Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.11.2013 13:14 - Е, гответе се за е-образование!...
Автор: mt46 Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 3131 Коментари: 10 Гласове:
13

Последна промяна: 18.11.2013 22:54

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

image

Децата ни се раждат с чип в главите, в кръвта им тече интернет, а социалните мрежи са техният личен живот. Всички приказки колко е важно е-образованието са по-скоро за учителите. Това ще ви каже всеки, когото попитате какво знае за е-обучението.
Картината обаче изобщо не е такава.

Промяната

90% от всички работни места до 2020 г. ще изискват високотехнологични дигитални познания. Е-обучението ще завземе почти 50 на сто от просветната система в училищата, университетите и следдипломните курсове. Според прогнозите на икономисти и експерти по образование днешните ученици ще сменят средно по 15 работни места през трудовия си живот. Не става дума за рязка промяна на занаята, а за близки по вид дейности.
 Това означава, че сега трябва да се промени самото образование не просто като знания, а като метод на усвояването им. Най-бързият начин за овладяване на познанието е чрез умението това да става през новите технологии.

Пътят

Европейският съюз чрез комисаря по образованието Андрула Василиу и зам.-председателя на комисията за цифровите технологии Нели Крус вече обяви новата програма на общността - “Отваряне на образованието”. Тя ще стартира от догодина, а финансирането по нея ще идва от “Еразъм плюс” и “Хоризонт 2020”. И двете програми са важни за България и държавата ни има натрупани “точки” по спечелени проекти по тях досега.
Причината за създаване на “Отворено образование” е, че в момента има пропаст между съвременния ни живот, в който всеки ден използваме цифрови умения, за да четем новини или за някакъв тип услуги (подаване на документи). В същото време образованието не дава такива знания, пише в доклада на ЕК. Държавите членки трябва да изработят законови механизми за въвеждане на е-образованието и неговото признаване. В Брюксел е създадена работна група, председателствана от бившия президент на Ирландия Мери Макалийз, която ще оцени възможностите за е-образованието и в университетите.

Настоящето
 
Докладът на ЕК сочи, че децата използват интернет от най-ранна възраст. От 7 до 9 г. те прекарват по 58 минути на ден в него. Тийнейджърите на 15-16 години, стоят по 118 мин.

Използването на интернет обаче не е означава, че децата имат нужните образователни дигитални умения, се казва в доклада. Причината за това е, че в училищата масово се преподава по традиционните методи, независимо че националните правителства имат програми за обучение по информационни технологии. В Литва, Латвия и Чехия 90% от училищата имат достъп до интернет. В Гърция и Хърватия - 45 %. У нас по документи всички училища имат интернет. От догодина започва безжичното им свързване с мрежата. Разработва се учебно съдържание за е-учебници. ИТ обучението обаче не е дигитална дъска и компютри на всеки чин, обясняват експерти. Става дума за различен начин на усвояване на знанията - учениците сами откриват нужното, а не им се “излива” с фуния.

Целта на този тип обучение е да формира новия човек на ХХI век: да умее да обновява знанията си, така че да е полезен за себе си и за пазара на труда; да работи в екип; да е лидер. Ефектът за самото училище: намаляване на броя на отпадналите от системата и неграмотността.

Ако не се развива е-образованието, има реална опасност да се получи голяма пропаст между хората с високи дигитални умения на пазара на труда и с тези без такива. Това ще доведе до проблеми в икономиката или дори до социални напрежения между държавите членки на общността, пише в доклада на ЕК.

   Курс във вуз, без да излизаш от дома си

Европейската комисия направи “показно” на държавите и създаде първите масови отворени онлайн курсове за висше образование (МООК). Те са стартирани в 11 страни(България не участва) и позволяват на хората да получат качествено образование, без да напускат домовете си. Курсовете са по над 40 специалности и се водят на 12 езика. Ръководят се от Европейската асоциация на университетите с дистанционно обучение (EADTU). Курсовете могат да протичат или за предварително определен период, или по всяко време и съобразно ритъма на всеки студент. Обикновено броят на часовете варира от 20 до 200. Всички завършат със сертификат. Документът може да им послужи за надграждане на образованието.

Проблемите 

1.Липса на умения на учителите за т.нар. цифрова педагогика. Наличие на прекалено много нормативни и организационни пречки за развитие на иновативни методи и оценки.
2. Няма практика за валидиране (признаване) на придобитите знания чрез онлайн курсове. Например по чужд език или нови компютърни умения.
3.  Цифровото съдържание на уроците не е достатъчно. И в развитите държави част от е-учебниците са просто снимани страници от хартиения учебник, които учениците четат от компютър, но не могат да работят по съдържанието или да използват данни от интернет, които да вмъкват при подготовката на уроците си.
4 Тепърва предстои изграждането на общи стандарти между държавите членки за признаване на образование или степен от обучение. Това е част от системата за признаване на документите от просветните системи.
5. Европейската икономика ще закъса за хора с дигитални умения, а пропастта между тези, които ги притежават, и “изпуснатите” поколения ще става все по-голяма. От друга страна ЕС ще продължи да изостава от САЩ и Азия.

Статистиката 

63 процента от 9-годишните ученици в държавите от ЕС не разполагат с компютърно оборудване в училищата си. България е на едно от последните места  по този показател, въпреки че вече във всички училища в страната има поне  по 1 компютърен кабинет.

 50 на сто от учениците никога не са използвали цифрови учебници в ЕС през цялото обучение. В някои държави този процент стига до 80%. По този показател България не е в най-изоставащата група. Ние вече имаме е-учебници от 1 до 4 клас. Друг е въпросът, че учителите не ги използват.

70 процента от учителите на територията на европейската общност биха искали да минат през цифрово ограмотяване. Процентът на българските преподаватели е почти 90, но все още е в сферата на декларациите. Е-курсовете за тях са много малко.

10 години е периодът, в който се очаква пазарът на е-образователните услуги да се увеличи над 50 пъти. Това означава, че на него ще принадлежат 30 на сто от целия сектор на просветата. Това е важно при определяне на проекти за финансиране.

Мнения 

Трябва ни изцяло нова концепция за децата 

Гергана Паси

бивш министър по европейските въпроси, е дигиталният шампион на България в ЕС(като такава тя се занимава с информационни кампании за значението на it-технологиите в съвременния свят

Качеството на образованието е безспорно основен фактор за конкурентоспособност на всички икономики в дългосрочен план. Доколкото ефектът от всяка смислена инвестиция в образованието може да бъде почувстван в продължение на десетки години, а негативът е краткосрочен, правителствата не са мотивирани да ги правят, с малки изключения. Сега ситуацията в България изглежда по-неподходяща отвсякога да се зачеват каквито и да е сериозни дебати, при които да се търси консенсус. Обществото ни е тежко разделено, държавата - без посока, а емоциите - поляризирани. Студентите мразят правителството, правителството не ги разбира, а хората са наполовина разделени добро или лошо нещо е окупацията на СУ.
Но ако се откъснем от екрана за миг и се опитаме да слезем на микрониво, ще видим, че там е същото - хората продължават да не живеят добре, но това никога не е пречка всекидневно да отделят от залъка си за доброто образование на децата си. Нещо повече, изобретателните деца, независимо от финансовото състояние на своите родители, нямат пречка да стигат до добро образование. Знаем ли всъщност какво е добро образование, дали добре образованите българи през 80-те години са добре образовани българи днес?
Отговорът е НЕ.
А причината за това е, че днес светът е друг, различен. Това е светът на Google, Wikipedia, Facebook, с други думи - светът на интернет. Знанието вече отдавна не е заключено между четирите стени на класната стая, а учителят отдавна не е единственият държател на ключа към това знание. Да знаеш наизуст Ботев и да решаваш корен квадратен може да те направи отличник, но не може да ти намери работа в Google, нито пък може да запали пламъчето на предприемчивостта ти. Децата днес се раждат с таблети и смарт телефони, а черната дъска и тебеширът съвсем скоро ще са много повече музеен експонат, отколкото образователно средство. Груба грешка е в света на Марк Зукерберк и Стив Джобс ние да продължаваме да водим псевдопатриотични дебати за съдържанието на учебника по литература. Трябва ни изцяло нова осъвременена концепция за това какви личности искаме да изграждаме и как това да се случва през образованието. Това не са умения да ползваш фейсбук и скайп, това са базисни умения да можеш да намираш решения на проблеми през интернет, през компютъра. В Европа тези дебати се водят, тук отсъстват напълно.

Проф. Марин Христов, ректор на Техническия университет в София:

Отдавна се говори за това обучение.
Според мен е необходимо то да влезе възможно най-рано. Дори само заради факта, че ще ни помогне да водим курсове на студенти от чужбина.
Ние, в нашия университет, от години работим по проекти за електронното образование, които сме спечелили. Единият от тях е за 5,2 млн. лв. Според мен това е бъдещето за обучението на студентите. Разбира се, то не може да смени изцяло традиционното образование.

Мариана Закова, директор на 137-мо училище в София:

Не всички училища са готови да въведат е-образование. Някои имат нужната техника, спечелена от програми, която обаче не ползват. Други имат преподаватели новатори, които дърпат своето училище напред.
Нашето училище е ментор по иновациите и знаем колко е важна тази промяна в образованието. Нужно е обаче първо да се промени мисленето, преди да се въведат технологиите. В противен случай те ще бъдат използвани само за елементарните уроци.

Анета Петкова

www.trud.bg/Article.asp



Гласувай:
17


Вълнообразно


1. freeoldmen - Бравос Гергана, бравос Паси!
17.11.2013 13:35
Точно такъв коментар очаквахме от нея.
Майната му на Ботев и на квадратният корен!
Да живее Google!
цитирай
2. milady - БАЙ Маринчо:)
17.11.2013 14:31
Признах те ,,по/бързо и от мен КОПИРАШ
ха ха ха...и не ме ТРЙЙ!!
пс че ,ще се видиш на Първа /веднагически? хихихи..Ю

цитирай
3. mt46 - По-бързо копирам?... Тази статия съм си я набелязал от вчера... :)
17.11.2013 14:48
14:31 - БАЙ Маринчо:)

от: milady За постинг: Е-образованието
Признах те ,,по/бързо и от мен КОПИРАШ
ха ха ха...и не ме ТРЙЙ!!
пс че ,ще се видиш на Първа /веднагически? хихихи..Ю
И защо да те трия?... :)
цитирай
4. mt46 - Това си е лично моя работа... Ясно?...
17.11.2013 14:52
14:37 - кога ще си вземеш отпуск ? нямаш ли ...

от: анонимен За постинг: Е-образованието
кога ще си вземеш отпуск ? нямаш ли спирка? луд умора няма
А ти какво търсиш тук, анонимен хейтър?...
цитирай
5. milady - аз имам винагии отпуска..
17.11.2013 15:15
на немски се казва
selbststаеndig ,клар ??
аре отваряй гЪл/ гЪл/ транслейт ..хахахха..
цитирай
6. mt46 - Добре, добре... :)
17.11.2013 18:22
milady написа:
на немски се казва
selbstständig -
аре отваряй гЪл/ гЪл/ транслейт ..хахахха..

А който не ще да чете и да се съобразява с новото е-образование, си е за негова сметка...
цитирай
7. mt46 - Да...
17.11.2013 18:36
freeoldmen написа:
Точно такъв коментар очаквахме от нея.
Майната му на Ботев и на квадратният корен!
Да живее Google!

Глобалистите ми приличат на комунистическите интернационалисти... :)
цитирай
8. mt46 - Цитирате мнението на една директорка...
18.11.2013 09:40
09:19 - Стига клишетааа (((

от: анонимен За постинг: Е-образованието
Както казва Тригодишното ми момче :”Ядосан съм вече “, когато нещо му пречи и досажда .
Вече съм вбесена от констатации лозунги “...да се промени мисленето, преди да се въведат технологиите.... “
Със скоростта ,с която се движи обществото ни и идващите си поколения обричаме и на е-невежество !

Ами бюрократите и технократите мислят догматично... Всеки прогрес си има плюсове и минуси... Според мен е вредно децата от малки да се кокорят само /предимно/ пред компютрите... Не мислите ли, че това изкривява мисленето?... :)
цитирай
9. cell - :-) Тцъ :-)
18.11.2013 15:14
Не изкривява съзнанието,мисленето на новопоявилия си човек ,напротив -пишат се полезни неща за живота ,на чист бял лист :-))) Какво лошо и това да е бъдещ технократ-смело ,с двата крака в прогреса ,че и човек на изкуството ,а защо не и още един Леонардо Да Винчи ))))

Ами бюрократите и технократите мислят догматично... Всеки прогрес си има плюсове и минуси... Според мен е вредно децата от малки да се кокорят само /предимно/ пред компютрите... Не мислите ли, че това изкривява мисленето?... :)[/quote]
цитирай
10. mt46 - Ясно, бъдещите хора ще се "произвеждат" технологично, компютърно, интернетно... :)
18.11.2013 19:29
cell написа:
Не изкривява съзнанието,мисленето на новопоявилия си човек ,напротив -пишат се полезни неща за живота ,на чист бял лист :-))) Какво лошо и това да е бъдещ технократ-смело ,с двата крака в прогреса ,че и човек на изкуството ,а защо не и още един Леонардо Да Винчи ))))

Ами бюрократите и технократите мислят догматично... Всеки прогрес си има плюсове и минуси... Според мен е вредно децата от малки да се кокорят само /предимно/ пред компютрите... Не мислите ли, че това изкривява мисленето?... :)

[/quote]
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mt46
Категория: Изкуство
Прочетен: 19246304
Постинги: 3708
Коментари: 45239
Гласове: 149387
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930