2. radostinalassa
3. wonder
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. iw69
8. laval
9. zahariada
10. reporter
11. kunchev
12. djani
13. getmans1
14. bezistena
2. shtaparov
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. ka4ak
7. milena6
8. dobrota
9. vidima
10. ambroziia
2. radostinalassa
3. sarang
4. wrappedinflames
5. hadjito
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. iva971
10. bateico

Прочетен: 4752 Коментари: 15 Гласове:
Последна промяна: 24.02.2021 23:18


.
.
Тракологията е наука – регионално-тематичен клон на историята и археологията, – изучаваща траките, древен народ, живял главно в Югоизточна Европа. Тя изследва тракийската култура (история, религия, език, изкуство, икономика) от края на II хилядолетие пр. Хр. до Късната Античност през IV-VII век. Учените, занимаващи се с тракология, се наричат траколози.
Модерната тракология (за разлика от интереса към траките през Античността) се заражда през втората половина на XIX век, като първото систематично изследване на наличните източници, особено свързаните с езика и религията на траките, става двутомната монография на австрийския етнолог Вилхелм Томашек „Die alten Thraker. Eine ethnologische Untersuchung“ (1893 – 1894).[1][2] През следващите десетилетия тракологията се развива активно като самостоятелна научна дисциплина главно в България и Румъния.[3]
Тракология в РумънияРумъния, в чиято национална идеология даките (обикновено приемани за клон на траките[4]) са смятани за пряк предшественик на съвременните румънци, до 70-те години на XX век остава основният център на развитие на тракологията. Румънската тракология преживява подем през 30-те години на XX век и отново от 70-те години. От 90-те години тя е съпътствана и от изобилна псевдонаучна литература, определяна от критиците си като „дакомания“ или „тракомания“.[5]
През 1976 година в Букурещ е проведен Вторият международен конгрес по тракология, а малко по-късно там е основан и Институт по тракология. Той е по-консервативен от българския Институт по тракология и се въздържа от спекулации за тракийската религия и „духовност“, но тези теми също стават предмет на публикации от румънски историци и богослови, до известна степен под влияние на книгата на Мирча Елиаде „От Залмоксис до Чингиз хан“.[6]
Тракология в БългарияПървият български текст, отделящ по-съществено внимание на траките, е „Географико-историко-статистическо описание на Татар-Пазарджишката кааза“ (1870) на Стефан Захариев. Той описва редица тракийски паметници и, полемизирайки с гръцки автори, като Власиос Скорделис, се опитва да докаже славяноезичността на траките.[7]
Основите на тракологията в България са поставени от Гаврил Кацаров, който в продължение на десетилетия публикува трудове върху историческата география, политическата история, културата и религията на траките, оказали значително влияние в световен мащаб. За разлика от по-късни автори, той избягва идеализацията на тракийската култура и подчертава ефимерния характер на тракийските държавни образувания. През 20-те години Кацаров чете първия курс по история на траките в Софийския университет.[8]
През 1916 година Богдан Филов въвежда концепцията за тракийско изкуство, различаващо се от древногръцкото и скитското. Също Филов развива предлаганата и от гръцки автори теза за културните връзки между траки и микенци, разглеждайки тракийските куполни гробници от IV-III век пр. Хр. като продължение на микенска традиция от бронзовата епоха, изчезнала в Гърция. Макар и критикувана, теорията за архаичността на тракийската култура продължава да заема централно място в българската тракология.[9]
Непосредствено след края на Втората световна война са направени едни от най-значимите открития на тракийската археология в България – Казанлъшката гробница, Севтополис и Панагюрското съкровище. През 50-те години са издадени две монографии, посветени на тракийския език – на Димитър Дечев и Владимир Георгиев. Докато първата днес е почти изцяло отживяла времето си, особено с множеството си спорни етимологии, книгата на Георгиев е сред първите, предложили широко приетото в наши дни разграничение между собствено тракийски и дако-мизийски вариант на тракийския език.[10]
През 60-те години тоталитарният режим в България заема все по-националистически позиции и като част от този процес лансира възгледа за траките като основен компонент в етногенезиса на българите. През 1967 година диктаторът Тодор Живков заявява, че „в нашите жили тече и тракийска кръв“ и критикува научната общност, че не отделя достатъчно внимание на траките. С темата лично се ангажира и неговата дъщеря Людмила Живкова.[11]
През 1972 година в София е основан първият в света специализиран Институт по тракология и е проведен първият Международен конгрес по тракология. Ключова в бързият възход на тракологията през този период има Александър Фол, дългогодишен директор на Института по тракология, който се ползва и със силни политически протекции като близък на Людмила Живкова.[12]
През този период кръгът около Александър Фол лансира поредица от спорни теории, целящи да представят траките като по-древни и по-значими от приеманото в традиционната историография. Правят се опити да се отрече микенския произход на тракийските гробници и връзката им с подобни паметници в Мала Азия, като се свържат с по-ранни мегалитни паметници от Югоизточна България. Самият Фол, базирайки се на спорен списък на Диодор Сицилийски и няколко невярно датирани находки от Черно море, развива цяла теория за „тракийската таласократия“ и тракийско морско присъствие в Леванта. През 80-те години българската тракология е обхваната от нарастващо количество псевдонаучни спекулации и тенденциозни интерпретации, най-вече в областта на изследванията на тракийската религия и „духовност“.[13]
В тази област централно място има създадената от Александър Фол в началото на 80-те години теория за „тракийския орфизъм“ – устно предавана елитарна идеология, датираща от II хилядолетие пр. Хр и предшестваща известния от историческите източници древногръцки орфизъм (чието съществуване като единна система също е спорно, а много съвременни автори го смятат за конструкция, създадена през XIX век). Според Фол липсата на каквито и да е писмени източници за тракийския орфизъм е съзнателен избор на последователите му, но той все пак може да бъде изследван чрез тълкуването на мегалити и произведения на изкуството, оригинален метод, който Фол нарича interpraetatio thracica. Фол и последователите му развиват „тракийския орфизъм“ до сложна и детайлно описана система от йерогамии на архаични божества и нумерологични зависимости.[14]
Директор на института от 1992 до 2010 г. е проф. д-р Кирил Йорданов, след което институтът е приобщен към Института за балканистика с Център по тракология към БАН[15].
Тракология в ГърцияОще най-ранните изследвания на траките обикновено са в контекста на техните връзки с Древна Гърция, която е традиционна сфера на интерес за античната история. Германски учени от средата на XIX век, като Карл Отфрид Мюлер и Бернхард Гизеке, смятат траките за преки потомци или за близко родствени с пеласгите, а оттам и с древните гърци, позовавайки се на множество елементи на древногръцката култура и религия, които са с тракийски произход – орфизмът и други мистерийни култове или музите. Малко по-късно Ервин Роде популяризира теорията, че целият култ към Дионисий в Древна Гърция има тракийски произход.[16]
Изхождайки от тези теории, местни дейци на гръцкото национално движение, като Власиос Скорделис и Ироклис Васиадис, се опитват да представят гърците за автохтонно население на Тракия – като потомци на близкородствените на древните гърци траки, допълнително елинизирани още през Античността. Този аргумент не е използван широко в гръцките претенции към Тракия, а основното течение на гръцката историография дълго време не проявява особен интерес към траките. Той е популяризиран от края на 20-те години във връзка с пристигането в Гърция на голям брой изселници от България, като е развиван както от местни историци, като Козма Апостолидис, така и от академични авторитети, като Павлос Каролидис.[17]
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%8F
ПП: Няма как да сме наследници на траките /повече от 5-10 %/. Те са доста по-различни по бит и култура от древните българи и от славяните, а и са били по-добре развити в цивилизационно отношение...
КОЙ Е КРАЛИ МАРКО И КАКВО ОЗНАЧАВА ИМЕТО...
...Лао Дзъ,все пак е роден в Китай..
Мисля, че това са групата автохтонни европейски народи с флективния език.
Има някаква уловка обаче, има. Допускам да не са точно балканци или поне са слезли на Балканите от север. Много вероятно е техни да са думите, записвани от гърците като тракийски... Приближаваме, топло, топло :).
Траките са просто уседнал (във възможната степен от непрестанните войни) скитски народ. Открил гроздето и създал цивилизацията :). Не съм чел да са орачи и копачи, може и да греша :).
"За Омир, Тракия е била най-напред “майка на овце”. Интензивното земеделие с дълбока оран и волски впрягове всъщност започва да се развива в българските равнини едва от I в .сл. Хр. насетне, когато гръко-римския цивилизационен модел навлиза във Вътрешна Тракия. Имено българските овчари с тяхното отгонно скотовъдство (наричано днес трансхуманс) са наследници на един девет хилядолетен цивилизационен скотовъдно-земеделски модел, елементи от който оцеляват докъм началото на XX век".
В този славянски материал има и няколко реда за българския елтебер Алмъш :). Трак не, ами бир парча тракиец :):):)...
25.02.2021 00:30
Тракийските ПЛЕМЕНА са толкова различни помежду си (нормално за ОГРОМНИЯ им ареал), че разликите им със славяните и българите са също нормални, особено предвид разминаването им ВЪВ ВРЕМЕТО и ДВЕТЕ ПРЕСЕЛЕНИЯ на бг - на изток след потопа, и на запад след засушаванета във водосбора на Амударя и Сърдаря (продължаващо до днес).
Но така започва статията - "Тракологията е наука – регионално-тематичен клон..."
Регионално, значи. Баси региона, мерещ площ с империята на Чингисхан.
ПП: Авторът не е впечатлен от факга, че славяните изникват от нищото, СЛЕД като траките потъват в нищото.
Хората си обичат приказки, митове, и легенди..
в същата Псевдонаучна /тъмна/ ниша, попадат..
и разните му секти, отскоро набл'юдавам и тази в Америка-Q Anon..
по този начин,Индивида, изпаднал в алиенация,и хроничен когнитивен дисонанс
( се опитва да "надскочи" себе си, и да стабилизира вътр.си противоречие,
и, да си принади, някакъв "илюзорен" Ореол, Стойност на "посветен","Избран",
и др подобни психолог.отклонения ( девиации, мания, и проекции...
и за това, си има Наука Психология, и Психиатрия, виж МКБ10
Благодаря,марине!
Мисля, че това са групата автохтонни европейски народи с флективния език.
Има някаква уловка обаче, има. Допускам да не са точно балканци или поне са слезли на Балканите от север. Много вероятно е техни да са думите, записвани от гърците като тракийски... Приближаваме, топло, топло :).
Траките са просто уседнал (във възможната степен от непрестанните войни) скитски народ. Открил гроздето и създал цивилизацията :). Не съм чел да са орачи и копачи, може и да греша :).
"За Омир, Тракия е била най-напред “майка на овце”. Интензивното земеделие с дълбока оран и волски впрягове всъщност започва да се развива в българските равнини едва от I в .сл. Хр. насетне, когато гръко-римския цивилизационен модел навлиза във Вътрешна Тракия. Имено българските овчари с тяхното отгонно скотовъдство (наричано днес трансхуманс) са наследници на един девет хилядолетен цивилизационен скотовъдно-земеделски модел, елементи от който оцеляват докъм началото на XX век".
В този славянски материал има и няколко реда за българския елтебер Алмъш :). Трак не, ами бир парча тракиец :):):)...
Тракийските ПЛЕМЕНА са толкова различни помежду си (нормално за ОГРОМНИЯ им ареал), че разликите им със славяните и българите са също нормални, особено предвид разминаването им ВЪВ ВРЕМЕТО и ДВЕТЕ ПРЕСЕЛЕНИЯ на бг - на изток след потопа, и на запад след засушаванета във водосбора на Амударя и Сърдаря (продължаващо до днес).
Но така започва статията - "Тракологията е наука – регионално-тематичен клон..."
Регионално, значи. Баси региона, мерещ площ с империята на Чингисхан.
ПП: Авторът не е впечатлен от факга, че славяните изникват от нищото, СЛЕД като траките потъват в нищото.
Нито славяните "изникват от нищото", нито има причинно-следствена връзка между обезличаването, ромеизирането на траките и появата на славяните... Това са постепенни процеси в продължение на векове /5-6 века/...
А и траките не изчезват напълно, малка част от тях участва в образуването на българската народност...
Хората си обичат приказки, митове, и легенди..
в същата Псевдонаучна /тъмна/ ниша, попадат..
и разните му секти, отскоро набл'юдавам и тази в Америка-Q Anon..
по този начин,Индивида, изпаднал в алиенация,и хроничен когнитивен дисонанс
( се опитва да "надскочи" себе си, и да стабилизира вътр.си противоречие,
и, да си принади, някакъв "илюзорен" Ореол, Стойност на "посветен","Избран",
и др подобни психолог.отклонения ( девиации, мания, и проекции...
и за това, си има Наука Психология, и Психиатрия, виж МКБ10
Благодаря,марине!
26.02.2021 21:26
М. Тачков
По този начин не ги следваш- казионите са професионални фалшификатори,измамата не е наука!
По този начин не ги следваш- казионите са професионални фалшификатори,измамата не е наука!
Чудовищно е да се подозират всички световни и наши професионални историци във фалшификаторства и измами! Възможно е някои от тях да са допускали грешки, които обаче не са фундаментални и фатални, каквито са грешките на съвременните псевдоисторици и манипулатори!...
2. М. Тачков - Ако бях премиер
3. Дела
4. Деспи...
5. Стойнев
6. Светлана
7. Блогът на Стойнев
8. Блог. бг - правила
9. М. Тачков - Любовна балада
10. Публикации - сп. "Пламък"
11. "Изповедта на една компаньонка"
12. Плагиатска "стихосбирка"
13. "Добри да бъдем"
14. Най-хубавата
15. Молитва
16. Меджик
17. Две и 200
18. Да се завърнеш... Редактиране...
19. За държавата, цените, политиците и бюрократите
20. Всеки стих е път към Теб
21. Н. Николов
22. 22. Защо някои другари не са ми драги
23. Западният либерализъм е по-разрушителен от комунизма
24. Контрол чрез глада. Монсанто
25. Да бъдем максимално живи
26. М. Тачков - "Светлей, Училище"
27. М. Тачков - Светоглед
28. М. Тачков - Аз обвинявам
29. 29. Противоречия в автохтонната теория
30. Славянизация