2. zahariada
3. radostinalassa
4. mt46
5. varg1
6. panazea
7. kvg55
8. wonder
9. planinitenabulgaria
10. leonleonovpom2
11. iw69
12. rosiela
13. missana
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. ambroziia
8. vidima
9. dobrota
10. donkatoneva


Българите през XVI век. По документи от наши и чужди архиви
Елена Грозданова, Стефан Андреев
ХОДЕНЕ ПО МЪКИТЕ
1. На път от Цариград към Одрин
/.../
И още нещо подсказват тези пожълтели и опърпани от годините списъци, съхранили имената на далечните прадеди на днешните дряновци. Къде насила, къде със съблазън, шестима измежду местните българи били вече помохамеданчени заедно със семействата си и с привилегията на „правоверни” имената им стоели начело в списъка: Ахмед Абдулах — женен; Хасан Абдулах — женен; Салтък Абдулах — женен; Хюсеин Абдулах — женен; Хамза Абдулах — женен; друг Хамза Абдулах — неженен. И по съществуващ отколе обичай, за да се забрави по-бърже, че българи и християни били бащите на приелите чуждата вяра, вместо с истинско бащино име, всички до един били обявени за Абдулаховци, т. е. за чеда на новия им бог — аллах.
/.../
Много джелепи имало и измежду мохамеданите в българските земи, а на някои от тях, записани по познатия ни вече начин като Абдулаховци, все още дори личало българското потекло: Хюсеин Абдулах и Махмуд Абдулах от с. Кеманлар (дн. гр. Исперих), Мустафа Абдулах и Дормуш Абдулах от с. Копузджи (дн. с. Падина, Варненски окр.), Балабан Абдулах и Рамазан Абдулах от с. Черковна (дн. с. Бойка, Русенски окр.), Касъм Абдулах и Насух Абдулах от с. Юч орман (дн. с. Тригорци, Толбухински окр.) и т. н. Още по-добре личал българският корен на ония измежду джелепите, чиито бащини или братови имена били изрично упоменати в регистрите: Максуд Михал Мехмед от с. Китен, Варненски окръг, Добрешко, брат на Юсуф ага от гр. Белослав, Йовчо, син на Айдън от изчезналото впоследствие варненско село Мъглиш и др.
/.../
Според Мартин Грюневег през 80-те години на века в Одрин могат да се срещнат „хора от всякакви народности” — гърци и славяни, т. е. българи, които наред с евреите съставлявали най-голям процент от тогавашните граждани, още — араби, цигани, арменци. И разбира се, правоверни „турци”, на много от които все още личал доскорошният нетурски произход. Не случайно всички „туркини” освен традиционните обици и позлатени гривни носели едва ли не без изключение на вратовете си по едно кръстче или накити с изображения на „Разпятието, Спасителя, Дева Мария и други свети изображения”, считайки ги при това „като знаци на велики хора и исторически сцени”. [44]
Все пак, за да не бият много на очи в този превърнат в крепост на исляма град, дори богатите и влиятелни гръцки и еврейски търговци, пък и арменците, предпочитали да „носят турски дрехи като българите”. [45] Тази маскировка обаче не винаги била достатъчно свидетелство за благонадеждност в условията на религиозна и народностна дискриминация. Сам султанът, пък и приближените му сановниди и съветници били уверени, че властта им няма да е трайна и сигурна, ако мохамеданският елемент не вземе връх, ако не навсякъде, защото било невъзможно, то поне в най-големите градове на империята. Затова и борба се водела да се разширяват и разпростират одринските мюсюлмански махали покрай джамии и месджиди и да се гонят и тормозят друговерците, а храмовете и домовете им да се рушат и палят. Така по времето, когато бродим из разноезичната тълпа по одринските улици, забелязваме група правоверни, живущи в съседство с месджида при Йени махале (т. е. Новата махала), да диктува на приклекналия сред тях с мастилницата и перото си писар арзухал, т. е. молба до султана. Оплаквали се османлиите, че евреи наемат или купуват къщи в близост до въпросния месджид и се настаняват да живеят в тях като по такъв начин оскверняват с близкото си присъствие храма им. И въобще това хич не било редно и прилично, та да издадял султанът заповед, че слага край на тази порочна практика. Той, султанът, наистина не след дълго издал такава заповед [46], но междувременно вече стотина еврейски къщи в Одрин успели да изгорят при уж случаен пожар. В обяснението по този повод се изтъква, че самите къщи имали дървени покривни конструкции, разстоянието помежду им било малко и запълнено от струпани дърва за огрев, тъй че, почнал веднъж, пожарът не можал да бъде потушен и сградите изгорели до една. Заповядвало се занапред, за да се избегнат подобни произшествия, във всяка къща да има готови и заредени бъчви с вода и подходяща по височина стълба. [47]
Все пак случаят с пожара в одринската еврейска махала не може да не напомни за подобни събития, наблюдавани в столицата на империята от Стефан Герлах: „На пожарите идват еничарагата и неговите главни помощници, наричани яяпаши, заедно с еннчарите, защото никой друг освен тях и аджемиогланите няма това право — пише Герлах. Те обаче идват повече за грабеж и кражби, отколкото да гасят. Когато знаят някой богат евреин, те дори сами хвърлят дърво, увито в кълчища или слама и катран, близо до къщата му или направо в нея и когато пламне, веднага нахлуват вътре, събарят всичко и търсят съкровището и скъпоценностите...” И по-нататък: „Преди няколко години изгорели няколкостотин къщи на евреи, като казват, че в началото пожарът можел да се изгаси от десетина души, но еничарите с кълчища и катран запалили пожари и на други места.” [48]
/.../
Търсели опора в християнството и своите духовни пастири поробените българи, гърци, сърби и прочие източноправославни, но се случвало нерядко духовните им пастири, особено тези от по-висш ранг, да търсят от пасомите си предимно облаги. Защото всяка длъжност и пост в империята на султана се купувала и преоткупувала, в това число и патриаршеския и митрополитския сан. „Когато някой иска да стане митрополит — пише Герлах, — трябва да откупи длъжността от пашата, дефтердаря или Михаил Кантакузин” — всесилния по това време любимец на Мехмед паша Соколович, известен сред съвременниците си с прозвището Шейтаноглу, т. е. дяволско изчадие. Същият автор по-нататък много подробно разкрива механизма на назначенията и уволненията на епископи и митрополити. Претендентът „отивал при пашата и му обещава толкова и толкова дуката, за да стане епископ или митрополит някъде. Пашата винаги изпращал един чауш при патриарха с нареждане да направи от този монах епископ или митрополит или пишел на Кантакузин, или монахът сам отивал при него, подарявал му 500 или даже 1000 дуката, в зависимост от това колко голям доход има епископството, което иска. Тогава Кантакузин пишел на патриарха да направи това и това. Патриархът отвръщал, че е против техните статути, правила и закони да свалят някого и поставят друг на негово място и че той по-скоро ще напусне патриаршията, подарявал на чавуша 15, 20, 30 дуката и го молел да уреди работата при пашата...” [53] Или пък, подобно на йеремия II, получил сам патриаршеския си сан благодарение ходатайството на Кантакузин, чийто събирач на приходи дотогава бил, направо се подчинявал на така откровеното внушение. [54]
Впрочем по времето, когато се намираме в Одрин, християнската рая от града и подвластната му каза била пропищяла от алчността и изнудванията на бившия гръцки патриарх Йоаник.
/.../
http://macedonia.kroraina.com/eg_sa/eg_sa_1.html
ПП: Турското робство е най-голямото и страшно зло в нашата история. Вероятно жестоката робска действителност е посяла в душите на доста българи страх, примиреност, склонност към корупция, подкупност, продажност...
Кой е Валери Жаблянов, председател на Ле...
Държави от Източна Европа (без България)...
Още веднъж - преди турците са ни победили ИРИ (Византия), а от Освобождението минаха 145 години. Ние сме същите като почти 1000 години по-рано. Всеки иска да работи цар.
Да не пропускаме и червената власт, наложила на три поколения управлението на тотал щетата в умствено отношение другари.
Днес унучетата им са се наежили да управляват (унука не е индоевропейска дума, станало ми е навик да ги отбелязвам).
Ако се зачетеш в историите на европейските страни, ще откриеш същите неща - робство, глад и мизерия.
Ако се зачетеш в историята на Русия, ще откриеш същите неща, ако не и по-зле. Там не можеш да си купиш църковна длъжност или титла с молба до царя :), или поне аз не съм срещал такова чудо.
Така че, Марине, винаги и във всички времена е било "горко на победените".
Ние сме били същите. И роби сме имали, и сме опожарявали, избивали, крали, грабили, всичко както си му е редът. Единствено на вярата не сме посягали.
01.02 23:05
Още веднъж - преди турците са ни победили ИРИ (Византия), а от Освобождението минаха 145 години. Ние сме същите като почти 1000 години по-рано. Всеки иска да работи цар.
Да не пропускаме и червената власт, наложила на три поколения управлението на тотал щетата в умствено отношение другари.
Днес унучетата им са се наежили да управляват (унука не е индоевропейска дума, станало ми е навик да ги отбелязвам).
Ако се зачетеш в историите на европейските страни, ще откриеш същите неща - робство, глад и мизерия.
Ако се зачетеш в историята на Русия, ще откриеш същите неща, ако не и по-зле. Там не можеш да си купиш църковна длъжност или титла с молба до царя :), или поне аз не съм срещал такова чудо.
Така че, Марине, винаги и във всички времена е било "горко на победените".
Ние сме били същите. И роби сме имали, и сме опожарявали, избивали, крали, грабили, всичко както си му е редът. Единствено на вярата не сме посягали.
1. Под османско иго сме били не само ние, а и гърци, сърби...
2. Османската империя е доста по-изостанала културно от Западна Европа и от Русия! Тя само ни е ограбвала и потискала, без да ни даде нищо положително!...
01.02 23:40
Друг, доста по-ранен пример е отричането на печатната преса от гилдията на писарите като „дяволско изобретение“, и се стига до 53-годишна разлика между изобретяването ѝ от Йоханес Гутенберг в Европа и показването на първата преса пред османското общество в Константинопол, която е въведена от сефарадски евреи от Испания през 1493 г. (които са се преселили в Османската империя една година по-рано, бягайки от испанската инквизиция). До XVIII век обаче, печатната преса е използвана само от немюсюлманите в империята. През 1726 г. Ибрахим Мютеферик успява да убеди великия везир Ибрахим паша Дамат, великия мюфтия и духовенството в ефективността на печатната преса, а по-късно подава молба до султан Ахмед III, който дава разрешение на Мутеферика да публикува религиозни книги (въпреки съпротивата от страна на някои калиграфи и религиозни водачи).[46] Пресата на Мутеферика публикува първата си книга през 1729 г. и до 1743 г. отпечатва 17 книги в 23 издания (всяко от които има между 500 и 1000 копия).[46][47]
Обаче.
Османска империя има - българи има, дори след пет века.
Сподели нещо за руската империя? Знаеш ли какви неща е правила с дунавските българи даже, да не се връщам въобще към българите?
Къде са българите от австро-унгарската империя?
Къде са българите от франкската империя?
Сега се запитай, ако сърбите ни бяха завладели, щеше ли да има някой с българско самосъзнание останал жив?
Или гърците?
Обаче.
Османска империя има - българи има, дори след пет века.
Сподели нещо за руската империя? Знаеш ли какви неща е правила с дунавските българи даже, да не се връщам въобще към българите?
Къде са българите от австро-унгарската империя?
Къде са българите от франкската империя?
Сега се запитай, ако сърбите ни бяха завладели, щеше ли да има някой с българско самосъзнание останал жив?
Или гърците?
Добродане, ти точно това правиш – оправдаваш Османската империя, защитаваш като адвокат всичко турско и тюркско!... От какъв зор представяш гледната точка на тюркски псевдоисторици и етнонационалисти!?...
Още Соломон е изслушал и двете страни.
Може и Австро-унгарската да оправдая :), маджарите за малко да ни дойдат и те на главата. Крал Бела нам кой си се титуловал и крал на българи и маджари, погледни тука https://bg.wikipedia.org/wiki/Българо-унгарски_войни
Кажи сега коя империя да оправдая и почвам :):):).
2. М. Тачков - Ако бях премиер
3. Дела
4. Деспи...
5. Стойнев
6. Светлана
7. Блогът на Стойнев
8. Блог. бг - правила
9. М. Тачков - Любовна балада
10. Публикации - сп. "Пламък"
11. "Изповедта на една компаньонка"
12. Плагиатска "стихосбирка"
13. "Добри да бъдем"
14. Най-хубавата
15. Молитва
16. Меджик
17. Две и 200
18. Да се завърнеш... Редактиране...
19. За държавата, цените, политиците и бюрократите
20. Всеки стих е път към Теб
21. Н. Николов
22. 22. Защо някои другари не са ми драги
23. Западният либерализъм е по-разрушителен от комунизма
24. Контрол чрез глада. Монсанто
25. Да бъдем максимално живи
26. М. Тачков - "Светлей, Училище"
27. М. Тачков - Светоглед
28. М. Тачков - Аз обвинявам
29. 29. Противоречия в автохтонната теория
30. Славянизация