Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.02.2014 19:39 - Писмо от Умберто Еко
Автор: mt46 Категория: Рецепти   
Прочетен: 5983 Коментари: 13 Гласове:
39

Последна промяна: 23.02.2014 22:50

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg



image
fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1654130_10151856523321256_1461320520_n.jpg

Умберто Еко: Мило ми момче, наизустявай Памeтта е като мускулите на краката. Ако спреш да я упражняваш, ще се превърнеш в идиот, пише известният писател в коледно писмо до внука си "L"Espresso"
image
 

  Снимка: Straight.com Умберто Еко















Мило ми момче!

Не бих искал това коледно писмо да звучи прекалено наставнически, в духа на Де Амичис*, и да проповядва любов към нашите близки, към родината, към човечеството и други подобни. Ти не би се вслушал в такива неща особено (вече си голям, а аз съм твърде стар), защото ценностната система толкова се промени, че моите съвети могат да ти се сторят неуместни.

Така че искам да ти дам само един съвет, който може да ти бъде полезен на практика още сега, когато се занимаваш с таблета си. Няма да те съветвам да изоставиш това занимание от страх да не почна да изглеждам глупав старец. Самият аз също ползвам таблет. За всеки случай само ще те посъветвам да не задържаш вниманието си върху стотиците порнографски сайтове, демонстриращи сексуални игри между хора, между човек и животно. Не вярвай, че сексуалните отношения се свеждат до тези твърде монотонни действия. Тези сцени са замислени, за да те държат вкъщи, вместо да излезеш и да се запознаваш с реални момичета. Предполагам, че си хетеросексуален, в противен случай нагоди съветите ми към твоята ситуация, но гледай момичетата в училище или на спортните площадки, защото те са по-хубави от телевизионните образи и някога ще ти подарят по-голяма радост, отколкото момичетата online. Вярвай ми, защото имам повече опит (ако бях зяпал само сексуалните игри в компютъра, не би се родил татко ти, а и теб не би те имало).

Но не за това бих искал да говоря с тебе, а за болестта, която порази твоето и предишното поколение, което вече учи в университетите.

Говоря за загубата на паметта.
Истина е, че ако ти поискаш да узнаеш кой е Карл Велики или къде се намира Куала Лумпур, можеш да натиснеш копчето и веднага да научиш всичко това от интернет. Прави го, когато ти е необходимо, но щом го узнаеш, се постарай да го запомниш, за да не го търсиш повторно, когато тези знания ти потрябват пак, например в училище. Лошо е, че убеждението как компютърът може във всеки един момент да ти отговори на въпросите убива желанието да запомниш информацията. Мога да илюстрирам това със следното сравнение: щом разбере, че може да стигне от една улица до друга с автобус или с метро, което е много удобно при бързане, човек решава, че вече няма нужда да ходи пеша. Но ако спреш да ходиш пеша, се превръщаш в инвалид и трябва да се движиш с инвалидна количка. О, знам, че спортуваш и умееш да контролираш тялото си, но нека сега обърнем внимание на мозъка ти.

Памeтта е като мускулите на краката. Ако спреш да я упражняваш, тя ще закърнее, и ти (нека говорим без увъртания) ще се превърнеш в идиот. Освен това всички ние на старини рискуваме да се разболеем от болестта на Алцхаймер и един от начините да избегнем тази неприятност се крие в постоянните упражнения на паметта ни.

Ето каква ми е рецептата. Всяка сутрин учи някакво кратко стихотворение, както караха нас да правим в детството. Могат да се правят и състезания с приятели за най-добра памет. Ако не ти харесва поезията, можеш да запаметяваш съставите на най-добрите футболни отбори, но трябва да помниш не само играчите на римските отбори, а и съставите на други отбори, така също техните състави от предишни времена (аз например помня футболистите на "Торино", които бяха в самолета, паднал на хълма Суперго: Бачигалупо, Баларин, Марозо и така нататък.) Състезавайте се в това кой най-добре помни съдържанието на прочетените книги (кой е на борда на "Еспаньола", поела да търси острова на съкровищата? Лорд Трелони, капитан Смолет, доктор Ливси, Джон Силвър, Джим...) Изясни, помнят ли твоите приятели имената на слугите на тримата мускетари и д"Артанян (Гримо, Базен, Мушкетон и Планше)... А ако не искаш да четеш "Тримата мускетари" (макар да не знаеш какво губиш от това), играй същата игра с книжката, която си прочел.

Това изглежда игра; то наистина е игра, но ще видиш, че главата ти ще се напълни с персонажи, с истории и най-различни спомени. Ще попиташ защо някога са наричали компютъра електронен мозък. То е, защото той е бил замислен по образеца на твоя (нашия) мозък, но в човешкия мозък има повече връзки, отколкото в компютъра. Мозъкът е такъв компютър, който е винаги с тебе, и възможностите му нарастват в резултат на упражненията, а твоят персонален компютър след продължително използване губи скорост и след няколко години употреба му трябва замяна. Пък мозъкът ти може да ти служи до 90 години, и на 90 години, ако го упражняваш, ще помниш повече, отколкото днес. Освен това е безплатен.

При това съществува и историческа памет, която не е свързана с фактите от твоя живот или с това, което си прочел. Тя пази такива събития, които са се случили преди да се родиш.

Днес, ако идеш на кино, трябва да стигнеш преди началото на филма.
Когато филмът започне, то като че ли през цялото време те водят за ръчичка и ти обясняват какво се случва. По мое време можеше да се влезе в киното, когато си поискаш, дори по средата на филма. Много неща се бяха вече случили, докато се появиш, и се налагаше да домисляш онова, което се е случило преди това. Когато започнеха да прожектират филма от началото, можеше да провериш дали реконструкцията ти е правилна. Ако ти харесаше филма, можеше да останеш и да го гледаш още веднъж. Животът прилича на гледането на филм по мое време. Раждаме се в момент, когато вече са станали много събития в течение на стотици хиляди години, и е важно да разберем какво се е случило преди да се родим. Това е необходимо, за да можем да разберем по-добре защо сега се случват толкова нови събития.

Сега училището (отделно от твоите собствени четива) би трябвало да те учи да запомняш това, което се е случило преди рождението ти, но това не му се отдава. Различните анкети показват, че днешната младеж, дори университетската, родена през 1990 година, не знае, а може би и не иска да знае онова, което се е случвало през 1980 година, да не говорим за времената преди 50 години. Статистиката потвърждава, че когато запитат младите хора кой е този Алдо Моро, те отговарят, че той е оглавявал "Червените бригади". Пък той беше убит тъкмо от членовете на тази нелегална ляворадикална организация.

Дейността на "Червените бригади" остава тайна за мнозина, а тези бригади присъстваха на политическата сцена едва преди някакви си трийсетина години. Аз съм роден през 1932 година, десет години след идването на власт на фашистите, но знаех кой е бил министър-председател по времето на Похода към Рим. Може би ми бяха разказали във фашисткото училище за това, за да обяснят колко глупав и страхлив е бил този министър ("Страхливецът Факта"), свален от фашистите. Нека да е тъй, но знаех за това. Ала да оставим училището на мира. Днешната младеж не познава дори актрисите отпреди двайсет години, а аз знаех коя е Франческа Бертини, снимала се в нямото кино двайсет години преди да се родя. Може би това беше, защото прелиствах старите списания, натрупани в килера на нашата къща. Аз и на теб предлагам да прелистваш старите списания, защото така можеш да разбереш онова, което е ставало преди да се родиш.

Ала защо е така важно да знаеш за събитията от далечното минало?

Защото често такива знания помагат да разберем хода на днешните събития и при всички случаи, като познаването на състава на футболния отбор, това помага да обогатим нашата памет.

Имай предвид, че можеш да тренираш паметта си не само с помощта на книгите и списанията, но и с помощта на интернет. Мрежата е предназначена не само да бъбриш с твоите приятели, но и за да изучаваш световната история. Кои са били хетите, камизарите? Как са се казвали трите кораба на Колумб? Кога са измрели динозаврите? Имало ли е кормило на Ноевия ковчег? Как се наричал прародителят на вола? Преди сто години имало ли е повече тигри, отколкото сега? Какво знаеш за империята Мали? Кой е разказал за нея? Кой е бил вторият папа в историята? Кога е измислен Мики Маус?

Мога да продължа да питам до безкрайност, и въпросите биха могли да станат прекрасна тема за изследване. Защото всичко това трябва да се помни. Ще дойде ден, в който ще остарееш, но ще чувстваш, че си изживял хиляди животи, все едно си участвал в битката при Ватерло, присъствал си на убийството на Юлий Цезар, посетил си същото място, където Бертолд Шварц, смесвайки различни вещества в опит да получи злато, случайно изобретил барута и хвръкнал във въздуха (така му се и пада!). А другите ти приятели, които не се опитват да обогатят паметта си, ще преживеят само един - собствения си живот, монотонен и лишен от емоции.

Така че обогатявай паметта си и за утре да научиш наизуст "La Vispa Teresa"**.

---

*Едмондо де Амичис" - автор на популярни детски четива - "Сърце".

**Детско стихотворение от Луиджи Сайлер, поет от Милано.


www.segabg.com/article.php

ПП: Какво не знаят американците -
glasove.com/kultura/33317-iznenadvashtite-neshta-koito-amerikancite-ne-znaqt

Хора без памет и без мислене са най-лесни за манипулиране и зомбиране...




Тагове:   рецепта,   писмо,   еко,   Умберто,   до внука,


Гласувай:
39


Вълнообразно


1. kostadin - Така е!
24.02.2014 16:26
Но надали с това писмо ще помогне на внука си.Самият умберто е пленик на нашето технологично време ,а технологичната ни цивилизация е много крехко нещо.Пък и енергията ни няма да стигне за задоволяване на желанията на всички родени хора.
Такива сюрпризи е имало и в миналото .Ние не трябва да забравяме ,че сме крайни същества ,които разполагат само с възстановяваните ресурси ,които ни е дала природата.
цитирай
2. vishnichka - Ценни съвети, и Айнщайн звучи съвсем на място,
24.02.2014 17:08
но аз самата се усещам, че вече филтрирам информацията, която да помня.
Нямам спомен;) да ми се е случвало да не мога да намеря нещо в интернет.
Очевидно е важно да тренираме мозъка си, но пък съм сигурна, че трябва да се търсят и други начини освен наизустяването на стихове. Всъщност, децата вече имат по-различни от нас умения, забележи как още тийнейджъри и с каква сръчност боравят с новите технологии и комуникации...
Поздрави!
цитирай
3. stela50 - Да познаваш и изучаваш миналото си,
24.02.2014 17:18
да откриваш поуки и да пазиш завети,
да бъдеш в крак с времето в най-добрия
смисъл на думата... всичко това е важно,
вярно е... хора без памет и без мислене
са най-лесни за манипулации, заблуда,
откъсване от най-наболелите проблеми...
Чела съм писмото, така е... но децата ни
може би ще минат пак по този път...
Продължавам да мисля, че младите днес
не са покосени от неизлечима болест,
дори в много отношения са по-смели
и истински от нашите поколения.
Поздрави за постинга!
цитирай
4. mt46 - И все пак У. Еко е прекарал по-голямата част от живота си преди бума на технологиите, на Интернет...
24.02.2014 17:33
kostadin написа:
Но надали с това писмо ще помогне на внука си.Самият умберто е пленик на нашето технологично време ,а технологичната ни цивилизация е много крехко нещо.Пък и енергията ни няма да стигне за задоволяване на желанията на всички родени хора.
Такива сюрпризи е имало и в миналото .Ние не трябва да забравяме ,че сме крайни същества ,които разполагат само с възстановяваните ресурси ,които ни е дала природата.

цитирай
5. mt46 - Наизустяването е само част от тренирането на паметта...
24.02.2014 17:40
vishnichka написа:
но аз самата се усещам, че вече филтрирам информацията, която да помня.
Нямам спомен;) да ми се е случвало да не мога да намеря нещо в интернет.
Очевидно е важно да тренираме мозъка си, но пък съм сигурна, че трябва да се търсят и други начини освен наизустяването на стихове. Всъщност, децата вече имат по-различни от нас умения, забележи как още тийнейджъри и с каква сръчност боравят с новите технологии и комуникации...
Поздрави!

Дори слаби ученици, ако научат нещо наизуст, могат да го помнят цял живот... :)
цитирай
6. otempora - ;-))
24.02.2014 17:41
Имах един познат, висшист, икономист, който преди икономиката беше завършил ПЖИ, който се гордееше, че през живота си е прочел само една книга, казва се "Сладки ли са пържените рибки" /прочел я като студент/. Беше бригар в жп-то. После замина за САЩ. Защо ви го разказвам ли? Ами за да разберете какво ни е висшето образование и какви са ни висшистите. А пропо, той беше съученик на М. Ламбрев - генералния директор на НКЖИ. И той е като него умник... Лика-прилика са си.
цитирай
7. mt46 - По принцип смелостта винаги е била характерна за по-младите...
24.02.2014 17:44
stela50 написа:
да откриваш поуки и да пазиш завети,
да бъдеш в крак с времето в най-добрия
смисъл на думата... всичко това е важно,
вярно е... хора без памет и без мислене
са най-лесни за манипулации, заблуда,
откъсване от най-наболелите проблеми...
Чела съм писмото, така е... но децата ни
може би ще минат пак по този път...
Продължавам да мисля, че младите днес
не са покосени от неизлечима болест,
дори в много отношения са по-смели
и истински от нашите поколения.
Поздрави за постинга!

цитирай
8. vishnichka - 5. mt46 - Наизустяването е само част от тренирането на паметта...
24.02.2014 18:16
mt46 написа:

Дори слаби ученици, ако научат нещо наизуст, могат да го помнят цял живот... :)


Съгласна съм, но изучаването на чужди езици също е вид трениране на мисълта и аз като родител не се впрягам много върху рецитирането, ами предпочитам да натискам за тази област...
цитирай
9. mt46 - Да, има и такива случаи... Висшето образование не е гаранция за кадърност, за интелигентност... :)
24.02.2014 19:30
otempora написа:
Имах един познат, висшист, икономист, който преди икономиката беше завършил ПЖИ, който се гордееше, че през живота си е прочел само една книга, казва се "Сладки ли са пържените рибки" /прочел я като студент/. Беше бригар в жп-то. После замина за САЩ. Защо ви го разказвам ли? Ами за да разберете какво ни е висшето образование и какви са ни висшистите. А пропо, той беше съученик на М. Ламбрев - генералния директор на НКЖИ. И той е като него умник... Лика-прилика са си.

цитирай
10. mt46 - Да, щом така си преценила...
24.02.2014 19:32
vishnichka написа:
mt46 написа:

Дори слаби ученици, ако научат нещо наизуст, могат да го помнят цял живот... :)


Съгласна съм, но изучаването на чужди езици също е вид трениране на мисълта и аз като родител не се впрягам много върху рецитирането, ами предпочитам да натискам за тази област...

цитирай
11. precoria - "Всичко трябва да се помни..."
25.02.2014 12:18
Не се учудвам, че Умберто Еко е написал това,той се ангажира много с настоящето и то за да промени Света.Но кой знае...,засега той е непроменяем.
Поздрави!
цитирай
12. mt46 - Благодаря!...
25.02.2014 18:24
precoria написа:
Не се учудвам, че Умберто Еко е написал това,той се ангажира много с настоящето и то за да промени Света.Но кой знае...,засега той е непроменяем.
Поздрави!

Лошото е, че светът върви към бездуховност...
цитирай
13. planinitenabulgaria - Предупреждение
26.02.2014 23:02
за пътя, който може да доведе до бездуховност и всички останали пороци?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mt46
Категория: Изкуство
Прочетен: 19166805
Постинги: 3687
Коментари: 45099
Гласове: 148926
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031