Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.01.2023 23:23 - Възприемане на литературата
Автор: mt46 Категория: Регионални   
Прочетен: 2023 Коментари: 11 Гласове:
17


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
.
.
.

Разбирането на литературен текст

не е като да правиш кекс или пък секс...

  Марин Тачков




   Тюркоманчето Осман много обичаше да се бъзика, да се гаври с великата руска литература... 
     Веднъж го попитах:
   – Османчо, а може ли да ми кажеш имената на няколко велики турски писатели от времето на Османската империя, сравними с руските гении Пушкин, Лермонтов, Гогол, Толстой, Достоевски?...
   – Ами-и... Настрадин Ходжа!...



Гласувай:
17


Вълнообразно


1. dobrodan - Очаквах повече от теб :).
04.01.2023 23:41
http://www.euro2001.net/index.shtml/issues/2_2001/index.shtml?page=statia&file=issues/6_2007/stat_6.html

Пропуснах да ти кажа, че по ЛТЗ - нали знаеш какво е това - Боало :) ми писа петица ;).
Сега чети и се радвай, че тук не коментират специалисти :).
цитирай
2. donchevav - Да, възприемане на текст не е п...
05.01.2023 08:09
Да, възприемане на текст
не е проникване при секс,
нито разбъркване на кекс.
Изисква знания, финес
и топло чувство, не претекст,
четящ по дяволски, без чест,
да гониш нечий интерес.

Обичам Настрадин Ходжа и малко ми е мъчно, че все той излиза омаскарен и посрамен, но народът е велик съдник, с него не можеш да спориш. А за другото ... не знам нещо по-голямо от руската литература, тя е мегавселена. Може би си казва думата и това, че сме закърмени с нея в соцуниверситета, но знаеш пък и по Западноевропейска литература при Г. Генов - а и при Богдан Богданов в СУ, как се изкарваше, колко четене падаше три семестъра (над 2000 книги по спомен и няма това-онова, четеш) - и пуснатите на първа сесия бяха по 3-4- ма от 200:). Цяла история имам там:)))) А след това? Нали все американска литература четем цял живот - да попълваме пропуски!
Извинявай, тъжно ми е от това черногледство - и нихилизъм. Абсолютно приемам правото на всеки на вкус, интерес, усещане за естетика. Но защо е тази агресия? Политика?
А на тебе пожелавам слънчево усмихнат, здрав и успешен ден!
Поздрави, Марине!
цитирай
3. marana69 - мъри, да не би ,да съм пропуснала, има,ли Закони, за ''четене'' и ..тълкувание ??
05.01.2023 11:53
...не влагам никакъв полит умисъл, и пристрастие,
аз съм чела,най много, през периода
1970- 2000..после, четях, вече.. други 'неща',не класика, и поезия..

12. mt46 - Добродане, ти разбираш ли от литература, от литературознание?...
04.01 18:30
4. dobrodan - Не ти ли харесват новите версии на руската Илиада, Марине?
14:14
Дай едно мнение от поетична гледна точка :).
цитирай
4. mt46 - По-скоро ти би трябвало да се радваш... :)
05.01.2023 22:23
dobrodan написа:
http://www.euro2001/index.shtml/issues/2_2001/index.shtml?page=statia&file=issues/6_2007/stat_6.html

Пропуснах да ти кажа, че по ЛТЗ - нали знаеш какво е това - Боало :) ми писа петица ;).
Сега чети и се радвай, че тук не коментират специалисти :).

Турска филология не съм учил... Доц. Йорданка Бибина посочва някакви световнонеизвестни поети, без да цитира нищо от тях. Нима мислиш, че те са съпоставими с великите старогръцки, римски, западноевропейски и руски писатели?... :)
цитирай
5. mt46 - Благодаря, Вени! Поздрави и на теб!...
05.01.2023 22:29
donchevav написа:
Да, възприемане на текст
не е проникване при секс,
нито разбъркване на кекс.
Изисква знания, финес
и топло чувство, не претекст,
четящ по дяволски, без чест,
да гониш нечий интерес.

Обичам Настрадин Ходжа и малко ми е мъчно, че все той излиза омаскарен и посрамен, но народът е велик съдник, с него не можеш да спориш. А за другото ... не знам нещо по-голямо от руската литература, тя е мегавселена. Може би си казва думата и това, че сме закърмени с нея в соцуниверситета, но знаеш пък и по Западноевропейска литература при Г. Генов - а и при Богдан Богданов в СУ, как се изкарваше, колко четене падаше три семестъра (над 2000 книги по спомен и няма това-онова, четеш) - и пуснатите на първа сесия бяха по 3-4- ма от 200:). Цяла история имам там:)))) А след това? Нали все американска литература четем цял живот - да попълваме пропуски!
Извинявай, тъжно ми е от това черногледство - и нихилизъм. Абсолютно приемам правото на всеки на вкус, интерес, усещане за естетика. Но защо е тази агресия? Политика?
А на тебе пожелавам слънчево усмихнат, здрав и успешен ден!
Поздрави, Марине!

През първия семестър ни водеше лекции по старогръцка литература Богдан Богданов /идваше от София/, защото Генов отсъстваше... Не, книгите не бяха чак толкова много... :)
цитирай
6. mt46 - Има знания за стил, жанрове, сюжет, художествени средства, композиция и т. н.
05.01.2023 22:33
3. marana69 - мъри, да не би ,да съм пропуснала, има,ли Закони, за ''четене'' и ..тълкувание ??
11:53
...не влагам никакъв полит умисъл, и пристрастие,
аз съм чела,най много, през периода
1970- 2000..после, четях, вече.. други 'неща',не класика, и поезия..

12. mt46 - Добродане, ти разбираш ли от литература, от литературознание?...
04.01 18:30
4. dobrodan - Не ти ли харесват новите версии на руската Илиада, Марине?
14:14
Дай едно мнение от поетична гледна точка :).
цитирай
7. kvg55 - mt46,
05.01.2023 23:16
Защо, бе?
Готварските рецепти и порнографската литература не са ли "литературен текст"?
цитирай
8. dobrodan - Въпрос единствено на популяризиране :).
06.01.2023 09:58
Обаче не е политкоректно да се превежда и издава турска поезия и литература.
Не че е нещо по-добро от западната :), но си има своите автори и мъдреци. Като всяка друга.
Аз също не съм учил турска филология. Не съм учил и много други филологии.
Но трябваше да уча западноевропейска литература например, а тя, да прощаваш, нещо не успя да ме грабне, цялостно погледнато. Изкуството да пишеш на ред, защото ти плащат на ред, не ме впечатли.
Виж, фантастиката :):):). От Жул Верн насетне изчетох света :).
цитирай
9. mt46 - https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0
06.01.2023 20:04
kvg55 написа:
Защо, бе?
Готварските рецепти и порнографската литература не са ли "литературен текст"?

Литература (на латински език litera, literatura) са (най-често) произведения от писмен вид, в които авторът разказва опредени сюжети, история, която е измислена с цел развлечение, поука... В сюжета участват герои, които са действащи лица на историята. Като носители на литературен текст най-често се смятат книгите, но литературата може да присъства и в интернет, като цитати или като цели текстове публикувани в уеб пространството. Тя може да съществува и под формата на устни наративи.
цитирай
10. mt46 - Защо да не е политкоректно? Напротив... Щом ДПС е в политиката... :)
06.01.2023 20:06
dobrodan написа:
Обаче не е политкоректно да се превежда и издава турска поезия и литература.
Не че е нещо по-добро от западната :), но си има своите автори и мъдреци. Като всяка друга.
Аз също не съм учил турска филология. Не съм учил и много други филологии.
Но трябваше да уча западноевропейска литература например, а тя, да прощаваш, нещо не успя да ме грабне, цялостно погледнато. Изкуството да пишеш на ред, защото ти плащат на ред, не ме впечатли.
Виж, фантастиката :):):). От Жул Верн насетне изчетох света :).

цитирай
11. dobrodan - ДПС си имат по-практичен и надежден метод
07.01.2023 10:44
за промиване на мозъци - сериалите :):):).
Познавам хора, които седнаха да учат турски, за да разбират какво се говори на екрана.
В сравнение с нас Турция е доста уредена държава.
Само че демокрацията свършва с Капъкуле.
Женската свобода - също.
Може би точно затова е доста по-уредена държава от нашата.
Ясно е кой пие и кой плаща.
Така че нямат належаща нужда от издаване на писателите и поетите си у нас.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mt46
Категория: Изкуство
Прочетен: 19315631
Постинги: 3715
Коментари: 45271
Гласове: 149533
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930