2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. hadjito
10. zaw12929
11. bosia
12. sparotok
13. getmans1
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
.
.
Христо Тамарин
Христо Тодоров-Бемберски в книгата си "Името българи – история и същност" разглежда стотина хипотези. Той е склонен към версията, че българи значело "граждани" (срaвнете с немската дума Bьrger), като в същото време "хазари" значело "номади" (сравнете с нашата дума от турски произход "гезме" (разходка, място за разходка). В негова интерпретация, българите били буржоазията в Северен Кавказ и Южното Поволжие, а хазарите извършили "антибуржоазна" революция и изгонили буржоазията. Една част от нея дошла насам по Дунава, друга част тръгнала към Средна Волга. Ще нарека тази хипотеза буржоазна или бирена и ще я класирам на трето място с вероятност между половин и един процент.
На първите две места, с по около 50% вероятност, класирам ракиената хипотеза с алтернативно название хипотеза мешана салата и винената хипотеза с алтернативно название хипотеза шопска салата.
/.../
Христо Тамарин : "Само две хипотези считам за реални и им давам по 50% вероятност. Другите са невероятни или даже фантастични.
Тюркска хипотеза: означава мешани, мелези.
Латинска/романска хипотеза: означава простолюдие."
50-те процента за тюркската хипотеза идват от факта, че нашият етноним се е срещал в Северен Кавказ и по Волга. Ако го нямаше този факт, романската хипотеза щеше да си получи 100-те процента. И между впрочем, всеки опит за оборване на тюркската хипотеза естествено засилва вероятността на романската хипотеза.
Тюркската хипотеза съм я нарекъл още ракиена или хипотеза мешана салата. Обикновено тя се приема извън България. Например, в Atlas der Wahren Namen България е наречена Gemischtes Land.
Латинската/романската хипотеза съм я нарекъл още винената хипотеза или хипотеза шопска салата.
mitaca: "Другите можеш да смяташ за недоказани, но първо докажи първите две."
Ако някоя хипотеза можеше да се докаже, вероятността й щеше да е 100%. Аз само оценявам вероятността на предположенията. Всяко предположение, уви, е далеч от това да бъде доказано. Вероятно никое предположение вече няма да може да се докаже, защото онези, дето са знаели как стоели нещата, отдавна са измрели. И все пак, някои предположения звучат фантастично и екстравагантно, което значи, че те са невероятни. Оценявам като по-вероятни по-обикновените хипотези. Истината е, че през повечето време животът е бил сив и скучен.
/.../
Пак да повторя: никое от етимологическите предположения за името Българи не доближава 100-те процента. С една дума, не знаем. Някои предположения (по-скучните и по-обикновените) са по-вероятни, други пък ни се харесват повече.
/.../
Логиката ми е такава: Христо Тодоров-Бемберски в книгата си "Името българи – история и същност" разглежда стотина хипотези. Чел съм я книгата, прочетете я и Вие. Един Господ знае коя е вярната хипотеза, но аз се надявам, че тя не е изпусната в тази книга. Дал съм оценка на вероятността на предположенията. Това, че давам по 50% на първите две, означава, че не вземам страна по тях. Ако някой друг с контра-аргументи ме разубеждава във вероятността на едната от тях, за мене вероятността на другата нараства, тъй като останалите изредени хипотези са невероятни - най-вероятната, бирената, оценявам с по-малко от 1%.
mitaca: "Имам един въпрос - кои друг народ се е самонаричал "мелези" или "простолюдие"?"
Тук Вие пропускате факта, че етнонимите рядко са "собствено производство". В много случаи те се прихващат отвън, и то без да се осъзнава етимологията на думата.
Възможно е в обществото на пра-българите да са се говорели повече от един език, както сега в обществото на швейцарците. Това би обяснило, от една страна, сегашните спорове дали езикът на пра-българите тюркски по произход или пък ирански (арийски) по произход, а от друга страна може би именно тази ситуация била отразена като "Стара Велика Мелезия".
След като някои славяноезични народи, живеещи на запад и северозапад от нас, са прихванали за свой етноним латинската дума за роби (servi), не може да ни се струва невъзможно нашият славяноезичен балкански народ да е прихванал за свой етноним латинската дума за "простолюдие".
/.../
Кой знае защо, официално се счита, че нашият етноним бил споменат за пръв път през AD354 (Ziezi ex quo vulgares). Според мене, това не е споменаване на нашият етноним: думата vulgares е употребена там като нарицателно име, а не като етноним.
За мене е сигурно, че нашият етноним се споменава в отговорите на Папата до българския владетел Борис.
Редно е да се връщаме от този момент назад: към надписите на Омуртаг и така нататък.
/.../
Ka40 said: "Аз само бих добавил, че самите тюрки като етническа общност са мелези, а отделно всеки един тюркски народ се меси допълнително асимилирайки остатъци от най-различни народи. При това положение тюркската хипотеза е просто безумна. "Латинската/романска" не подлежи на коментар."
Всички народи са състоят от живи хора. Някои народи, например немците, китайците и циганите, са се самонарекли просто хора.
Всички народи са мелези, не само тюрките. Нищо чудно някои народи така и да са се самонарекли или да са прихванали отвън такова название.
Следователно, Вие по-скоро давате аргумент в полза на тюркската (ракиената) хипотеза, макар да я наричате безумна.
VladPomak: "А ще бъдеш ли така добър да посочиш къде видя стройно изложеана тази латинска/романска хипотеза (романска нали значи "римска)?"
Започва се от латинската дума vulgus (съществително име, мъжки род, 2-ро склонение), която има значения простолюдие, тълпа, и други подобни.
От тази латинска дума в латинския език се образува сродна дума, относително прилагателно vulgaris (3-то склонение), което може да се субстантивизира (да се употребява и като съществително). В множествено число става vulgarеs, откъдето през славянския език идва нашият етноним. Обяснение на граматическите термини: "село" е съществително име, "селски" е относително прилагателно, образувано от съществителното "село", а в израза "Един мой селски ми каза, че.." прилагателното "селски" е употребено като съществително. Освен това, за разлика от качествените прилагателни, при относителните прилагателни трудно върви степенуването по-/най-. Или ми е селски, или не е. Или е vulgaris, или не е.
И тъй, винената хипотеза за етимологията на нашия етноним езиково е ясна: простолюдие или тълпа. В този си вид думата е възникнала като романска заемка в славянски. Следователно, славянският (т.е. нашият) език е трайно намесен в хипотезата.
/.../
Христо Тамарин
ПП: Отчасти сме смесен народ, отчасти сме прости хора, отчасти сме просто хора...
Българи, вярвате ли на теорията за “фини...
САКРАЛНИТЕ ЗНАЦИ НА ДРЕВНИЯ БЪЛГАРСКИ РО...
И пак ще кажа. Важно е откъде идваме, но по-важно е накъде отиваме.
Справка - популярната блогерка rados..., която напомня гетото.
Не е ли мазохизъм или прелюдия към самоубийство, да се ровиш в стотици книги, за да наречеш баща и майка , И СЕБЕ СИ простак?
ПП: В човешкото битие се случват разни кризи - детски, младежки, любовни, сиромашки и т.н. Но, НО битието на хора здрави физически и духовно, НЕ, не е сиво и скучно. Сивотата и скуката са болезнени епизоди.
Според Юрий Дроздов - а той определено знае какво пише - никога римляните не са давали свое название на някой народ.
Второ - пак според него - сме балкари - поклонници на светлината.
Ако съдим по изпълнената церемония от Омуртаг канасубиги пред Кинамон - няма причина да мисля, че не е прав.
Наричани сме и бугари (вероятно на името на река Буг, но не от римляните), и бъгери (вероятно заради числеността ни), но пак подчертавам - дори и гърците не са променили особено етнонима.
Заменяемостта на гласни в тюркските езици не помага много в случая.
Никога и никой народ не е нарекъл себе си "простаците". Дотук с латинската хипотеза.
И пак ще кажа. Важно е откъде идваме, но по-важно е накъде отиваме.
Справка - популярната блогерка rados..., която напомня гетото.
Не е ли мазохизъм или прелюдия към самоубийство, да се ровиш в стотици книги, за да наречеш баща и майка , И СЕБЕ СИ простак?
ПП: В човешкото битие се случват разни кризи - детски, младежки, любовни, сиромашки и т.н. Но, НО битието на хора здрави физически и духовно, НЕ, не е сиво и скучно. Сивотата и скуката са болезнени епизоди.
Има голяма разлика между простота и простотия...
Може ли да се отрече, че доскоро ни управляваше една просташка мутра?... Ще отречем ли, че бай Ганьо е простак?...
Според Юрий Дроздов - а той определено знае какво пише - никога римляните не са давали свое название на някой народ.
Второ - пак според него - сме балкари - поклонници на светлината.
Ако съдим по изпълнената церемония от Омуртаг канасубиги пред Кинамон - няма причина да мисля, че не е прав.
Наричани сме и бугари (вероятно на името на река Буг, но не от римляните), и бъгери (вероятно заради числеността ни), но пак подчертавам - дори и гърците не са променили особено етнонима.
Заменяемостта на гласни в тюркските езици не помага много в случая.
Никога и никой народ не е нарекъл себе си "простаците". Дотук с латинската хипотеза.
По принцип народите не си избират сами имената или прозвищата /това важи и за хората/... Едва ли немците сами са се нарекли "неми"... Едва ли славяните сами са се нарекли "склави"...
Разбира се, славянските племена са били много и са имали различни наименования...
2. М. Тачков - Ако бях премиер
3. Дела
4. Деспи...
5. Стойнев
6. Светлана
7. Блогът на Стойнев
8. Блог. бг - правила
9. М. Тачков - Любовна балада
10. Публикации - сп. "Пламък"
11. "Изповедта на една компаньонка"
12. Плагиатска "стихосбирка"
13. "Добри да бъдем"
14. Най-хубавата
15. Молитва
16. Меджик
17. Две и 200
18. Да се завърнеш... Редактиране...
19. За държавата, цените, политиците и бюрократите
20. Всеки стих е път към Теб
21. Н. Николов
22. 22. Защо някои другари не са ми драги
23. Западният либерализъм е по-разрушителен от комунизма
24. Контрол чрез глада. Монсанто
25. Да бъдем максимално живи
26. М. Тачков - "Светлей, Училище"
27. М. Тачков - Светоглед
28. М. Тачков - Аз обвинявам
29. 29. Противоречия в автохтонната теория
30. Славянизация