Най-четени
1. planinitenabulgaria
2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. gothic
2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. gothic
Най-популярни
1. shtaparov
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ka4ak
9. vidima
10. donkatoneva
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ka4ak
9. vidima
10. donkatoneva
Най-активни
1. lamb
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. mimogarcia
10. bateico
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. mimogarcia
10. bateico
Постинг
20.08.2017 22:09 -
Човек не е само добър или само лош...


.
.
.
ПП: Никой не е толкова мъдър, колкото Монтен или колкото мен...
М. Тачков
.
.
Мишел дьо Монтен (на френски: Michel de Montaigne) (Мише́л Ейке́м дьо Монте́н, фр. Michel Eyquem de Montaigne; 28 февруари 1533 г., замък Монтен в Сен-Мишел-дьо-Монтен — 13 септември 1592 г., Бордо) — е френски философ и писател от епохата на Ренесанса, автор на книгата „Опити“ (фр. Essais).[1] Неговият начин на писане утвърждава жанра есе, което прави от Монтен една особено значима фигура в интелектуалната история на Запада.
Избрани мисли на Монтен
- Ако има такова нещо като добър брак, то е, защото наподобява повече приятелство, отколкото любов.
- Бил е несъмнено умен човек онзи, който е казал, че щастливото съпружество е възможно само между сляпа жена и глух мъж.
- Истинското огледало на нашите мисли е начинът ни на живот.
- Най-великото нещо на света е да можеш да принадлежиш на себе си.
- Нямайки възможност да управлявам събитията, аз управлявам себе си, а ако условията не се адаптират към мен, то аз самият се адаптирам към тях.
- Според мен Римската империя е била по-храбра преди да бъде просветена.
- Страхливостта е майка на жестокостта.
- Човек не е само добър или само лош, а зависи на коя страница ще отвориш душата му и пред какви изпитания ще го поставиш…
- Навикът притъпява остротата на нашия ум.
- Страхът, желанието, надеждите ни тласкат към бъдещето и ни лишават от чувството и разбирането на това, което е, за да ни подмамят към това, което ще бъде – дори и тогава, когато нас не ще ни има.
- Когато ми противоречат, събуждат не гнева ми, а вниманието ми; аз се обръщам към тоя, който ми противоречи и който следователно ме учи. Общата кауза и на двама ни трябва да бъде истината.
- Нашето велико и славно творение ще бъде да живеем, както трябва.
- Ние лесно тълкуваме смисъла на чуждите писания, когато това е в полза на нашите предварително изработени мнения.
- Каква истина е тази, за която планините са граница и която става лъжа за хората отвъд тях?
- Не е ли по-добре да се въздържаш, отколкото да избираш от множеството заблуждения, които човешката фантазия е създала? Не е ли по-добре да не изразяваш мнението си, отколкото да се месиш в тия размирни и свадливи спорове?
- Ние стигаме до някаква истина по пътя на съгласуването и съдействието на нашите пет сетива; но може би, за да достигнем едно достоверно познание за същността на нещата, биха ни били нужни не пет, а осем или десет сетива.
- Простолюдието е по-мъдро, тъй като е толкова мъдро, колкото е необходимо.
- Ние сме се родили, за да действаме.
- Моята философия е в действието, в естественото и неотложно ползване от живота; и по-малко във фантазиите.
- Природата ни е извела на света свободни и независими: ние сами се затваряме в едни или други кръгове.
ПП: Никой не е толкова мъдър, колкото Монтен или колкото мен...
М. Тачков
Вълнообразно
Градски легенди - мъдрост и веселие, тре...
съзнанието, или кои сме ние всъщност
10 ЗЛАТНИ ПРАВИЛА ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ВИБР...
съзнанието, или кои сме ние всъщност
10 ЗЛАТНИ ПРАВИЛА ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ВИБР...
1.
mt46 -
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B8%D1%88%D0%B5%D0%BB_%D0%B4%D1%8C%D0%BE_%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BD
20.08.2017 22:17
20.08.2017 22:17
Монтен се ражда във фамилния замък в град Сен-Мишел-дьо-Монтен (Дордон) в близост до Перигьо и Бордо. Неговият баща, Пиер Ейкем (получил аристократичната титла „дьо Монтен“), участник в Италианските войни, бил кмет на Бордо; умира през 1568 година. Майката – Антоанета де Лопес, е от семейството на заможни арагонски евреи. В ранното си детство Мишел се възпитава по либерално-хуманистичната педагогическа методика на баща си – неговият учител, немец, въобще не владеел френски език и говорел с Мишел изключително на латински.
По времето на хугенотските войни, Монтен често е посредник между враждуващите страни, него еднакво го уважавали кралят-католик Анри III и протестантът Анри Наварски.
През 1565 г. Монтен се жени, като получава солидна зестра. След смъртта на баща си през 1568 г. той наследява родовото имение Монтен, където се и заселва през 1571 г., продава своята съдийска длъжност и излиза в оставка. През 1572 г., на 38-годишна възраст Монтен започва да пише своите „Опити“.
Писателят почива по време на меса на 13 септември 1592 година.
Скептицизмът на Монтен е насочен срещу средновековната схоластика и църковните авторитети. Предшественик на Френсис Бейкън, той отстоява онзи научен метод на познание, който се опира върху факти. В есеистичната си книга „Опити“ представя човека като върховна ценност. Монтен е против насилието в училищната система, включително физическите наказания на децата. Според него човек постига духовно развитие посредством добър външен вид и добри обноски и маниери, а физическото му възпитание е тясно свързано с духовното. Индивидът трябва да е способен да понася различни климатични промени, да се храни с определен тип храна, да поддържа определени хигиенни навици и т.н.
Философската значимост на Монтен е главно в реакциите, които предизвиква, на първо място – картезианството, и по-нататък рационализма, които търсят отговори срещу скептицизма. Възгледите му оказват пряко влияние върху идеите на английския философ Джон Лок, на Жан-Жак Русо и др. Маниерът му на писане, съчетаването на личнатата убеденост с рационални аргументи и излагането ѝ в литературна форма са това, което прави от Монтен един от ключовите автори на „Новото Време“.[2]
цитирайПо времето на хугенотските войни, Монтен често е посредник между враждуващите страни, него еднакво го уважавали кралят-католик Анри III и протестантът Анри Наварски.
През 1565 г. Монтен се жени, като получава солидна зестра. След смъртта на баща си през 1568 г. той наследява родовото имение Монтен, където се и заселва през 1571 г., продава своята съдийска длъжност и излиза в оставка. През 1572 г., на 38-годишна възраст Монтен започва да пише своите „Опити“.
Писателят почива по време на меса на 13 септември 1592 година.
Скептицизмът на Монтен е насочен срещу средновековната схоластика и църковните авторитети. Предшественик на Френсис Бейкън, той отстоява онзи научен метод на познание, който се опира върху факти. В есеистичната си книга „Опити“ представя човека като върховна ценност. Монтен е против насилието в училищната система, включително физическите наказания на децата. Според него човек постига духовно развитие посредством добър външен вид и добри обноски и маниери, а физическото му възпитание е тясно свързано с духовното. Индивидът трябва да е способен да понася различни климатични промени, да се храни с определен тип храна, да поддържа определени хигиенни навици и т.н.
Философската значимост на Монтен е главно в реакциите, които предизвиква, на първо място – картезианството, и по-нататък рационализма, които търсят отговори срещу скептицизма. Възгледите му оказват пряко влияние върху идеите на английския философ Джон Лок, на Жан-Жак Русо и др. Маниерът му на писане, съчетаването на личнатата убеденост с рационални аргументи и излагането ѝ в литературна форма са това, което прави от Монтен един от ключовите автори на „Новото Време“.[2]
Монтен е мъдрец. Материалист. Имам и трите му тома на "Опити".
цитирайkvg55 написа:
Монтен е мъдрец. Материалист. Имам и трите му тома на "Опити".
Предпочитам Платон и Монтен /защото пишат сравнително разбираемо, достъпно/ пред Хегел и Маркс...
Властта на великите идиоти и властници се крепи на глупостта на масите...
Марин Тачков
цитирайМарин Тачков
Търсене
Блогрол
1. М. Тачков - Български песни /стихосбирка/
2. М. Тачков - Ако бях премиер
3. Дела
4. Деспи...
5. Стойнев
6. Светлана
7. Блогът на Стойнев
8. Блог. бг - правила
9. М. Тачков - Любовна балада
10. Публикации - сп. "Пламък"
11. "Изповедта на една компаньонка"
12. Плагиатска "стихосбирка"
13. "Добри да бъдем"
14. Най-хубавата
15. Молитва
16. Меджик
17. Две и 200
18. Да се завърнеш... Редактиране...
19. За държавата, цените, политиците и бюрократите
20. Всеки стих е път към Теб
21. Н. Николов
22. 22. Защо някои другари не са ми драги
23. Западният либерализъм е по-разрушителен от комунизма
24. Контрол чрез глада. Монсанто
25. Да бъдем максимално живи
26. М. Тачков - "Светлей, Училище"
27. М. Тачков - Светоглед
28. М. Тачков - Аз обвинявам
29. 29. Противоречия в автохтонната теория
30. Славянизация
2. М. Тачков - Ако бях премиер
3. Дела
4. Деспи...
5. Стойнев
6. Светлана
7. Блогът на Стойнев
8. Блог. бг - правила
9. М. Тачков - Любовна балада
10. Публикации - сп. "Пламък"
11. "Изповедта на една компаньонка"
12. Плагиатска "стихосбирка"
13. "Добри да бъдем"
14. Най-хубавата
15. Молитва
16. Меджик
17. Две и 200
18. Да се завърнеш... Редактиране...
19. За държавата, цените, политиците и бюрократите
20. Всеки стих е път към Теб
21. Н. Николов
22. 22. Защо някои другари не са ми драги
23. Западният либерализъм е по-разрушителен от комунизма
24. Контрол чрез глада. Монсанто
25. Да бъдем максимално живи
26. М. Тачков - "Светлей, Училище"
27. М. Тачков - Светоглед
28. М. Тачков - Аз обвинявам
29. 29. Противоречия в автохтонната теория
30. Славянизация