещ за някакво имагинерно "течно общество" - май следва да прочетем задълбочено Вернер Зомбарт и Макс Вебер - като задължително ги съпоставим с моралният дегенерат Маркс ... и какво той набелязва, като бъдеще за човечеството с неговият "Манифест"?

- Според скромното ми мнение :))) и за да не се объркваме от брътвежите, на разни автори със старо-заветни имена, от "богоизбраният" народ?
цитирай
10. bgzdrave - „Има ли алтернатива?”
16.01.2016 17:11


''... именно по времето на безвластието възникват движенията на недоволството. Подобни движения знаят отлично какво не искат, но не знаят какво точно искат.”

Докато не разберем какво точно искаме, върху главите ни ще се сипе все повече от това, което не искаме!

Поздрави!
цитирай
11. mt46 - Благодаря!...
16.01.2016 22:58
bgzdrave написа:


''... именно по времето на безвластието възникват движенията на недоволството. Подобни движения знаят отлично какво не искат, но не знаят какво точно искат.”

Докато не разберем какво точно искаме, върху главите ни ще се сипе все повече от това, което не искаме!

Поздрави!

Какво искат народите /мнозинството/? - Мир, спокойствие, сигурност, работа, достойно заплащане, законност, справедливост...
Поздрави!...
цитирай
12. mt46 - Благодаря за съмнението!...
16.01.2016 23:19
get написа:
mt46 написа:
tikoev написа:
Всъщност кой управлява хората на Земята? Съществува ли тъй нареченият "Нов световен ред" и какви са целите му? Създателите му дали ще го финализират преди собственият си краен завършек? Има ли други алтернативи за човечеството? Въпроси, въпроси...Безкрайно много въпроси. :)

Стремеж към нов световен ред е имало и през миналия век. Проблемът е, че една или няколко държави искат да го наложат насила /с твърда или с мека сила/... Да, алтернативи има...

- Не е през миналият а в предхождащият го 19-ти век ... го е имало този "нов световен ред"?
- Това което се опитвам да (подс)кажа с намесата си можем да установим - ако проучим внимателно - Кой и защо докара на власт Наполеон ... войните и промяната на международното политическо статукво в Европа от това. Плюс причини и цели за създаване на така нареченият "свещен съюз".

- А за да разберем и да не се объркаме още повече от витиеватите брътвежи на Еко, пишещ за някакво имагинерно "течно общество" - май следва да прочетем задълбочено Вернер Зомбарт и Макс Вебер - като задължително ги съпоставим с моралният дегенерат Маркс ... и какво той набелязва, като бъдеще за човечеството с неговият "Манифест"?

- Според скромното ми мнение :))) и за да не се объркваме от брътвежите, на разни автори със старо-заветни имена, от "богоизбраният" народ?

1.С лекота лепиш етикети, но не казваш ясно къде греши Еко според теб...
2. М. Вебер има добри, рационални идеи, но ми се струва, че съвременното западно общество доста се е отдалечило от тях... Къде е "рационалната държава"?... :)
цитирай
13. get - - След като изначалните противници на Христа, упорито и последователно работиха ...
16.01.2016 23:54
mt46 написа:
get написа:
mt46 написа:
tikoev написа:
Всъщност кой управлява хората на Земята? Съществува ли тъй нареченият "Нов световен ред" и какви са целите му? Създателите му дали ще го финализират преди собственият си краен завършек? Има ли други алтернативи за човечеството? Въпроси, въпроси...Безкрайно много въпроси. :)

Стремеж към нов световен ред е имало и през миналия век. Проблемът е, че една или няколко държави искат да го наложат насила /с твърда или с мека сила/... Да, алтернативи има...

- Не е през миналият а в предхождащият го 19-ти век ... го е имало този "нов световен ред"?
- Това което се опитвам да (подс)кажа с намесата си можем да установим - ако проучим внимателно - Кой и защо докара на власт Наполеон ... войните и промяната на международното политическо статукво в Европа от това. Плюс причини и цели за създаване на така нареченият "свещен съюз".

- А за да разберем и да не се объркаме още повече от витиеватите брътвежи на Еко, пишещ за някакво имагинерно "течно общество" - май следва да прочетем задълбочено Вернер Зомбарт и Макс Вебер - като задължително ги съпоставим с моралният дегенерат Маркс ... и какво той набелязва, като бъдеще за човечеството с неговият "Манифест"?

- Според скромното ми мнение :))) ... ?

1.С лекота лепиш етикети, но не казваш ясно къде греши Еко според теб...
2. М. Вебер има добри, рационални идеи, но ми се струва, че съвременното западно общество доста се е отдалечило от тях... Къде е "рационалната държава"?... :)


... докараха обществото ни до "аморфност", която виждам сега я заменят с "втечненост"? И - второ: Не една или няколко държави, бяха тези, които наложиха и налагат "Новият световен ред" а именно "старозаветниците" ... като съвсем не си правя илюзия, употребявайки "Стар завет" - че това е борба единствено и само само между религиозни фундаменталисти?
- Всички ни, не само искат ... но и доста успешно ни поставиха, не само в материално а и в ментално гето - очаквам идването й на "кагала" с неговото "левичарство" ... под вида на хилядолетно царство (при едни други беше "Райх") за "избраният" народ на земята?

- "Пиесата", на която се опитвам да предам съдържанието не само че е остро и сложно-сюжетна ... плюс няколкото повествователни линия ... е и разтегната във времето близо две хиляди години - така че, ще простиш ако някъде звуча не дотолкова убедително!
Както, ако ти кажа, че първообраза на този строй известен ни като "капитализъм" - такива черти се набелязват още в 12-ти век преди Христа и то в Близък изток - ама никой не смей да го вкара в научно-познавателният апарат, за да не обърка схемата наложена ни чрез "историческият материализъм", според маркс-енгелсовата научна парадигма?

- Успех в диренията ти!
цитирай
14. mt46 - Благодаря! Поздрави!...
22.01.2016 21:49
get написа:
mt46 написа:
get написа:
mt46 написа:
tikoev написа:
Всъщност кой управлява хората на Земята? Съществува ли тъй нареченият "Нов световен ред" и какви са целите му? Създателите му дали ще го финализират преди собственият си краен завършек? Има ли други алтернативи за човечеството? Въпроси, въпроси...Безкрайно много въпроси. :)

Стремеж към нов световен ред е имало и през миналия век. Проблемът е, че една или няколко държави искат да го наложат насила /с твърда или с мека сила/... Да, алтернативи има...

- Не е през миналият а в предхождащият го 19-ти век ... го е имало този "нов световен ред"?
- Това което се опитвам да (подс)кажа с намесата си можем да установим - ако проучим внимателно - Кой и защо докара на власт Наполеон ... войните и промяната на международното политическо статукво в Европа от това. Плюс причини и цели за създаване на така нареченият "свещен съюз".

- А за да разберем и да не се объркаме още повече от витиеватите брътвежи на Еко, пишещ за някакво имагинерно "течно общество" - май следва да прочетем задълбочено Вернер Зомбарт и Макс Вебер - като задължително ги съпоставим с моралният дегенерат Маркс ... и какво той набелязва, като бъдеще за човечеството с неговият "Манифест"?

- Според скромното ми мнение :))) ... ?

1.С лекота лепиш етикети, но не казваш ясно къде греши Еко според теб...
2. М. Вебер има добри, рационални идеи, но ми се струва, че съвременното западно общество доста се е отдалечило от тях... Къде е "рационалната държава"?... :)


... докараха обществото ни до "аморфност", която виждам сега я заменят с "втечненост"? И - второ: Не една или няколко държави, бяха тези, които наложиха и налагат "Новият световен ред" а именно "старозаветниците" ... като съвсем не си правя илюзия, употребявайки "Стар завет" - че това е борба единствено и само само между религиозни фундаменталисти?
- Всички ни, не само искат ... но и доста успешно ни поставиха, не само в материално а и в ментално гето - очаквам идването й на "кагала" с неговото "левичарство" ... под вида на хилядолетно царство (при едни други беше "Райх") за "избраният" народ на земята?

- "Пиесата", на която се опитвам да предам съдържанието не само че е остро и сложно-сюжетна ... плюс няколкото повествователни линия ... е и разтегната във времето близо две хиляди години - така че, ще простиш ако някъде звуча не дотолкова убедително!
Както, ако ти кажа, че първообраза на този строй известен ни като "капитализъм" - такива черти се набелязват още в 12-ти век преди Христа и то в Близък изток - ама никой не смей да го вкара в научно-познавателният апарат, за да не обърка схемата наложена ни чрез "историческият материализъм", според маркс-енгелсовата научна парадигма?

- Успех в диренията ти!

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mt46
Категория: Изкуство
Прочетен: 19156233
Постинги: 3686
Коментари: 45089
Гласове: 148913
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031